اصطلاحات سئو – واژه نامه تخصصی سئو

این بخش یکی دیگر از بخش های چک لیست های ضروری برای وبمستران می باشد که در آن لیست اصطلاحات سئو به خلاصه بیان شده است.

این چک لیست ، به بررسی مهم ترین اصطلاحات رایج سئو در سال ۲۰۱۸ پرداخته و به نوعی یک واژه نامه تخصصی سئو می باشد.

در نظر داشته باشید که هر وبمسترباید پیش از یادگیری مباحث مربوط به سئو و انجام پروژه های سئو ،  باید با اصطلاحات سئو و واژه های به کار گرفته شده در حوزه سئو ، آشنا باشد.

اصطلاحات سئو

این مطلب در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ مجددا بازنگری و آپدیت شده و مطالب آن به روزرسانی شده و نکات جدید به آن اضافه شده است. 

آشنایی با اصطلاحات سئو

در این بخش به صورت لیست وار مهم ترین اصطلاحات سئو را بررسی می نماییم.این لیست زیر به نوعی به واژه نامه تخصصی سئو محسوب می گردد. در صورتی که فکر می کنید باید اصطلاحات سئو دیگری نیز به این لیست اضافه کنیم، خوشحال خواهیم شد که در بخش نظرات، آن را به ما اعلام کنید تا آن را به لیست اصطلاحات سئو اضافه نماییم.

در نظر داشته باشید که برای هر کدام از اصطلاحات سئو ، تنها توضیحات بسیار کوتاهی داده شده است. هدف در این بخش دسترسی سریع به اصطلاحات سئو بوده

این صفحه به صورت پی در پی در حال بروز رسانی خواهد بود و مطالب این صفحه به مرور زمان آپدیت خواهد شد.

  • SEO یا Search Engine Optimization :

    بهینه سازی صفحات سایت برای موتور های جستجو از جمله گوگل

  • HEO یا Human Experience Optimization :

    بهینه سازی رابط کاربری سایت برای تجربه کاربری بهتر در سایت ، طراحی ظاهر سایت و کاربر پسند کردن صفحات سایت برای لذت کاربران در سایت شما

  • SEM یا Search Engine Marketing :

    بازاریابی موتورهای جستجو

  • SMM یا Social Media Marketing :

    بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی

  • SMO یا Social Media Optimization :

    بهینه سازی صفحات سایت توسط شبکه های اجتماعی

  • PPC یا Pay Per Click  :

    پرداخت به ازای هر کلیک – سبکی از تبلیغات که هزینه های آن بر مبنای تعداد کلیکی که روی تبلیغ انجام می شود، دریافت می گردد.

  • SERP یا Search Engine Result page  :

    صفحه لیست شده نتایج جستجو در یک موتور جستجو

  • UX یا User Experience  :

    تجربه کاربری – ایجاد حس خوب و لذت در کاربر، با طراحی صفحات و مکانیزم های مناسب در سایت

  • UI یا User Interface:

    رابط کاربری – منظور همان ظاهر اصلی صفحات سایت

  • Keyword :

    کلمه کلیدی – می تواند عبارت کلیدی هم باشد که قصد داریم با آن افراد به یک صفحه سایت ما دسترسی داشته باشند.

  • On Page SEO :

    بهینه سازی صفحات داخلی سایت برای موتور های جستجو

  • Off Page SEO :

    بهینه سازی خارجی سایت برای موتور های جستجو شامل ساخت لینک های خارجی یا لینک بیلدینگ و شبکه های اجتماعی

  • Backlink :

    لینک های داده شده به ازای هر صفحه خاص از وب سایت شما

  • Responsive Design :

    طراحی واکنشگرا – طراحی سایت بسته به صفحه نمایش های مختلف برای اجرای سایت ، قابل تغیر می باشد.

  • OBL یا Out Bound Link  :

    تعداد لینک های خروجی از یک صفحه از سایت شما

  • Referring Domain  :

    هر دامنه که به یکی از صفحات شما لینک داده است.

  • Outbound Links  :

    لینک های خارج شده یا همان خروجی از یک صفحه سایت شما

  • Internal Links :

    لینک های داخلی وب سایت شما که بین صفحات سایت شما موجود می باشد.

مهم ترین اصطلاحات سئو در سال 2018
  • Meta Tag:

    تگ های متا که در سورس صفحات سایت شما برای درج اطلاعات متا مربوط به آن صفحه قرار داده شده است.

  • Anchor Text :

    عنوان هر لینک که عبارتی است که کاربر آن را مشاهده کرده و توسط کاربر قابل کلیک است.

  • Heading Tag :

    تگ های عنوان شامل تگ های h1 و h2 و h3 و h4 و h5 و h6 می باشد که تگ h1 مهم ترین این تگ های عنوان می باشد. از مهم ترین اصطلاحات سئو می باشد. با استفاده از تگ های عنوان می توان درجه اهمیت هر بخش از صفحه سایت را مشخص نمود.

  • Content Marketing :

    بازاریابی محتوا – ساخت محتوا برای جذب کاربر و سپس ایجاد فروش در سایت

  • Link Building :

    ساخت لینک ها برای صفحات سایت شما – بخشی از فرآیند سئو خارجی سایت

  • Web 2  :

    سایت هایی که نقش اصلی برای تولید محتوا آن سایت و مدیریت آن ، بر عهده کاربران آن سایت می باشد مانند تالارهای گفتگو ، سایت ویکی پدیا ، سیستم های وبلاگ دهی ، سایت نیازمندی ها ، شبکه های اجتماعی

  • Wiki  :

    سایت های با محتوای دانشنامه و سایت های راهنما – زیر مجموعه از سایت های Web 2

  • HTML یا Hyper Text Markup Language  :

    یک زبان نشانه گذاری برای نمایش صفحات و محتویات سایت شما

  • HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol :

    روشی برای تبادل ارتباط بین کامپیوتر کاربران و داده های موجود روی سرور – قانونی برای انتقال داده های به شکل HTML

  • HTTPS یا HTTP Secure :

    روش امن برای HTTP که داده ها به صورت رمزگذاری شده در بین نودهای مختلف ، انتقال داده می شود.

حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.
    • FTP یا File Transfer Protocol :

      روش یا قانونی برای انتقال فایل بین دو نود مختلف در سطح وب – انتقال فایل های مورد نیاز به سرور با استفاده از پروتکل FTP انجام می شود.

    • Server Side :

      سمت سرور – به کلیه اعمال و محاسباتی که در مدل کلایت – سرور ، در بخش سرور انجام می شود (مثلا تولید صفحات سایت و ارسال به کاربر در سمت سرور انجام می شود)

    • Client Side :

      سمت کلاینت یا سمت کاربر – کارهایی که در مدل کلاینت – سرور در بخش کلاینت انجام می شود مثلا تمام کارهای که در مرورگر کاربر به انجام می رسد.

    • CSS یا Cascading Style Sheet:

      زبانی نشانه گذاری برای تغییر شکل دادن ظاهر وب سایت شما

    • JavaScript :

      یک زبان سمت کلاینت برای ایجاد رابطه با کاربر و انجام اعمال مختلف در مواجهه با اعمال کاربر در یک صفحه سایت در سمت کلاینت

    • Ajax  یا Asynchronous JavaScript And XML:

      یکی از فناوری های پر کاربرد وب برای لود کردن بخشی از محتوای یک صفحه بدون لود شدن کل اطلاعات یک صفحه

    • Title :

      عنوان یک صفحه وب سایت شما – موجود در تگ title هر صفحه سایت شما

    • Text to HTML Ratio  :

      نسبت کدهای یک صفحه به متن آن

    • CTR یا Click To Rate :

      نرخ کلیک – اگر سایتی در نتایج جستجو در روز ۱۰۰ بار نمایش داده شود و به تعداد ۳۰ بار بر روی نتیجه جستجو در SERP کلیک شود، در نتیجه نرخ کلیک آن برابر ۳۰ درصد می باشد.

    • Keyword Density :

      نسبت کلمات کلیدی به متن – درصد تکرار کلمه یا عبارت کلیدی نسبت به کل متن یک صفحه سایت

    • Over Optimization :

      بهینه سازی بیش از حد یک صفحه سایت

    • Keyword Stuffing :

      تکرار کلمه کلیدی در یک متن به صورت غیر طبیعی و مصنوعی برای فریب موتورهای جستجو

    • Crawler یا Spider یا Robot :

      خزنده یا ربات – موتور جستجو برای جمع آوری اطلاعات سایت شما از برنامه ای استفاده می کنند که به صورت خودکار به سایت شما سر زده و اطلاعات مختلف را از صفحات سایت شما، دریافت می کند.

    • Hit :

      مرجعی که یک crawler یا همان خزنده موتور جستجو ، به واسطه آن وارد صفحه دیگری می شود. در واقع به ازای هر لینک موجود در یک صفحه و تصاویر مربوط به آن و خود لینک وارد شده به صفحه، تعداد hit های یک صفحه محاسبه می شود.

    • Visit و Visitor :

      تعداد بازدید از یک صفحه و تعداد بازدید کنندگان یک صفحه

    • Unique Visit و Unique Visitor :

      تعداد بازدید منحصر به فرد از یک صفحه و تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد یک صفحه

    • Bounce Rate :

      نرخ خروج – درصد خارج شدن کاربران از صفحه سایت شما بلافاصله پس از ورود به آن و بدون انجام دادن کاری در صفحه سایت شما

    • Alexa Rank  :

      رتبه ای در سایت الکسا که بیان کننده میزان پر بازدید بودن سایت شما نسبت به سایر سایت ها می باشد.

    • Google Page Rank :

      عددی بین صفر تا ده ، داده شده توسط گوگل به سایت ها برای نشان دادن قدرت یک سایت (این معیار منسوخ شده است و گوگل دیگر از آن استفاده نمی کند)

    • Google Trend :

      سرویس ارائه شده توسط گوگل برای نمایش میزان علاقه مندی کاربران به موضوعات مختلف در یک حوزه، نمایش داده شده در قالب نمودار برای مقایسه راحت تر

    • Google Keyword Planner :

      یک بخش از سرویس تبلیغات گوگل برای برنامه ریزی برای کلمات کلیدی و تعداد جستجو آن ها و قیمت پیشنهادی آن

    • Cache :

      فرآیند ذخیره سازی داده های تکراری جهت افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت – موثر در نمایش نتایج جستجو توسط کاربران

    • Personalized SERP :

      شخصی سازی نتایج جستجو گوگل بر اساس تعداد بازدید های شما از یک سایت یا با توجه به cache مرورگر شما

    • White Hat SEO :

      روش های انجام سئو سایت و بهینه سازی صفحات سایت کاملا مطابق با قوانین موتور های جستجو

    • Black Hat SEO:

      روش های انجام سئو سایت و بهینه سازی صفحات سایت به روش های غیر معمول و با قصد دور زدن و فریب موتورهای جستجو

    • Gray Hat SEO :

      ترکیب روش های انجام سئو سایت و بهینه سازی صفحات سایت هم طبق قوانین موتور های جستجو  و هم به روش های غیر معمول به طوری که باعث جریمه سایت ما نشوند.

    • Google Algorithms :

      الگوریتم های گوگل، قواعدی که گوگل به توسط آن، نتایج جستجو را نمایش داده و سایت ها و مطالب مرتبط با آن را رتبه بندی می کند

    • Spam  :

      هر چیز مزاحمت کننده در وب

    • Impression :

      میزان دیده شدن – در سئو به میزان دیده شده در SERP گفته می شود.

    • Site Map :

      نقشه سایت که شامل Internal Link های سایت شما و آدرس صفحات سایت شما می باشد – جهت بهتر index شدن صفحات شما توسط موتورهای جستجو

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت
    • Traffic :

      میزان بازدید یک سایت

    • Query :

      دراصطلاحات سئو به معنی درخواست از موتور جستجو برای جستجوی یک عبارت

    • Alt Image  :

      متن جایگزین عکس در صفحات سایت شما

    • Authority :

      در اصطلاحات سئو به معنی اعتبار می باشد.

    • Domain Authority :

      در اصطلاحات سئو به معنای اعتبار دامنه یا همان قدرت یک دامنه می باشد.

    • Page Authority :

      در اصطلاحات سئو به معنی اعتبار یک صفحه یا همان قدرت یک صفحه می باشد

    • Blog Comment Backlink :

      لینک هایی که در داخل نظرات سایت شما قرار داده می شوند و هدف آن لینک سازی برای یک سایت دیگر در سایت شماست.

    • Directory Website :

      منظور از آن در اصطلاحات سئو ،  سایت های دایرکتوری یا همان سایت های دارای فهرست بندی با دسته بندی موضوعی می باشد.

    • Redirect :

      انجام عمل انتقال داده شدن از یک آدرس اینترنتی به آدرس دیگر

    • Redirect Links :

      ارجاع از یک آدرس به سایت دیگری توسط لینک ها

    • robot.txt :

      فایل موجود در روت اصلی سایت شما که در آن نوشته شده موتورهای جستجو حق دسترسی به چه جاهایی از سایت شما را دارند.

    • صفحه ۴۰۴ :

      صفحه ای نشان دهنده وجود نداشتن صفحه درخواستی توسط کاربر می باشد.

    • Crawler Error  :

      وقتی ربات های خزنده وارد شده به سایت شما در بررسی یک صفحه سایت شما با مشکل مواجه شوند و نتوانند آن را به درستی بخوانند.

    • Ranking  :

      در اصطلاحات سئو به معنی رتبه بندی می باشد.

    • Reputation and Popularity :

      میزان معروف بودن و محبوب بودن و شهرت یک سایت

    • Social Network :

      شبکه اجتماعی

    • Social Signals :

      نشانه های شبکه های اجتماعی – در اصطلاحات سئو منظور همان لایک و اشتراک و کامنت ها در شبکه های اجتماعی معتبر همچون فیس بوک و گوگل پلاس و توئیتر می باشد.

    • Paid Links :

      لینک های پولی – در اصطلاحات به لینک های گفته می شود که آن ها را می خرید

    • Gust Post :

      پست مهمان – در اصطلاحات سئو به نوشته ای گفته می شود که توسط نویسنده ای غیر از نویسندگان و صاحبان یک سایت، مننتشر می شود.

    • Image Link :

      لینک های بدون متن و قرار داده شده بر روی یک تصویر

    • لینک سازی داخلی:

      لینک سازی داخلی، به لینک هایی گفته می شود که از یک صفحه بر روی یک دامنه، به یک صفحه دیگر از همان دامنه، اشاره می کند. این لینک ها برای راهنمای حرکت کاربران بین صفحات یک دامنه، بسیار زیاد استفاده می شود.

      می توان گفت ارتباط بین صفحه های یک سایت، توسط لینک سازی داخلی برای ربات های گوگل، مشخص می شود.

    • انواع لینک های داخلی یک سایت:

      همان گونه که در بخش قبل بیان شد، لینک هایی که در داخل یک دامنه، از صفحه به صفحه ای دیگر داده می شود، به عنوان لینک داخلی محسوب می گردد.

      انواع لینک های مهم داخلی در یک سایت عبارتند از:

      • لینک در صفحه اول سایت
      • لینک در منوهای سایت
      • لینک در هدر سایت
      • لینک در فوتر سایت
      • لینک در محتوا یا مقالات سایت
      • لینک در سایدبار های سایت
    • Forum Links :

      لینک های موجود در تالار های گفتگو یا در انجمن ها

    • Sandbox :

      در اصطلاحات سئو به زمانی گفته می شود که سایت های تازه تاسیس شده در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند یا در حالتی که سایت دچار اشکالات مربوط به سئو می گردد.

    • Hidden Link  :

      لینک مخفی – در اصطلاحات سئو به لینک هایی گفته می شود که در روش های سئو کلاه سیاه از آن به صورت مخفی، استفاده می شود.

    • Hidden Text  :

      متن مخفی – در اصطلاحات سئو به متن هایی گفته می شود که در روش های سئو کلاه سیاه از آن به صورت مخفی، در درون یک صفحه ، استفاده می شود.

    • URL یا Uniform Resource Location :

      نشانی یا آدرس اینترنتی صفحات

    • Domain Name :

      نام دامنه – بخشی از آدرس یک سایت یا همان بخشی از URL

    • Stop Word :

      کلمات زیاد استفاده شده در سطح وب مثل: “کلیک کنید” یا “اینجا” و مشابه آن ها

    • CMS یا Content Management System :

      سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس ، جوملا یا دروپال و مشابه آن ها

    • Index  :

      در اصطلاحات سئو ، معنی آن به این بستگی دارد که کاربردی اسمی داشته باشد یا فعل باشد. اگر به عنوان اسم در اصطلاحات سئو استفاده شود منظور دیتابیس موتور های جستجو می باشد که محتویات سایت های مختلف در آن ها ذخیره شده است.

      اگر به عنوان فعل به کار برده شود ، معنی آن انجام فرآیند اضافه  شدن یک صفحه به دیتابیس یک موتور جستجو می باشد.

    • Indexed Pages :

      صفحات ذخیره شده در پایگاه داده موتورهای جستجو

    • صفحات زامبی یا Zombie page :

      صفحات زامبی یا زامبی پیج ها، به صفحات گفته می شود که نه زنده هستند و نه مرده محسوب می شوند و عملا در آن ها هیچ هدف خاصی برای سایت در نظر گرفته نمی شود. این صفحات نه تنها اطلاعات مهم و خوبی برای کاربران ندارند، بلکه باعث درگیر شدن بازدید کننده سایت و همین طور ربات گوگل نیز نمی شوند.

      این صفحات، صفحه های مشابه با کلمات کلیدی صفحه های دیگر سایت هستند که اول باعث می شوند که باعث مصرف اضفاه crawl budget شما شوند.

      دوم باعث خواهند شد که ترافیک صفحات هدف اصلی سایت را از بین ببرند. حذف صفحات زامبی، باعث افزایش ترافیک موثر سایت خواهد شد.

    کاربردی ترین اصطلاحات سئو
    • ADWORDS :

      نام سرویس تبلیغات کلیکی گوگل

    • ADWORDS Site:

      سایتی که در صفحه نتایج جستجو گوگل بر اساس سیستم adwords گوگل به نمایش در آمده است.

    • Conversion  :

      تبدیل – به صورت کلی به انجام هدفی گفته می شود که صفحه سایت ما برای آن ساخته شده است. این عمل می تواند کلیک کردن، پر کردن یک فرم ، گرفتن اطلاعات یا ثبت نام در یک سایت باشد.

    • Conversion Rate  :

      نرخ تبدیل – درصدی از افراد هست که هدف انجام شده در تبدیل را ، اجرا می کنند. در واقع درصدی که به ما درصد تبدیل را در صفحه مورد نظر نشان می دهد.

    • Conversion Form :

      فرمی که از آن برای انجام تبدیل بهره گرفته می شود.

    • Landing Page :

      صفحات فرود که اصولا برای انجام تبدیل یا همان conversion طراحی می شوند و هدف خاصی را دنبال می کنند.

    • Link Exchange :

      یک مجموعه ای از وب سایت ها که در کنار هم شبیه یک web ring عمل می کنند.

    • Follow Links :

      لینک های معمولی با قابلیت انتقال اعتبار

    • No Follow Links :

      لینک هایی بدون انتقال دادن اعتبار از سایت منبع – در داخل آن ها مقدار خاصیت rel برابر با nofollow قرار داده شده است. این یعنی سایت مقصد مورد تایید کامل از طرف سایت مبدا نیست.

    • GWT یا Google Webmaster Tools یا Google Search Console :

      ابزار ارائه شده توسط گوگل برای وبمستران برای اینکه به آن ها نشان دهد صفحات سایتشان به چه شکلی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود و همین طور چه مشکلاتی در مورد سایت و سئو سایت موجود می باشد.

    • Google Analytics

      ابزار تحلیلی گوگل برای وبمستران درباره جزئیات بازدید از صفحات سایت شما

    • Link Farm :

      مزرعه لینک – در اصطلاحات سئو به سایت هایی گفته می شود که به صورت گروهی و با هدف افزایش رنکینگ سایت ها ، به همدیگر لینک شده اند.

    • Link Popularity :

      در اصطلاحات سئو به تعداد و کیفیت سایت هایی گفته می شود که به سایت شما لینک داده اند.

    • Local Search  :

      جستجو محلی – در اصطلاحات سئو به زمانی گفته می شود که نتایج جستجو بر اساس محل کاربر برای او ارسال می گردد.

    • Organic Search :

      زمانی اتفاق می افتد شما وارد صفحه جستجو یک موتور جستجو شده و عبارتی را سرچ می کنید. به نتایج نمایش داده شده توسط موتور جستجو نیز Organic Search Results گفته می شود.

    • Paid Listing :

      اصطلاحی در SEM یا همان Search Engine Marketing می باشد. در اصطلاحات رایج سئو ، این به معنی می باشد که شما با پرداخت پول ، باعث می شوید تا در لیست نتایج جستجو (صرف نظر از درست بودن سئو آن) قرار بگیرید.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت
    • صفحه لندینگ یا Landing page:

      در واقع به صفحات هدفی، لندینگ پیج گفته می شود، که ما بخواهیم ترافیک هدفمندی را به سوی آن ها روانه کنیم. مهم ترین خاصیت یک لندینگ پیج این است که باید یک CTA هدفمند یا همان اقدام به عمل مشخص داشته باشد.

      در واقع ما از قبل روالی را برای یک صفحه آماده می کنیم تا کاربر هنگام ورود به صفحه، اقدام به عمل خاصی را برای ما انجام دهد

    • انواع لندینگ پیج:

      هر نوع صفحه ای می تواند یک لندینگ پیج برای ما محسوب شود؛ اما در کل عموما می توانیم انواعی مثل زیر را داشته باشیم:

      • صفحه های مقاله
      • صفحه های دسته بندی
      • صفحه های محصول
      • صفحه های دانلود
      • صفحه های عضویت
      • صفحه های نمایش صوت یا ویدئو

    حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

    اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

      راهنما برای مطالعه بیشتر:

      برای تولید مقاله اصطلاحات رایج و کاربردی سئو و نیز عکس های آن ، از لینک های زیر استفاده شده است که برای مراجعه به آن ها می توانید از لیست زیر استفاده کنید:

      راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

      شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: