وبمستران وردپرس

دوره وبمستران وردپرس – کامل ترین مرجع فیلم های مدیریت سایت

به کتاب راهنمای وبمستران وردپرس خوش آمدید. این بخش مرجع اصلی شما برای یادگیری تمام چیزهایی است که در وردپرس، برای مدیریت کسب و کار خود نیاز دارید. از همه مهم تر اینکه، کلیه این فیلم های آموزشی به صورت کاملا رایگان برای شما قرار خواهد گرفت. با دیدن این فیلم ها، شما تبدیل به یک وبمستر کاملا حرفه ای خواهید شد.

توجه داشته باشید که این دوره، دوره وبمستری سایت بوده و مباحث حرفه ای تر مرتبط با وردپرس، در بخش زیر قرار گرفته اند:

مقدمه – وبمستر وردپرس کیست؟

خیلی خوب یادم می آید که بعد از چند سالی که به ناگاه، کامپیوتر جای خود را در بین مردم باز نمود، همه مردم مجبور شدند تا دانش اولیه خود را در زمینه کامپیوتر بالا ببرند. این امر به قدری جدی شد که هرکس می بایست یک سواد اولیه را در این زمینه کسب می کرد تا در این جهش جدید، بی سواد نماند.

می توان گفت رشد استفاده از کامپیوتر آنقدر سریع بود که همه کسب و کارها مجبور شدند به نوعی از آن استفاده کنند. کاملا یادم هست که برای یادگیری کار با کامپیوتر و نرم افزارهای پایه ای، که شما روزانه بارها مجبور به استفاده از آن بودید، دوره های با نام ICDL تدوین شد تا مفاهیم اولیه و مهارت کار با کامپیوتر و نرم افزارهای کاربردی موجود در آن، به افراد آموزش داده شود.

این دوره ها با آموزش مبانی کامپیوتر و ساختار آن و یادگیری ویندوز، شروع می شد و سپس مهارت های اصلی کار با نرم افزارهایی چون ورد، اکسل و پاورپوینت به افراد آموزش داده می شد. در انتها نیز بعضی از مهارت های کار با اینترنت به آن ها آموزش داده می شد.

این موارد در واقع پایه اولیه سواد دیجیتال برای اشخاص به حساب می آمد. این امر به سرعت آنقدر اهمیت یافت که حتی کلیه سازمان ها و وزارت خانه های دولتی، کارمندان خود را مجبور کردند تا به سرعت این سواد را کسب کنند چرا که بدون داشتن این سواد، عملا کلیه کارهای آنان معلق مانده و در دنیا مدرن امروز به پیش نمی رفت.

ICDL استاندارد سازی شد و تا سال ها، تمامی افرادی که می خواستند سواد پایه دنیای دیجیتال را بیاموزند، با این استاندارد شروع به یادگیری می کردند. البته همه این موارد شامل نسل هایی می شد که خیلی ناگهانی، کامپیوتر و اینترنت وارد زندگی آن ها شده بود و آن ها می بایست با این تغییرات مهم خود را وفق می دادند. امروزه به لطف فراگیر شدن تکنولوژی، کودکان از سنین پایین با دستگاه های دیجیتال خو می گیرند و راه های استفاده از آن را خیلی سریع یاد می گیرند. ضمن اینکه مدارس و سیستم های آموزشی موجود نیز برای تکمیل این فرآیند، دوره ها و کلاس های مختلفی را برگزار می کنند. همین امر باعث شده تا آرام آرام، پایه سواد دیجیتال در بین افراد جا افتاده و امروزه می توان گفت بخش قابل توجهی از افراد جامعه، تا اندازه مورد نیازشان، از پس کار با دستگاه های دیجیتال بر می آیند.

همین امر به صورت طوفانی در مورد اینترنت نیز امروزه در جامعه اتفاق افتاده است. هم اکنون دقیقا در دوره گذاری، همچون اوایل دورانی هستیم، که تازه کامپیوتر ها، جای خود را در میان مردم باز کرده بودند. همانگونه که در آن زمان داشتن کامپیوتر و استفاده هر روزه از برنامه هایی چون ورد و اکسل برای انواع کارها، ضروری و لازم بود، امروزه به جایی رسیدیم که همین نقش را اینترنت، سایت ها و اپلیکیشن ها در اختیار گرفته اند.

دوره تغییر جدید با سرعت سرسام آوری دوباره شروع شده است. در چند سال آینده مسلما هر کسب و کاری که حداقل یک سایت برای خودش نداشته باشد و محصولات و خدمات خود را در اینترنت ارائه نکند، محکوم به شکست خواهد بود. مضاف بر اینکه با اینترنت، دیگر شما محدود به ارائه و خدمات و محصولات در محدوده زندگی خود نیستید و محدوده شما با دسترسی به اینترنت، کل کره زمین خواهد بود.

فیلم آموزشی وبمستران وردپرس

اوایل هزینه برپاسازی سایت برای یک کسب و کار بسیار سنگین بود، اما به لطف سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS ها (Content Management System) این هزینه ها نه تنها به شدت کاسته شده است بلکه نیاز به دانش فنی خاص برنامه نویسی نیز به کمک آن ها کاملا رفع شده است. به واقع ساختن و مدیریت سایت به حدی ساده شده است که می توان به جرات گفت هر کسی که بتواند با کنترل تلویزیون خانه اش کار کند، به راحتی می تواند سایت خود را بسازد و مدیریت کند.

من نیز تا سال ها در برابر این جریان قدرتمند، مقاومت می کردم. همواره عقیده داشتم که CMS ها هیچ ارزشی نداشته و مسلما کاری که برنامه نویس برای طراحی سایت اختصاصی انجام می دهد، قابل قیاس با این سیستم ها نیست. اما چندین سال است که با انواع این سیستم ها کار کرده ام و حالا به جرات می توانم بگویم که این سیستم ها نه تنها فوق العاده قدرتمند هستند، بلکه روز به روز در حال گرفتن جای سایت هایی هستند، که به صورت اختصاصی نوشته شده اند.

اینجا خیلی جایی نیست که بخواهیم وارد جزئیات فنی این ماجرا بشویم اما دانش کار کردن با یک سایت که پایه کسب و کار شما در آینده خواهد بود، همانند دانش کار با Word و Excel می ماند. اگر نخواهید آن را بیاموزید مانند کسی هستید که نمی تواند حتی یک نامه برای خودش در Word را تایپ کند.

فرقی ندارد که کدام سیستم مدیریت محتوا را انتخاب می کنید ولی اگر نگاهی بیاندازید، تقریبا بیش از نیمی از سایت های دنیا، با CMS ها برپا شده اند، پس شما نیز باید کار با آن ها را یاد بگیرید. در غیر این صورت کسی که متضرر خواهد شد، شما خواهید بود چرا که همانند یک فرد بی سواد، باید دنبال کسی باشید که ساده ترین کارها را برای شما انجام دهد و از همه مهم تر، برای کوچکترین مسائل، مجبور به پرداخت هزینه های گزاف خواهید بود.

مسلما همین الان نیز در ذهن خودتان در حال پرسش این سوال هستید: خب کدام CMS از همه بهتر است؟ وارد این دام نشوید چون تا روز قیامت هم نمی توانید جواب آن را پیدا کنید. بعد از چندین سال کار با این سیستم ها، من ترجیح داده ام که وردپرس را انتخاب کنم. حتما در چندین مقاله دلیل های خودم را لیست خواهم کرد اما این باعث نمی شود که بگویم سایر CMS ها مثل جوملا و دروپال ضعیف هستند. این کاملا سلیقه ای است و همه آن ها، قدرتمند و انعطاف پذیر هستند. مهم نیست کدام را انتخاب کنید فقط مهم این است که شروع کنید تا در این دوره گذار سریع، عقب نمانید. در نظر داشته باشید، این عقب ماندن مساوی خواهد بود با نابود شدن کسب و کار شما در چند سال آینده.

اما چرا وردپرس، بیش از ۳۰ درصد سایت های دنیا با وردپرس بالا آمده اند. آنقدر از لحاظ کاربری ساده است که نمی توانید تصور کنید. شما به راحتی می توانید آن را با چند کلیک نصب کنید و در عرض چند ساعت سایت خود را بالا بیاورید. مهم ترین نکته وجود انواع امکاناتی است که برای داشتن آن ها در سایت های اختصاصی، می بایست میلیون ها تومان پول خرج کنید. به جرات می توان سایتی که امروزه باید به صورت اختصاصی بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برنامه نویسی را، برای آن پرداخت کنید، با یک دهم این قیمت، همان کارایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آیا این به معنی است که هر سایتی را می توانید با وردپرس بالا بیاورید؟ مسلما خیر، در بعضی از موارد لازم است تا سایت اختصاصی داشته باشید اما همین چند سال تجربه اندک، به من نشان داده است که نزدیک به ۹۰ درصد از سایت های رایج را می توان با وردپرس بالا آورد و هیچ نگرانی نیز از این بابت نداشت. اگر روزی بازدیدی همانند سایت دیجی کالا داشتید، آن موقع، شاید وقت آن فرا رسیده که یک سایت اختصاصی برای شما نوشته شود اما تا پیش از آن، فریب نخورید. توصیه من به شما این است که اول سایت خود را با وردپرس بالا بیاورید و مدیریت کنید و پس از آن اگر در ادامه به محدودیت برخورد کردید (که تا ۹۰ درصد به این محدودیت ها نخواهید رسید) آنگاه تصمیم به عوض کردن ساختار خود بگیرید.

از این جهت یادگیری وردپرس یا سایر سیستم های مدیرت محتوا، مانند یادگیری Word می ماند. حال تصمیم با خودتان است که تا همیشه درگیر افرادی باشید که از شما هزینه طلب می کنند یا خودتان سکان کسب و کار خودتان را در دست بگیرید.

ویدئو آموزشی وبمستران وردپرس

وبمستر وردپرس کیست؟

وبمستر در واقع بسیاری از کارهای یک سایت را برعهده دارد. او باید اطلاعات کاملی را از سایت استخراج کند و توانایی داشته باشد تا آن ها را تحلیل کند. او باید بتواند مدیریت محتواهای سایت را بطور کامل انجام دهد و بتواند بسته به نیاز کاربران خود یا بازار هدفش، استراتژی های بازاریابی اش را در سایت پیاده سازی کند.

یک وبمستر نقش هایی چون معمار وب سایت، مدیر سایت، توسعه دهنده سایت، پشتیبان و نگهداری کننده سایت، هماهنگ کننده کارهای یک سایت و همین طور رصد کننده مشکلات یک سایت را دارا می باشد.

او با انواع ابزارهای یک سایت آشنا است و همین طور دانش کار با سایر ابزاهای وبمستری چون Google webmaster tools و Google analytics و Alexa و GTMetrix و Moz و Ahref و سایر ابزارهای مشابه را، به خوبی دارا می باشد. او با استفاده از تمام این ابزارها، به رشد و گسترش سایت و در نهایت کسب و کار و درآمد خود، کمک خواهد کرد.

اگر سایتی را که می خواهید راه اندازی کنید، با وردپرس بالا بیاورید و بخواهید کلیه کارهای آن، نظیر تولید محتوا، بازاریابی، فروش و نیز مدیریت آن، با خودتان باشد، در این صورت شما یک وبمستر وردپرس خواهید بود.

شما باید توانایی برپاسازی یک سایت وردپرسی را داشته باشید. باید بتوانید ساختار سایت وردپرسی خود را به گونه ای ایجاد کند که دسترسی به اطلاعات آن برای کاربران آن راحت باشد.

باید محتواهایی را تولید کنید تا هماهنگ با سیستم بازاریابی شما باشد. برای این امر باید سئو و نکات آن را بیاموزید و یاد بگیرید چگونه متن های با ارزش و اثرگذار تهیه کنید.

شما باید بتوانید در هر زمان و بنابر نیازهای زمانی و مکانی، گرافیک و ظاهر سایت خود را در کمترین زمان تغییر دهید تا باعث بهبود تجربه کاربران سایت خود بشوید. همچنین باید بتوانید گزارشات مدیریتی از سایت خود بگیرید و آن ها را تحلیل کنید و از آن ها برای بهبود سایت خود استفاده کنید.

از همه مهم تر شما باید پشتیبان سایت خود باشید، ارتباط آن با سایر نرم افزارها و سرویس ها مثل درگاه های بانکی را برقرار کنید. سرعت سایت خود را رصد کنید و آن را بهبود ببخشید و بتوانید مشکلات سایت خود رفع نمایید.

به شما که تا اینجا این متن را مطالعه کردید، تبریک می گویم چون احتمالا شما هم تصمیم دارید مثل من، یک وبمستر وردپرس کاملا حرفه ای باشید.