بازاریابی دیجیتال |  ۸ دقیقه

چگونه در کمتر از یک هفته در صفحه اول گوگل باشیم ؟

سید سعید حسینی - وبمستر وردپرس

سید سعید حسینی

دیجیتال مارکتر

صفحه اول گوگل

مقاله چگونه در کمتر از یک هفته در صفحه اول گوگل باشیم؟ را به اشتراک بگذارید

چگونه در کمتر از یک هفته در صفحه اول گوگل باشیم؟

برای کسانی که وب سایت دارند همیشه یکی از مسائل مهم این است که در کلمات کلیدی مختلف در صفحه اول نتایج نمایش داده شوند. ما در این مقاله ابتدا به این مسئله می پردازیم که چرا بودن در صفحه اول نتایج گوگل مهم است . سپس روش هایی که می توان به صفحه اول گوگل رسید معرفی می شوند.

در بخش بعدی به معرفی سئو و گوگل ادوودز می پردازیم.

در انتها گوگل ادووردز و سئو مقایسه شده و شما می توانید با توجه به اهداف تجارتتان تصمیم گیری نمایید که از کدام یک استفاده نمایید.

چرا بودن در صفحه اول نتایج گوگل مهم است؟

برای یک وب سایت تعداد بازدید کننده  باکیفیت و مرتبط یکی از مسائل مهم است. هر چه تعداد بازدیدکننده بیشتر باشد احتمال فروش محصول یا خدمت نیز بالاتر می رود. البته نکته مهم در اینجا این است این بازدیدکنندگان باید باکیفیت باشند یعنی بخشی از جامعه هدف و مشتریان بالقوه ما باشند.

بازدیدکننده باکیفیت را خیلی ساده می توان کسانی در نظر گرفت که در گوگل در حال جستجو هستند.

امروزه بیشتر افراد برای آگاهی یافتن از موضوعی خاص، خرید محصول یا استفاده از خدماتی که نیاز دارند ابتدا در مورد آن در گوگل جستجو می کنند.

اگر فرد با هدف خرید محصولی خاص یا استفاده از خدمات خاصی در گوگل جستجو کند، در این حالت بالا بودن در نتایج گوگل به معنای فروش محصول یا خدمت است. مثلا وقتی که یک نفر کلمه خرید صندلی اداری را سرچ می کند پس به احتمال زیاد دنبال خرید صندلی اداری است و وب سایت هایی که در این کلمه کلیدی در صفحه اول باشند احتمال فروش بالاتری نسبت به سایر رقبا دارند. (البته حالاتی هم وجود دارد که شخصی که این کلمه را سرچ می کند ممکن است رقیب شما، کسی که در حال انجام تحقیق است و … باشد.)

حال زمانی را در نظر می گیریم که فرد هنوز در حال تحقیق در مورد خرید یک محصول یا خدمت است. مثلا این عبارت را جستجو می کند : صندلی اداری خوب چه خصوصیاتی دارد؟  در این حالت اگر یک وب سایت فروش صندلی اداری چنین مطلبی در وب سایتش داشته باشد و در نتایج بالا باشد می تواند با گرفتن اطلاعاتی از کسی که وارد وب سایتش شده چرخه فروش را بر روی این شخص انجام دهد تا در نهایت منجر به فروش محصول شود.

آمار چه می گوید؟

طبق آمارهای ارائه شده  توسط   Advanced Web Ranking  تقریبا  ۳۲ درصد از کاربران بر روی اولین پیشنهاد گوگل کلیک می‌کنند.  این مقدار برای رتبه دوم ۱۴ درصد و رتبه سوم به ۹ درصد کاهش می‌یابد.  به عبارت دیگر سهم جذب بازدیدکننده برای رتبه اول در صفحه اول گوگل به اندازه مجموع ورودی رتبه‌های دوم تا پنجم است. پس بودن در رتبه اول می تواند کمک شایانی به کسب و کار شما کند.

نرخ کلیک صفحه اول گوگل
نرخ کلیک صفحه اول گوگل

طبق همین آمار، به طور میانگین ۷۱ درصد از کلیک ها متعلق  به صفحه اول، حدود ۴ درصد متعلق به صفحه دوم و حدود یک درصد متعلق به صفحه سوم گوگل است.

نرخ کلیک صفحه اول گوگل
دریافت مشاوره اختصاصی سئو یا گوگل ادووردز

یک فرصت بی نظیر برای مشاوره در زمینه گوگل ادوردز یا سئو

اگر در مورد راه اندازی یا موارد مربوط به سئو یا گوگل ادووردز سوالی دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. تماس مستقیم: ۶۶۶۸۹۲۶۵-۰۲۱
دریافت مشاوره اختصاصی سئو یا گوگل ادووردز

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی بازاریابی دیجیتال

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

صفحه اول گوگل

حالا یک صفحه اول نتیاج گوگل را در نظر می گیریم.

گوگل و به طور کلی موتورهای جستجو وقتی یک کلمه جستجو می شود نتایجی را بالاتر نمایش می دهند که عموما  مشخصه های زیر را بهتر رعایت کرده باشند:

  • صفحه  ارتباط موضوعی و محتوایی خوبی با کلمه جستجو شده داشته باشد.

  • کیفیت محتوا بالا بوده و اینکه متناسب با نیازهای جستجوکننده باشد.

  • صفحه چینش مناسبی داشته و تجربه کاربری خوبی ایجاد نماید.

  • سرعت لود شدن صفحه خوب باشد.

  • در نمایشگرهای مختلف مثل موبایل و لپتاپ به خوبی نمایش داده شود.

  • لینک سازی داخلی و خارجی به خوبی رعایت شده باشد.

  • سئوی داخلی به خوبی رعایت شده باشد.

پس برای اینکه در نتایج گوگل در رتبه های بالا و در صفحه اول قرار بگیرید باید نکات بالا که به طور کلی سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو نامیده می شوند، رعایت گردند.

اگر کمی دقت کرده باشید گاهی در کنار نتایج نمایش داده شده در بالای صفحه یا پایین صفحه حروف Ad را مشاهده می کنید. Ad مخفف Advertise به معنای تبلیغ است. یعنی نتایجی که کنارشان این حروف است به گوگل مبلغی پرداخته اند تا در صفحات نتایج به نمایش درآیند. این سیستم Google Ads  یا Google Adwords (گوگل ادووردز) یا تبلیغات گوگل نامیده می شود.

پس می توان با پرداخت پول به راحتی در نتایج گوگل قرار گرفت.

ابتدا به معرفی سئو و گوگل ادووردز می پردازیم و در ادامه به مقایسه سئو و گوگل ادووردز خواهیم پرداخت.

ادووردز در صفحه اول گوگل

اگر مقاله چگونه در کمتر از یک هفته در صفحه اول گوگل باشیم  برایتان مفید بود، این مقاله را به اشتراک بگذارید تا دوستانتان نیز استفاده نمایند.

سئو چیست؟

سئو (SEO که مخفف Serch Engine Optimization می باشد. )  یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که سبب بالا آمدن وب سایت شما در نتایج جستجوهای گوگل می شود.

سئو از دو بخش زیر تشکیل شده است:

سئوی داخلی که مرتبط با ساختار داخلی وب سایت شماست. مواردی مثل تگ های هدینگ، کیفیت محتوا، استفاده درست از کلمه کلیدی در صفحه، لینک سازی داخلی، سرعت لود شدن سایت و … را شامل می شود.

سئوی خارجی که به مواردی خارج از سایت شما ارتباط دارد. مثل بک لینک ها و شبکه های اجتماعی شما .

سئوی داخلی و خارجی

گوگل ادووردز (Google Ads  یا Google Adwords)  یا تبلیغات گوگل چیست؟

گوگل ادووردز سیستمی است که شما در ازای پرداخت مبلغی به گوگل در نتایج جستجوهای گوگل قرار می گیرید.

شما بعد از پرداخت مبلغ به گوگل می توانید کلماتی که می خواهید در نتایج آنها نمایش داده شوید انتخاب کنید. گوگل شما را در نتایج نشان داده و به ازای هر کلیک مبلغی از حساب کاربری شما کم می کند.

اینکه مبلغ هر کلیک چقدر است به دو فاکتور بستگی دارید:

  • رقبای شما: ساختار تبلیغات گوگل شبیه به مزایده است. شما برای هر کلمه کلیدی می توانید مبلغی به ازای هر کلیک پیشنهاد دهید. هر کس که قیمت بالاتری پیشنهاد دهد امکان نمایش در نتایج بالاتر را دارد.
  • کیفیت تبلیغ شما: برای گوگل تنها قیمت پیشنهادی بالاتر برای تبلیغات مهم نیست و کیفیت تبلیغ شما نیز برای گوگل اهمیت فراوان دارد. از این رو  امتیازی به نام Quality Score به تبلیغات شما می دهد.

اگر در یک کلمه کلیدی مشخص مثل رزرو هتل اسپیناس چند نفر بخواهند تبلیغ دهند، چه کسی به عنوان تبلیغ اول، دوم و … قرار می گیرد؟

اگر بخواهیم به صورت ساده بگوییم گوگل مبلغ پیشنهادی شما را در امتیاز کیفیت تبلیغ ضرب کرده و یک عدد حاصل می شود. بزرگترین عدد در بین تبلیغ دهندگان به عنوان تبلیغ اول، دومین عدد به عنوان تبلیغ دوم و … نمایش داده می شود.

گوگل ادووردز

گوگل ادووردز بهتر است یا سئو؟

  • سرعت و زمان دستیابی به نتیجه

    با استفاده از گوگل ادووردز شما این امکان را دارید که وب سایتتان در کمتر از چند ساعت در نتایج گوگل نمایش داده شود. در طی چند روز تا چند هفته با بهینه سازی تبلیغات و صفحات فرود در صفحه اول با قیمتی مناسب قرار گیرید.

    اما برای سئو لازم است مدت زمانی در حد چند ماه و گاهی اوقات دو تا  سه سال بگذرد تا در نتایج گوگل جایگاه مناسب پیدا کنید. البته این در حالی است که سئو را به خوبی انجام دهید!

  • قیمت و هزینه

    سیستم تبلیغات گوگل بر اساس تعداد کلیک بر روی تبلیغ شماست. هر چه تعداد کلیک بیشتر شود هزینه شما هم بیشتر می شود. اگر نرخ بازگشت سرمایه عدد قابل قبولی باشد می توانید از گوگل ادووردز در کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کنید.

    سئو در ظاهر رایگان است و چیزی که شما صرف می کنید وقت است. اما همین وقت نیز دارای ارزشی است و اگر کار سئوی سایتتان را برون سپاری کرده یا تیمی برای سئو دارید متحمل هزینه های آن هستید. همچنین گاهی نیاز است که برای رپورتاژ آگهی و کسب بک لینک مناسب هزینه هایی را پرداخت نمایید.

  • تعداد بازدیدکننده و سرنخ ها

    اگر بازه زمانی مهم باشد، گوگل ادووردز می تواند در دوره زمانی کوتاهتر، بازدیدکننده یا سرنخ بیشتری ایجاد کند.

    در حالی که اگر نتایج بلندمدت مد نظر ما باشد، سئو می تواند در بلندمدت بازدیدکننده بیشتر با هزینه پایین تر دریافت نماید.

    با قطع کردن سیستم ادووردز، بازدیدکننده ها هم حذف می شوند ولی وقتی با سئو در نتایج قرار گرفتید حتی با قطع فرآیند سئو تا مدت ها همچنان بازدیدکننده به سایت شما می آید.

  • قابلیت اندازه گیری بازخورد و بررسی نرخ بازگشت سرمایه

    یکی از مسائل مهم در کسب وکار دیجیتال این است که بدانیم کدام کلمات کلیدی برای ما سودآوری بیشتری دارد و مجر به جذب مشتری بیشتری می شوند.

    در سئو ما یک سری کلمات را انتخاب کرده و بر روی آنها فعالیت سئو انجام می دهیم، اما اینکه بعد از گذشت زمان و صرف هزینه برای سئو اگر این کلمات به نتایج اول برسند چه تعداد بازدیدکننده برای سایت ما می آورند و اینکه چه تعداد از این بازدیدکنندگان منجر به مشتری می شوند تقریبا نامشخص است.

    در حالی که با ادووردز وقتی شما در نتایج قرار بگیرید تعداد نمایش و تعداد کلیک را به صورت دقیق دارید و به راحتی می توانید بفهمید هر کلمه کلیدی چه تعداد مشتری برای شما ایجاد کرده است.

    ما معمولا به مشتریان خود توصیه می کنیم که ابتدا با مبلغی مثلا ۱۰۰ دلار ادووردز را انجام داده تا کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کارشان شناسایی شود.

    اگر نرخ بازگشت سرمایه مناسب بود می توانند به ادووردز ادامه دهند و همچنین اگر خواستند بر روی سئو هم سرمایه گذاری کنند.

    اگر نرخ بازگشت سرمایه در ادووردز مناسب نبود، بر روی کلمات مناسبی که شناسایی شده اند فرآیند سئو پیاده سازی نمایند.

  • دامنه کلمات کلیدی

    در سئو شما محدود به یک سری کلمات کلیدی انتخابی هستید و هر چه گستره کلمات بیشتر شود به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارید. در ادوودرز شما هر کلمه کلیدی را که خواستید به راحتی می توانید به کمپین های خود اضافه نمایید.

سئو یا گوگل ادوردز ؟ کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به نیازهای شما و میزان بودجه شما دارد.

اینکه می خواهید در کوتاه مدت و بلندمدت چه نتایجی کسب کنید. اگر اهداف کوتاه مدت دارید ادووردز می تواند جوابگوی نیازهای شما باشد و در بلندمدت سئو احتمالا نتایج بهتری برای شما دارد.

اینکه چه میزان بودجه دارید. اگر بودجه کم و محدودی دارید ادووردز احتمالا مناسب تر است. اگر بودجه برای بیشتر از شش ماه فعالیت سئو دارید سئو می تواند مناسب باشد.

اگر کلمات کلیدی مناسب و سودده تجارت خود را نمی دانید بهترین گزینه ادووردز است.. زیرا در زمان کوتاه و با هزینه کم می توانید کلمات کلیدی مناسب و سودده را شناسایی کنید. سپس با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در مورد اینکه از ادووردز یا سئو یا هر دوی آنها استفاده نمایید، تصمیم گیری نمایید.

اگر در مورد گوگل ادووردز یا سئو سوالی دارید یا می خواهید تیمی این کارها برای شما انجام دهند، کارشناسان وبمستر وردپرس آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

دریافت مشاوره اختصاصی سئو یا گوگل ادووردز

یک فرصت بی نظیر برای مشاوره در زمینه گوگل ادوردز یا سئو

اگر در مورد راه اندازی یا موارد مربوط به سئو یا گوگل ادووردز سوالی دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. تماس مستقیم: ۶۶۶۸۹۲۶۵-۰۲۱
دریافت مشاوره اختصاصی سئو یا گوگل ادووردز

ممکن است شما موارد بیشتری را در مورد این مقاله  بدانید، که ما فراموش کرده ایم تا در این مقاله قرار دهیم.

اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله “ ه  چگونه در کمتر از یک هفته در صفحه اول گوگل باشیم ” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.