انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

در این مقاله قصد داریم به نحوه انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت بپردازیم.

در ابتدا تعریفی اجمالی از دامنه و اجزای آن ارائه می دهیم.

سپس فرآیند و نکات مهم در انتخاب نام دامنه مناسب بررسی می گردد.

انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

دامنه چیست؟

یک Url  یا همان آدرسی که در بالای مرورگرتان می بینید، از چند بخش تشکیل شده است:

پروتکل ( protocol ) ، زیر دامنه ( subdomain ) ، نام دامنه ( second level domain )  و پسوند دامنه ( top level domain or Extensions domain ) .

معمولا به مجموعه نام دامنه و پسوند دامنه، دامنه گفته می شود.

url چیست

برای انتخاب دامنه شما در یکی از دو وضعیت زیر قرار دارید:

  • یک شرکت یا تجارت با نام مشخص دارید و می خواهید وب سایت شما هم با همین نام باشد.

  • یا برای شرکت یا تجارت خود نامی انتخاب نکرده اید یا اینکه می خواهید نام وب سایت شما متفاوت با نام شرکت یا تجارت فعلی شما باشد.

برای حالتی که شما هنوز نام مناسبی انتخاب نکرده اید،  ابتدا روش هایی برای انتخاب نام مناسب به شما ارائه می دهیم  و بعد می گوییم چگونه بهترین گزینه ها را برای دامنه خود برگزینید.

برای حالتی هم که نام تجاری شما مشخص است شما باید با استفاده از نکات مربوط به انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، مناسب ترین نام دامنه را برای خود انتخاب نمایید.

انتخاب نام برای وب سایت یا تجارت شما

برای اینکه نامی جدید برای وب سایت خود پیدا کنید با روش های زیر چند نام را انتخاب می کنیم و سپس بر اساس فاکتورهای مهم برای انتخاب نام دامنه سایت موارد نامناسب را حذف کرده و در نهایت از بین گزینه های باقیمانده بهترین را انتخاب می کنیم.

ابتدا با چند روش ساخت اسامی برای وب سایت یا تجارت شما آشنا می شویم که عبارتند از:

الف – نام های خاص

اسامی انسان ها

نام وبسایت یا مجموعه تجاری شما می تواند اسم فرد یا ترکیبی از اشخاص باشد، مانند پوشاک هاکوپیان، طلای پرسته، Ferrari و Armani

همچنین اسامی مربوط به انسان ها می تواند مربوط به اسامی اساطیری ایران باشد یا سایر اسامی دیگر مانند: کورش، داتیس، راتین و علی بابا

اسامی حیوانات و گیاهان

سیمرغ، رخش، دارکوب، هدهد، سمند، سیب، پرتقال

اسامی اماکن جغرافیایی

دماوند، سهند، سبلان، آسیا، آرال

اسامی اشیا

مروارید، دیوار، شیپور، آپارات

ب-اسم عام، فعل، یا صفت

حکیم، طبیب، چابک، رسا، سیمین، تابناک، نمناک.

پ- نام های ادغام شده

شما می توانید دو یا چند نام یا کلمه را ادغام کرده و اسمی جدید نمایید:

سیاوود= سیاوش + داوود

Microsoft = microcomputer + software

Pinterest = pin + interest

ت- نام برند دو یا سه کلمه ای

نام برند و وب سایت شما می تواند توصیف کننده محصولات یا خدمات شما باشد، که می تواند به چند صورت باشد:

ترکیب یک صفت و یک اسم، ترکیب یک قید و یک فعل و یا ترکیب چند اسم، مانند:

دیجی کالا، پیک تیزپا، نی نی سایت، تاکسی یاب.

ث- خلق یک کلمه جدید

می توانید کلمات جدیدی خلق کنید که معنای خاصی نداشته باشند و ولی در ذهن مخاطبانتان ماندگار شوند.

مثل اسنپ، بامیلو، Google، Twitter.

برای انتخاب نام به روش های بالا می توانید یک جلسه طوفان فکری با اعضای تیم و یا سایر دوستانتان برگزار کرده و تعدادی اسم اولیه برای دامنه وب سایت خود انتخاب نمایید.

در مرحله بعدی ما نکاتی را به شما می گوییم که به شما کمک می کند اسم های نامناسب را از لیست خود حذف کرده و گزینه های مناسب را انتخاب نمایید.

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

  • نام دامنه وب سایت تا حد ممکن کوتاه باشد.

    هر چقدر دامنه شما کوتاهتر باشد به ذهن سپردن آن راحتتر خواهد بود. دامنه کوتاهتر از ۱۲ حرف دامنه ای مناسب است.  سایت هایی مثل divar.ir، yahoo.com، amazon.com

  • نام دامنه باید به راحتی خوانده و نوشته شود.

    تایپ شدن راحت دامنه و تلفظ راحت آن از نکات مهمی است که باید رعایت شوند.

    سعی کنید از حروفی که ممکن است سخت خوانده یا نوشته شوند استفاده نکنید: x، gh، kh.

    همچنین کلماتی که ممکن است به چند شکل نوشته شوند مثل:  soroor، sorour، sorur

  • به راحتی در ذهن ماندگار شود

    بهتر است از دامنه هایی استفاده شود که به راحتی در ذهن ماندگار شوند.

  • بهتر است از خط تیره و اعداد در دامنه استفاده نشود یا بشود؟

    درباره این مورد می خواهم اشاره ای به صحبت یکی از اساتیدم جناب آقای طالبی بکنم که گفتند: دنیای وب دنیای پارادوکس هاست. به این معنا که یک مبحث از دید برخی از کارشناسان حوزه وب مناسب و درست است  ولی از دید برخی دیگر نامناسب و اشتباه است. یا ممکن است روشی بر روی یک وبسایت نتیجه مثبت دهد ولی بر روی پروژه دیگر جواب منفی دهد. با این مقدمه این مورد هم یکی از مواردی است که برخی می گویند از خط تیره یا اعداد استفاده نکنید و برخی می گویند اشکالی ندارد که استفاده کنیم.

    از دید شخصی من من موافق استفاده از اعداد هستم ولی مخالف استفاده خط تیره یا دش در نام دامنه هستم.

    یک نمونه موفق از استفاده عدد در نام وبسایت، سایت varzesh3 است که معمولا در رتبه ۳ یا ۴ سایت های پر بازدید ایران قرار دارد.

    ولی در مورد استفاده از خط تیره شما ممکن است در دو حالت از خط تیره استفاده کنید. اینکه دامنه مورد نظر شما پر باشد مثل drahmadi. در این حالت اگر شما بخواهید از دش استفاده کنید dr-ahmadi ممکن است مخاطبان شما فراموش کنند که دش را بزنند و مشتریان شما ممکن است جذب رغیب شوند و یا اینکه شما را پیدا نکنند. مسئله دیگر این است که برخی سایت ها می خواهند از ترافیک سایت های معروف استفاده کنند و یا خودشان را جای سایت های بزرگ جا بزنند و می آیند نامی مشابه آن سایت با یک خط تیره می زنند که این کار سیگنالی منفی برای گوگل می فرستد. یک نمونه قدیمی آن face-book.com  است.

  • انتخاب پسوند دامنه مناسب

    بعد از انتخاب نام، دامنه خود را سایت های بررسی موجود بودن دامنه مانند who.is  و برای دامنه های .ir در سایت ایرنیک چک کنید. بهترین حالت این است که شما دامنه ای را انتخاب کنید که هم پسوند .ir و هم پسوند .com  ان موجود باشد. اگر دامنه مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده بود می توانید دیگر نام های پیشنهادی خود را بررسی کرده و نامی دیگر انتخاب کنید و یا اینکه دامنه خود را با پسوندهای دیگر ثبت نمایید. برای آشنایی با دیگر پسوندهای دامنه اینجا کلیک کنید.

  • ایجاد برند

    وقتی قرار است شما سال ها تحت نام یک وب سایت فعالیت کنید بهتر است نامی انتخاب کنید که به برند شدن شما کمک نماید. برندهایی همچون بامیلو، مدیسه و دیجی کالا را در نظر بگیرید.

  • استفاده از کلمات کلیدی

    استفاده از کلمات کلیدی که مرتبط با حوزه کسب و کار شماست می تواند تاثیر زیادی بر روی سئو سایت شما و سریعتر بالا آمدن در نتایج گوگل داشته باشد. استفاده از عباراتی مانند بازسازی، دیزاین، حفاظ و … که مرتبط با کار تخصصی شماست  .

  • بررسی اینکه شرکت یا برندی با نام مشابه وجود نداشته باشد

    قبل از ثبت دامنه چک کنید که برند یا شرکتی با نام مشابه شما ثبت نشده باشد. اگر شرکتی با نام مورد نظر شما ثبت شده باشد آن شرکت می تواند دامنه مورد نظر را با مراجعه به مراجع قانونی مسدود و یا به اختیار خود در آورد، حتی اگر شما بیش از ده سال با آن دامنه فعالیت داشته باشید. این مسئله هم برای دامنه های داخلی  و هم دامنه های بین المللی صادق است.

نکاتی در مورد ثبت دامنه

  • برای ثبت دامنه .ir  از سامانه ایرنیک استفاده نمایید.

  • برای ثبت سایر دامنه ها به شرکت های معتبری که سابقه فعالیت و مشتریان زیادی دارند، مراجعه کنید.

  • وجود داشتن نام مورد نظر در شبکه های اجتماعی را بررسی نمایید.

  • یک دامنه .ir  به خاطر سئوی لوکال و یک یا چند دامنه بین المللی برای سرویس هایی که در داخل ایران تحریم هستند مثل گوگل ادووردز یا  سیستم ایمیل مارکتینگ ثبت نمایید.

  • سعی کنید دامنه خود را چند ساله ثبت کنید. با این کار گوگل شما را برندی پایدار در نظر گرفته و امتیازی مثبت برای سئوی سایتتان ثبت می شود.

نتیجه گیری : انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

در مقاله انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، ابتدا با تعریف url و دامنه آشنا شدیم. دامنه خود از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.

سپس به معرفی روش هایی جهت انتخاب نام جدید برای وب سایت یا تجارت شما پرداختیم.

در بخش بعدی نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت پرداختیم.

ممکن است شما موارد بیشتری را در مورد  انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، بدانید، که ما فراموش کرده ایم تا در این مقاله قرار دهیم.

اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله “ انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منابع بیشتر برای مطالعه :

راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: