آموزش لینوکس برای برنامه نویسان

به بخش آموزش لینوکس برای برنامه نویسان در سایت وبسمتر وردپرس، خوش آمدید. در این سری آموزش ها، می خواهیم دستورات کاربردی لینوکس که برنامه نویسان ضروری می باشد را به ترتیب قرار دهیم.

در این بخش، آموزش لینوکس از پایه را شروع کنیم و دستورات کاربردی لینوکس را مورد بررسی قرار می دهیم. این دوره برای آموزش لینوکس پیشرفته، نمی باشد اما با تسلط به این مباحث، تقریبا از عهده انجام هر کاری در لینوکس بر خواهید آمد.

در این سری آموزشی، مباحث آموزش لینوکس در توزیع ابونتو  انجام گرفته شده است.

آموزش لینوکس برای برنامه نویسان

چند نکته کوتاه در مورد آموزش لینوکس برای برنامه نویسان

بخش بزرگی از وب و همین طور دنیای امروز، از لینوکس قدرت گرفته شده است. وقتی از لینوکس صحبت می کنیم، منظورمان همان «گنو/لینوکس» می باشد. برای راحتی کار، در این سلسله مقالات به جای آن، از لینوکس استفاده می کنیم.

تقریبا هر جا را که نگاه کنید، می توانید ردپایی از سیستم عامل لینوکس ببینید. گوشی های هوشمند، لوازم منزل مثل تلویزیون، دستگاه های ضبط و پخش، سیستم های ناوبری، سیستم های هوشمند در داخل ماشین ها و خلاصه در جای جای کره زمین، می توانید اثری از این سیستم عامل کاربردی ببینید.

نقش سیستم عامل لینوکس در وب، بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که می توان تصور کرد. می توان به جرات گفت بیشترین و پر قدرت ترین سرورهای دنیا لینوکسی هستند. لینوکس در شکل سرور، کامپیوترهای خانگی و خلاصه انواع سیستم ها، نقش اساسی را بازی می کند.

از آنجایی که تیم ما در زمینه وب فعالیت می کنیم و کار اصلی ما در زمینه وردپرس و همین طور برنامه نویسی به زبان PHP می باشد، لذا کلیه سرورهایی که مورد استفاده قرار می دهیم، لینوکسی می باشند.

در بسیاری از موارد، مجبور هستیم تا به جای استفاده از هاست های اشتراکی، از سروهای مجازی یا سرورهای اختصاصی استفاده کنیم. علاوه بر آن، در بسیاری از موارد هم برای شبیه سازی راحت تر محیط برنامه نویسی با محیط واقعی سرور، در روی کامپیوترهای خود نیز از لینوکس بهره می بریم.

در بسیاری از موارد، می باید از راه دور و به وسیله ssh به سرورهای خود متصل شویم و سایت های خود را مدیریت نماییم. به همین دلیل همواره نیاز داریم تا دستورات پرکاربرد لینوکس را در خط فرمان استفاده نماییم.

این بخش دقیقا به همین منظور نوشته شده است. هدف از این مجموعه آموزشی در سایت ما، فراهم آوردن چک لیستی از دستورات پر کاربرد لینوکس می باشد که یک برنامه نویس به آن ها احتیاج دارد. این دستورات می تواند شامل دستورات کاربردی در زمینه مدیریت سرورهای لینوکسی باشد.

آموزش لینوکس در بسیاری از سایت های معتبر ایرانی وجود دارد. اما قصد ما از راه اندازی این بخش، فراهم نمودن مرجعی برای دسترسی سریع برنامه نویسان به دستورات کاربردی در لینوکس می باشد. این سری آموزشی، همانند یک کتاب آموزش لینوکس برای شما خواهد بود که دستورات پرکاربرد لینوکس را برای شما لیست می کند.

برای دیدن آموزش های  حرفه ای لینوکس، شما می توانید از دوره کامل آموزش ویدئویی لینوکس جادی برای آزمون های ۱۰۱ و ۱۰۲ و همین طور آموزش دوره آموزشی lpic2 شامل امتحان های ۲۰۱ و ۲۰۲ استفاده کنید.

در این سری آموزشی، ما به صورت بخش بندی شده، نکات و دستورات کاربردی لینوکس را که به صورت روزمره یک برنامه نویس با آن ها سرکار خواهد داشت را، برای شما به صورت چک لیست می آوریم.

این دستورات بر مبنای توزیع ابونتو لینوکس تهیه شده است. البته در بسیاری از موارد، این دستورات در کلیه توزیع ها به یک شکل می باشد. در جاهایی که نیاز می باشد تا در مورد توزیع های مختلف، دستورات مختلف به کار برده شود، به صورت جداگانه در مورد آن ها توضیح داده خواهد شد.

یکی از این  موارد نصب نرم افزارها در توزیع ها می باشد که به عنوان مثال، توزیع های ابونتو سرور و CentOs باهم در فراخوانی مخازن خود، تفاوت دارند که در بخش مرتبط با آن، به صورت کامل به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

امیدواریم که این دستورات کاربردی لینوکس، مورد استفاده برنامه نویسان محیط های لینوکسی قرار بگیرد و بتواند مرجعی برای استفاده آن ها باشد.

بخش های مختلف دوره آموزش لینوکس برای برنامه نویسان

همانگونه که در بالا هم اشاره شد، ما به صورت چک لیست به دستورات پرکاربرد لینوکس برای برنامه نویسان خواهیم پرداخت. به طور کلی در این سری های آموزشی، از آموزش لینوکس برای مبتدیان تا آموزش لینوکس پیشرفته، مباحثی را برای خوانندگان انتخاب کرده ایم.

در دوره جامع آموزش لینوکس برای برنامه نویسان، ابتدا از مباحث ابتدایی لینوکس شروع می کنیم و سپس به مباحث پیشرفته لینوکس برای برنامه نویسان (از جمله مدیریت حرفه ای سرورهای لینوکسی) خواهیم پرداخت.

در قسمت اول، نحوه کار با فایل ها در لینوکس و همین طور نحوه کار با دایرکتوری ها را می آموزیم. همین طور با نصب برنامه ها در لینوکس در توزیع های بر پایه ابونتو و توزیع های بر پایه دبیان، خواهیم پرداخت.

در ادامه به بررسی daemons ها یا همان process های یک سیستم لینوکس خواهیم پرداخت. سپس نحوه کار با سخت افزار در لینوکس را خواهیم آموخت و با مدیریت هارد دیسک در لینوکس و نحوه پارتیشن بندی در لینوکس آشنا می شویم.

سپس به کار با تاریخ و زمان در لینوکس می پردازیم. در ادامه با دستورات شبکه در لینوکس آشنا می شویم. سپس می آموزیم که چگونه یک سرویس ssh را بر روی یک سرور لینوکس راه اندازی کنیم و نحوه اتصال با ssh را می آموزیم.

در تمامی بخش های بالا، کامپیوتر دسکتاپی هم که در نظر گرفتیم، دارای سیستم عامل Ubuntu Desktop 18.04 می باشد. کلیه دستورات و همین طور مراحل دسترسی به سرور مجازی یا کامپیوتر ریموت، از روی این سیستم عامل انجام خواهد شد.

آموزش دستورات کاربردی لینوکس برای برنامه نویسان

پس از کار بر روی انواع روش های وصل شدن به سرورهای لینوکس، درباره راه اندازی سرویس ftp بر روی یک سرور لینوکس صحبت خواهیم کرد.

بعد از آن در مورد معروف ترین ویرایشگر محیط لینوکس یعنی ویرایشگر Vim صحبت خواهیم کرد. سپس با bash script آشنا خواهیم شد و دستورات bash اسکریپت را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در ادامه در مورد راه اندازی پشته LAMP و همین طور پشته LEMP صحبت خواهیم کرد. هر دو را بر روی یک سرور لینوکس راه اندازی می کنیم و نکات مرتبط با هر بخش را به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این بخش به صورت کامل با راه اندازی وب سرور Apache و وب سرور Nginx و نحوه پیکره بندی آن ها آشنا خواهیم شد. همین طور با نصب PHP و Mysql آشنا می گردیم.

در ادامه به نصب نرم افزارهای برنامه نویسی و همین طور IDE ها خواهیم پرداخت. در این بخش با نصب PHPMyAdmin در لینوکس آشنا می شویم. همچنین با نصب Package manager های composer و npm آشنا می گردیم.

در ادامه با نصب Node Js و سپس لاراوال ادامه خواهیم داد. سپس نصب Git را نیز در این بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در ادامه به راه اندازی یک سرور مجازی واقعی خواهیم پرداخت. در واقع مراحل راه اندازی یک VPS شامل تنظیمات DNS و همین طور راه اندازی وب سرور و سایر موارد مورد نیاز در آن را به صورت کامل تشریح خواهیم کرد.

در انتها نیز در مورد مباحث امنیت در لینوکس صحبت خواهیم کرد. شما با تنظیمات فایروال در لینوکس آشنا خواهید شد. همین طور با تنظیمات مهم امنیتی در لینوکس آشنا می گردید.

درخواست ما از شما همراهان همیشگی سایت وبمستر وردپرس

می دانیم که راه بسیار دراز و سختی را برای تکمیل شدن و همین طور آپدیت شدن مطالب به صورت روزانه، در پیش خواهیم داشت، اما می دانیم که در این راه دشوار، نظرات و پیشنهادات شما، هر روز ما به نتیجه بهتر نزدیک تر خواهد کرد.

بیشتر این آموزش ها، به صورت کاربردی به مهم ترین نکات و پر اهمیت ترین مسائل در مدیریت سرورهای لینوکسی برای برنامه نویسان می پردازد. در انتها نیز سعی خواهیم کرد تا با حل مسائل واقعی، گامی را در جهت رشد آموزش همگانی برداشته باشیم.

ممکن است تکمیل این آموزش ها ، چند ماه زمان ببرد اما صد در صد به شما قول خواهیم داد که در نهایت آن را تکمیل خواهیم کرد. از شما دوستان صمیمی می خواهیم که تا تکمیل آن ما را همراهی نمایند.

مشتاقانه منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما هستیم تا بتوانیم قوی تر از گذشته به راه خود ادامه داده و این بخش را تکمیل نماییم.

شما می توانید نظرات خود در پایین همین صفحه برای ما قرار دهید. پیشاپیش از شما همراهان همیشگی، کمال سپاس و تشکر را داریم.