آموزش مقدمات وبمستری – بخش اول

این فیلم آموزشی، اولین قسمت از آموزش وبمستران وردپرس می باشد که در مورد آموزش مقدمات وبمستری تهیه شده است. این مجموعه با همکاری وبمستر وردپرس و انجمن آینده روشن نخبگان، در حال برگزاری می باشد.

این دوره در واقع دوره آموزش وبمستری به صورت حرفه ای می باشد که کمی متفاوت تر از سایر دوره هایی است که تا کنون در سطح وب فارسی برگزار شده است.

این دوره وبمستری با همکاری این دو مجموعه و برای توانمند سازی فعالان در حوزه وب تهیه شده است. بعضی از قسمت های این دوره، به صورت رایگان در سایت وبمستر وردپرس در دسترس عموم خواهد بود.

آموزش مقدمات وبمستری

مقدمه – چرا باید ابتدا مفاهیم اولیه وب، پیش از شروع وبمستری آموزش داده شود؟

یکی از عجیب ترین نکاتی که در این چند سال در زمینه خدمات وبسمتری و همین طور دوره های وبمستری متوجه شدم، این بود که بسیاری از به اصطلاح وبمستران، حتی با مبانی اولیه وب آشنایی ندارند.

در واقع کسی که خدمات وبمستری اعم از برنامه نویسی، خدمات سئو، خدمات دیجیتال مارکتینگ و خدمات تولید محتوا را ارائه می کند، باید لااقل بداند که وب از چه چیز ساخته شده است و اجزا آن چگونه باهم کار می کنند.

متاسفانه تبلیغات فریب دهنده برای فروش انواع پکیج آموزش وبمستری و همین طور انواع دوره های وبمستری، مبنی بر اینکه هیچ نیازی به دانش خاصی نیست، باعث ایجاد جمعیت انبوهی از وبمستران شده است که حتی نمی دانند چگونه باید با مرورگر خود کار کنند.

این کمبود دانش، باعث رشد قارچ گونه سایت ها و همین طور وبمسترانی شده است، که حتی برای عوض کردن رنگ منوی سایت خود، به دنبال پلاگین می گردند.

به عنوان مثال وبمستری که نمی داند json چیست، چگونه می تواند ساختار rich snippet را برای سئو سایت خود استفاده نماید. مثال در این زمینه فراوان است و نیازی نیست که خیلی در مورد آن شرح داده شود.

بنابراین این نیاز توسط ما کاملا حس شد، خصوصا در بین اعضای تیم ما هم، همین مشکل به وضوح وجود دارد. مدیریت یک وب سایت یا یک وبمستر که وظیفه انجام امورات مرتبط با یک سایت را دارد، باید از یک دانش حداقل درباره اینترنت، وب و نحوه کارکرد آن ها آشنا باشد تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

برای همین تصمیم گرفتیم که در ابتدای دوره وبمستران وردپرس، ابتدا بخش آموزش مقدمات وبمستری را قرار دهیم. در این بخش سعی می کنیم دانشجویان دوره را با مفاهیم اولیه در وب، تاریخچه، اجزا و همین طور نحوه ارتباط و کار اجزا آن باهم آشنا نماییم.

پیش از آنکه وارد آموزش وبمستری به صورت حرفه ای شویم، ابتدا در چند جلسه اول به صورت کامل با مقدمات آموزش وبمستری شروع خواهیم کرد.

در ابتدای دوره با اجزا وب آشنا می شویم. سپس می آموزیم که هر کدام از این اجزا در وب، چگونه کار می کند. به این شکل کاملا با مفاهیم اولیه در وب آشنا می شویم تا دچار مشکلات بعدی رایج در بین وبمستران نشویم.

این مجموعه شامل بیش از ۴۰ قسمت فیلم آموزشی می باشد که دوره حضوری آن در حال برگزاری می باشد.

فیلم آموزش مقدمات وبمستری  (جلسه اول – بخش اول)، شامل چه بخش هایی است؟

هر هفته دو جلسه به صورت پشت سر هم برای دوره وبمستران وردپرس برگزار می گردد. این آموزش رایگان ویدئویی، بخش اول از اولین جلسه دوره وبمستران وردپرس می باشد.

این فیلم آموزش رایگان، شامل اولین قسمت از آموزش مقدمات وبمستری می باشد که شامل بخش های زیر است:

چرا نیاز به آموزش مقدمات وبمستری داریم؟

  • توضیحات در مورد بخش های مختلف دوره آموزش وبمستران وردپرس و اینکه برای آن ها  از چه مراجعی استفاده شده است.

  • چرا باید در آموزش مقدمات وبمستری با مفاهیم اولیه در وب آشنا شویم؟

  • چرا باید در مورد تاریخچه وب، تاریخچه Open source و نحوه مشارکت در جامعه های open source اطلاعات داشته باشیم؟

  • بررسی دیدگاه زیبایی علم: علم در کنار اخلاق علمی است که می تواند ترکیب زیبایی را خلق نماید.

  • توضیح در مورد یادگیری حداقل ها در کدنویسی برای وبمستری

  • چرا آشنایی با کدها و کدنویسی برای یک وبمستر لازم است؟ آیا واقعا یک وبمستر نیاز به یادگیری کدنویسی دارد؟

آموزش وبمستری - بخش مقدمات اولیه

تاریخچه وب: اینترنت و وب چگونه و توسط چه کسانی به وجود آمدند؟

وب چگونه کار می کند و شامل چه اجزایی می باشد؟

  • آشنایی با اجزا تشکیل دهنده وب و اینکه یک وب سایت چگونه کار می کند؟

  • پس از وارد کردن آدرس یک سایت توسط یک کاربر، چه اتفاقی می افتد؟

  • وب سرور چیست و چه وظایفی دارد؟ وب سرور چگونه با استفاده از زبان های برنامه نویسی، به درخواست های فرستاده شده پاسخ می دهد؟

  • پایگاه داده یا Database چه نقشی در ساختار یک وب سایت دارد؟

  • نقش و وظیفه مرورگر در وب چیست؟ یک مرورگر چگونه پاسخ دریافتی از وب سرور را نمایش می دهد؟ آشنایی اولیه با DOM یا Document Object Model

وب توسط چه کسانی و چگونه بنیانگذاری شد؟ 

  • آشنایی با آقای Tim Berners-Lee

  • ارائه اولین پروپوزال برای پروتکل http در سال ۱۹۸۹

  • پیاده سازی اولین وب سرور و مرورگر جهان با نام Next

  • آشنایی با HTML اولیه در صفحات

  • پیشرفت در HTML در سال های بعد

  • ارتباط یک طرف در دریافت داده ها و سپس دو طرفه شدن ارتباط

  • ساخت صفحات با استفاده جدول ها و سپس اضافه شدن CSS به صفحات

  • شروع داینامیک سازی صفحه با استفاده از پایگاه های داده

  • داینامیک سازی صفحات سمت کاربر با استفاده از JavaScript

  • تکامل وب و آشنایی با وب ۱ و وب ۲ و وب ۳

آشنایی با وب سرور آپاچی و تاریخچه آن

  • تاریخچه ساخت وب سرور Apache به عنوان بخشی از پروژه ای به نام Mosaic

  • آشنایی با process سرویس به درخواست های اینترنتی با نام httpd در سیستم عامل

  • آشنایی با برنامه نویس اصلی Apache و از بنیانگذاران Apache Software Foundation

  • آشنایی با موسسه Apache Software Foundation

ما در سایت وبمستر وردپرس، مقالات بسیار زیادی در این زمینه آموزش وبمستری، قرار داده ایم. در صورتی که نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق تر شدن در مباحث فوق را دارید، می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

آشنایی اولیه با ترلو و سرویس های چت آنلاین مثل Slack و flock

ترلو در واقع یک نسرویس تحت وب می باشد که برای مدیریت کارها درست شده است. با استفاده از ابزار ترلو می توانید هر چیزی را اعم از پروژه های خود، مدیریت کنید. از ترلو می توانید به عنوان یک سرویس آنلاین مدیریت پروژه ها استفاده کنید که بخش اعظم امکانات آن، رایگان می باشد.

در این قسمت یک آشنایی اولیه با ترلو به دانشجویان داده شد و قرار بر این شد که کلیه فعالیت های مرتبط به کلاس در یک برد آنلاین در ترلو قرار بگیرد.

همچنین از دانشجویان درخواست شد تا در مورد سرویس های ارتباط و چت آنلاین مثل slack و flock تحقیق کرده و نحوه استفاده از آن ها در کار تیمی و همین طور remote work شرح دهند.

آشنایی با نحوه کار وردپرس برای یک وب سایت به صورت خلاصه

در این قسمت به بررسی این پرداختیم که هسته وردپرس چگونه با سایر اجزا وب ارتباط برقرار می کند. نحوه فرستادن درخواست توسط کاربر و پاسخ دادن به آن توسط وب سرور در این بخش به صورت خلاصه شرح داده شده است.

سپس به این پرداخته شد که برای برپازی سازی وب سرور، نیاز به سیستم عاملی همچون لینوکس داریم. در بخش بعدی در مورد تاریخچه به وجود آمدن گنو لینوکس صحبت کردیم.

آشنایی با گنو لینوکس در وبمستر وردپرس

آشنایی با تاریخچه سیستم عامل گنو لینوکس

  • توضیحات در مورد آزاد بودن Share کردن کدها در دهه ۷۰ و اویل دهه ۸۰ میلادی

  • جرم شدن اشتراک گذاری کدها از اوایل دهه ۸۰ با به وجود آمدن قانون های copy right مرتبط با نرم افزار توسط کمپانی های بزرگ تجاری دنیا

  • تلاس ریچارد استالمن در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT برای ساخت یک سیستم عامل رایگان به همراه کلیه ابزار های لازم

  • بیش از ۱۴ سال کار بر روی پروژه GNU – GNU Not Uinx با همکاران خود و الحاق با هسته لینوکس و خلق سیستم عامل گنو لینوکس

  • توضیح در مورد موسسه Free Software Foundation و همین طور اجازه نامه عمومی GNU GPL

  • توضیح در مورد GPL و سایر اجازه نامه های دیگر در دنیای وب و نرم افزار

نمایش فیلم آموزش مقدمات وبمستری – جلسه اول و بخش اول

در ادامه می توانید این فیلم آموزش مقدمات وبمستری (جلسه اول و بخش اول) را، در زیر مشاهده فرمایید. در صورتی که نیاز به دانلود آن دارید، می توانید از لینک های پایین صفحه استفاده نمایید:

نتیجه گیری برای فیلم آموزش مقدمات وبمستری

در این فیلم آموزشی، شما با آموزش مقدمات برای وبمستری آشنا شدید. در ابتد در این مورد صحبت شد که چرا گفتن مبانی برای ورود به دنیای وبمستری لازم است.

سپس در مورد اجزا وب، نحوه کار هر کدام از آن ها و نحوه ارتباط آن ها باهم صحبت شد. در ادامه مورد تاریخچه تکمیل وب سرور و همین طور به وجود آمدن سیستم عامل گنو لینوکس اندکی صحبت شد.

در قسمتی از این فیلم نیز در مورد ابزارهای آنلاین مدیریت پروژه و همین کار تیمی مثل Trello و Slack و Flock صحبت شد.

ممکن است به نظر شما بعضی از موارد درست نبوده و یا شما موارد بیشتری را بدانید که ما فراموش کرده ایم تا در این فیلم آموزشی، قرار دهیم.

اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به این مقاله اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نظر شما در درباره این مقاله چیست؟

راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: