انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو – مقدمه

این بخش یکی دیگر از بخش های چک لیست های ضروری برای وبمستران می باشد که در آن به نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو پرداخته شده است.

ما در پروژه های خود برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو از یک سری فرمول و اطلاعات خاص استفاده می کنیم. ضمن اینکه با یک سری تکنیک سعی در انتخاب کلید واژه های کلیدی نیاز محور می کنیم.

در ادامه تکنیک های یافتن کلمه کلیدی به صورت چک لیست آمده است تا به صورت همیشگی در دسترس تیم خوبمان باشد تا در هنگام انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو از آن به صورت کامل استفاده کنند.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

در مقاله انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، این مطالب به صورت خلاصه، چک لیستی از ضروریات مورد نیاز جهت انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو را بیان کرده است که نتایج تست ها و همین طور دوره هایی است که در طول چندین سال در آن ها مشارکت داشته  و آن ها را در این بخش جمع آوری کرده ایم.

در این مقاله آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی را به صورت خلاصه می آموزید. همین طور با نحوه استخراج کلمه کلیدی برای سایت خود آشنا خواهید شد.

در قسمت دوم با نحوه آنالیز کلمات کلیدی در گوگل آشنا می شوید و می آموزید که چگونه از کلمات کلیدی مشابه در سئو صفحات خود استفاده نمایید.

در انتها نیز می آموزید که چگونه لیست کلمات کلیدی خود را در یک فایل اکسل قرار دهید و با ارزیابی آن ها، نحوه انتخاب کلمه های کلیدی اصلی برای صفحات سایت خود را فرا می گیرید. به شخصه عقیده دارم که پیدا کردن کلمات کلیدی به نوعی هنر است و نیاز به خلاقیت نیز دارد.

این چک لیست در حال آپدیت شدن می باشد، در صورتی که می خواهید به آن مطالبی را اضافه کنید و یا اینکه بخش هایی از آن را نقد کنید تا حذف گردد، می توانید در بخش نظرات همین مطلب، دیدگاه خود را بیان نمایید. امیدوارم این چک لیست برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، به کار شما بیاید و بتوانید پلن های سئو خود را با استفاده از این نکات به راحتی طراحی نمایید.

چند نکته قبل از شروع آموزش انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سایت

در این محتوای جامع، ما تمام چیزهایی که شما برای تحقیق و پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سایت خود دارید، به ترتیب مراحل ذکر کردیم.

این محتوا همواره در حال آپدیت شدن بوده و مطالب جدید به آن اضافه می شود.

در ابتدای نوشتن این مقاله، تنها یک فیلم در انتهای آن گذاشته شد. در حال حاضر، ما تقریبا از این روش در ابتدای شروع همه پروژه های خود، استفاده می کنیم.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مراحل یافتن کلید واژه های اصلی یک سایت و پیاده سازی استراتژی برای سئو سایت را، در حین انجام کار با مشتری، ضبط کرده و در سایت خود قرار دهیم.

فیلمی که در زیر مشاهده می کنید، یک نمونه از یک پروژه واقعی سئو می باشد که به همراه مشتری عزیزمان، تحلیل کلمات کلیدی آن را انجام داده ایم.

شما می توانید با اجرای مرحله به مرحله کار از روی فیلم، خودتان کلمات کلیدی مناسب سایت خود را بدست آورده و برای سایت خود، استراتژی سئو سایت خود را مشخص نمایید.

در نظر داشته باشید که این فیلم، فقط شامل یک بخش از کلمات یک سایت و همین طور در حوزه فروشگاهی می باشد. برای سایر حوزه ها، مثل حوزه های خدماتی یا حوزه آموزشی  و سایر موارد، فیلم های دیگر گرفته شده که به مرور زمان در همین صفحه قرار داده می شود.

این مقاله یکی از جامع ترین مقالات و کاربردی ترین آن ها در سطح وب فارسی می باشد. با خواندن این مقاله به راحتی به همه مفاهیم استراتژی کلمات کلیدی، مسلط می شویم و می آموزیم که چگونه کلمات کلیدی خود را پیدا کنیم.

پیشنهاد ما این هست که پیش از دیدن این فیلم و همین طور فیلم انتهایی، ابتدا مقاله را به طور کامل بخوانید تا مراحل اجرا شده در فیلم را به راحتی دنبال کنید (البته کلیه مراحل در فیلم زیر نیز شرح داده شده است).

فیلم آموزش انتخاب کلمه کلیدی مناسب سئو

دریافت فیلم کامل آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

آیا می خواهید با کلیه فرآیندهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید؟

فیلم گذاشته شده شامل مراحل صفر تا صد پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی مناسب برای سایت می باشد که حدود سه ساعت است. به دلیل محدودیت در گذاشتن آن، مجبور شدیم آن را در سایت کلوپ وبمستران وردپرس قرار دهیم. شما می توانید به راحتی از لینک روبرو به فیلم کامل آن دسترسی داشته باشید.
دریافت فیلم کامل آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

چک لیست نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

سوال مهم: چگونه لیست کلمات کلیدی مناسب را برای سایت خود تشخیص دهیم؟

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو باید چند چیز را در ابتدای کار در نظر گرفت. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو در واقع قلب سئو بوده و اکثر شکست ها در پروژه به خاطر انتخاب کلید واژه نامناسب یا بسیار سخت اتفاق می افتد.

روش های مختلف برای استخراج کلمه کلیدی یک سایت وجود دارد. اما آیا همه آن ها باعث می شوند که ما بهترین کلمات کلیدی برای سئو را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب کلمات کلیدی سئو و همین طور یافتن بهترین کلمات کلیدی برای انجام سئو، می باید با انواع کلمات کلیدی آشنا شویم.

در واقع می توان گفت مهم ترین امر قبل از انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، آشنایی با انواع حالت های کلمات کلیدی می باشد. به صورت کلی آن ها را می توان در سه دسته کلی زیر قرار داد:

  • کلمه کلیدی اطلاعاتی : مورد استفاده برای جستجو و جمع آوری اطلاعات در مورد چیزی (مثلا گوشی هوشمند چیست؟) این کلمات برای سئو نامناسب بوده و وارد  ترافیک موثر به سایت وارد نخواهند کرد (این مورد بیشتر در مواردی صادق است که هدف ما فروش کالا یا خدمات به مشتریان سایت خود می باشد)

  • کلمه کلیدی محصول محور: اکثرا افراد برای تحقیق در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارند استفاده می کنند ( این یعنی احتمال خرید زیاد است اما هنوز تصمیم قطعی برای خرید ندارند) مثل گوشی هوشمند سامسونگ مدل گلکسی ۸

  • کلمه کلیدی نیاز محور: این کلمات کلیدی بر اساس نیازکاربران جستجو شده و تقریبا فقط برای خرید جستجو می شوند (این کلمات کلمات کلیدی پتانسیل بالایی برای خرید دارند) مثل  خرید گوشی سامسونگ گلکسی ۸ یا مقایسه گوشی سامسونگ مدل S8 با مدل S7

مسلما کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، کلماتی هستند که نیازمحور می باشند. می باید این امر را همواره در انتخاب لیست کلمات کلیدی نهایی مدنظر داشته باشیم. در نظر داشته باشید که این فقط یک دسته بندی کلی در مورد کلمات کلیدی می باشد و شما باید عناصر دیگری را نیز در این زمینه در نظر بگیرد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

چند نکته مهم برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو و استفاده از آن ها در صفحات سایت

طبق روش های زیر کلید واژه های مختلفی برای سئو بدست خواهید آورد، برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی و کار روی آن ها، همواره نکات زیر را مد نظر خواهیم گرفت:

  • هر کلمه کلیدی دارای کلمات مشابه دیگر یا واژه  های هم معنی دیگری است که می باید آن ها را نیز برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، در نظر بگیریم.

  • هر کلمه یا عبارت دارای LSI هایی در سرچ های گوگل می باشد که می باید حتما آن ها را برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، در نظر بگیریم.

  • هر مفهوم کلیدی (کلمات کلیدی مشابه و هم حوزه) را برای یک صفحه و ساخت آن استفاده کنید. این یعنی استفاده از هر صفحه فقط برای یک مفهوم کلیدی مشخص. این امر باعث افزایش کیفیت سئو داخلی صفحات سایت خواهد شد.

    همین طور هر صفحه باید شامل یک مفهوم کلیدی باشد.

  • در هنگام ساخت یک صفحه برای یک کلمه کلیدی (یا  همان مفهوم کلیدی) و انجام سئو بر روی آن ، حتما از کلمات مشابه آن در همان صفحه استفاده کنید.

  • در صورتی که در حوزه مورد فعالیت ، کلمات کلیدی مشابه زیاد بوده و همین طور محتوا برای آن زیاد می باشد، می توانید از کلمات مشابه مفهوم کلیدی در ساخت سایر صفحات و یا ساخت دیگر صفحات فرود یا Landing Page ها استفاده کنیم.

  • سعی کنیم از کلمات کلیدی و کلمات مشابه آن و همین LSI های مربوط به آن ها، برای تولید محتوا سایت خود استفاده کنیم.

  • برای تولید محتوا در سایت خود، باید پس از انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، برنامه و پلنی برای اجرا سئو داشته باشیم که در بخش های زیر به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع برای هر کدام باید یک action plan خاص داشته باشیم تا به اهداف یا همان target های خود در سئو برسیم.

  • عموما کلمات کلیدی اصلی در مورد موضوع اصلی سایتی می باشد که بر روی آن کار می کنیم. به دلیل اینکه ممکن است سختی کلمات کلیدی اصلی یا همان Keyword Difficulty  آن ها زیاد باشد، می توانیم در ابتدا تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی فرعی بگذاریم و اسیر رقابت بالا و سنگین کلمات کلیدی با سختی زیاد نشویم.

  • در صفحاتی که با کلمه کلیدی اطلاعات محور، کار سئو را انجام می دهیم، بهتر است از CTA استفاده شود تا مشخصات بازدیدکنندگان گرفته شود. این اطلاعات بسته به Landing Page های ساخته شده برای آن، ممکن است متفاوت باشد (در بعضی موارد ایمیل یا تلفن و یا سایر موارد مشابه برای ارتباط گرفتن با مشتریان و ترغیب آن ها به فروش محصولات یا خدمات)

  • علاوه بر کلمات کلیدی ، می باید عبارات شامل کلمات کلیدی را هم برای انجام سئو مدنظر داشته باشیم.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

همواره در نظر داشته باشید که سئو سایت از ۴ مرحله کلی تشکیل شده است:

۴ مرحله مهم در انجام بهینه سازی سایت :

  • انتخاب کلمه کلیدی (انتخاب مفهوم کلیدی)

  • بهینه سازی صفحات سایت

  • لینک سازی

  • برندینگ

بنابراین همواره فاز اول و بسیار حیاتی برای اجرای پروژه سئو ، انتخاب بهترین کلید واژه ها برای سئو می باشد. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، از چهار فاز کلی زیر استفاده نماییم:

  • مرحله اول: تحقیق بر روی کلمات مناسب در آن حوزه و انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت جهت ارتقا رتبه در گوگل

  • مرحله دوم: بررسی این کلمات با ابزارها جهت کسب اطمینان و همین طور اضافه کردن سایر کلمات کلیدی و عبارت های مشابه

  • مرحله سوم: آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه کلیدی پس از شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

  • مرحله چهارم: برنامه ریزی و تدوین استراتژی سئو برای استفاده از کلمات کلیدی در بخش های مختلف سایت و محتواها برای انجام بهینه سازی سایت

مرحله اول: تحقیق جهت یافتن اولیه کلمات کلیدی مناسب برای سئو

در اولین مرحله باید لیستی از کلمات کلیدی که مشتری و یا خود در نظر داریم را فراهم کنیم. در این فاز در حال بدست آوردن head term های اولیه برای انجام پروژه سئو می باشیم.  برای انتخاب این کلمات کلیدی اولیه، نکات زیر را حتما مد نظر می گیریم:

  • درخواست پیشنهاد کلمات کلیدی از مشتری شما

    از مشتری خود بخواهید که لیستی را به شما بدهد که فکر می کند در حوزه فعالیت او برای مشتریانش مهم می باشد. برای این کار می توانید یک جلسه گروهی با تیم خود و همین طور اعضای تیم مشتری خود داشته باشید.

  • یافتن کلمه کلیدی بر اساس پولساز بودن آن برای کسب و کار شما

    حتما در نظر داشته باشید که چه کلماتی برای شما پولساز تر است به عنوان مثال کلماتی مانند قیمت ، خرید ، فروش و سایر کلمات مشابه، فروش را برای شما همراه خواهند داشت. در واقع لیست کلمات کلیدی ای را بنویسید که باعث پول دادن به شما می شود.

  • پیدا کردن کلمات کلیدی با تولید کلمات کلیدی طولانی تر برای سئو

    در فاز تحقیق برای کلمات کلیدی ، سعی کنید که از کلمات کلیدی طولانی یا همان Long Tail Keywords استفاده نمایید. کلمات کلیدی طولانی تر هدف مند تر بوده و مشتریان با کیفیت تری برای شما به ارمغان خواهند آورد. از طرف دیگر انجام سئو بر روی کلمات کلیدی طولانی تر، راحت تر است.

    عموما کلمات کلیدی طولانی یا همان Long Tail Keywords به سه بخش سر، بدنه و دم، تقسیم می شوند. این کلمات عموما بیشتر از ۳ یا ۴ کلمه هستند.

    نکته مهم در مورد کلمات کلیدی طولانی این می باشد که دارای نرخ تبدیل بسیار بالا می باشند. عموما بخش سر، شامل کلمات کلیدی پایه ما برای سئو هستند که عموما به صورت تک کلمه ای می باشند. در واقع برای گرفتن بالاترین نرخ تبدیل، بیشترین تمرکز ما باید بر روی دو بخش دیگر یعنی بدنه و دم باشد.

    در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی، پتانسیل بسیار بالایی در رتبه گرفتن سایت شما در گوگل خواهند داشت. می توان اذعان داشت که برای راحت تر و بهتر رتبه گرفتن در گوگل، بهتر است بر روی کلمات کلیدی تخصصی تر و در واقع طولانی تر کار کنید.

  • لیست کردن کلمات کلیدی بر اساس درجه اهمیت آن برای ما

    در فاز تحقیق، حداقل یک لیست از ۲۰ کلمه کلیدی مهم در حوزه خود را بنویسید.

    کل این لیست را در یک فایل اکسل قرار داده و در روبروی هر کدام، درجه اهمیت آن ها را برای خودمان ذکر می کنیم. در واقع باید این سوال را از خود بپرسیم که مهم ترین کلمات کلیدی برای انجام سئو کدام ها هستند و سپس به آن ها وزن بدهیم.

چند اصل مهم در یافتن بهترین کلمات کلیدی در حوزه کسب و کار شما

در بسیاری از موارد، فقط حدسیات شما در مورد پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو در سایت، کافی نیست و حتی ممکن است بسیار اشتباه نیز باشد. جهت استخراج کلمات کلیدی یک سایت و لیست کلمات کلیدی ای که مناسب کسب و کار شما می باشد، می باید از روش های دیگری نیز استفاده کنید.

فرقی ندارد که کسب و کار متعلق به شما باشد یا اینکه می خواهید برای سایت یک مشتری، مراحل پیدا کردن کلمه کلیدی را اجرا نمایید. در هر صورت پیشنهاد های زیر می تواند به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی کمک بسیار زیادی نماید:

  • تحقیقات بازار برای پیشنهاد کلمات کلیدی

    برای یافتن کلمه کلیدی، شما می توانید از تحقیقات در بازار کسب و کار خود شروع نمایید. برای این کار، می توانید از کسانی که تخصص در تحقیقات بازار را دارند کمک گرفته تا بتوانند به شما در هدف گرفتن کلمات پیشنهادی برای شروع سئو، یاری برسانند.

    در این بخش در واقع شما متوجه می شوید که مارکت فعلی در زمینه کسب و کار شما، نیازمند چگونه محصولات، خدمات یا سرویس های ارزش افزوده ای است. بنابراین می توانید با هدف گرفتن آن، از این موارد بارای تولید کلمات کلیدی هم استفاده نمایید.

  • استخراج کلمات کلیدی با تشخیص نیچ مارکت در کسب و کار شما

    در واقع Niche Market به بخش کوچک و کاملا قابل تعریفی از بازار گفته می شود، که نیازها و خواسته ها در آن بخش، یا اصلا برآورده نشده یا کاستی های در آن زمینه وجود دارد. در این حالت تمرکز ما در بوجود آوردن محصولات و خدمات در این بخش متمرکز خواهد بود.

    در واقع نیچ مارکتینگ به معنی تمرکز کردن بر یک بخش کوچک از بازار کسب و کار شما می باشد که شما را تبدیل به سرویس دهنده ای بزرگ و قدرتمند در یک بازار تخصصی می نماید.

    مسلما انتخاب نیچ مارکت، بر نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای شروع سئو، تاثیر خواهد گذاشت و بر لیست کلمات کلیدی اصلی و نهایی شما، تاثیرگذار خواهد بود.

  • افزودن به تعداد کلمات کلیدی سایت با تشخیص گروه مخاطبان کسب و کار

    از عوامل بسیار مهم برای پیشنهاد کلمات کلیدی برای شروع یک پروژه سئو، تشخیص گروه مخاطبان محصولات و خدمات شما می باشد. بسیار مهم است که بدانید مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند و بابت چه چیز حاضر هستند تا به شما پول پرداخت نمایند.

    در واقع این باعث می شود که شما گروه مخاطبانی را در حوزه کسب و کار خود پیدا کنید که حاضر هستند بابت کالا یا خدمات شما، به شما پول پرداخت نمایند. بنابراین شناخت مخاطبان اصلی، باعث می شود تا در یافتن کلمه کلیدی ، هوشمندانه تر عمل نمایید.

  • روش های خلاقانه یافتن بهترین کلمات کلیدی برای یک کسب و کار

    همانگونه که در بخش های قبل به آن پرداخته شد، آشنایی با نیازها و سوالات مشتریان و مخاطبان حوزه شما، درجه اهمیت بالایی برای لیست کردن کلمات کلیدی برای شروع پروژه دارد.

    برای این کار، روش های خلاقانه زیادی وجود دارد. به عنوان مثال  رفتن به انجمن ها و فروم های تخصصی حوزه شما، و پیدا کردن سوالاتی که کاربران در حوزه کسب و کار شما می پرسند، یکی از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی در شروع سئو یک سایت می باشد. یکی دیگر از این روش ها، فهرست محتوای ویکی پدیا نیز می باشد.

    در واقع مخاطبان شما، سوالاتی را مطرح می کنند که به آن ها نیاز دارند. دقت داشته باشید که حتی اگر این کلمات کلیدی که با این روش لیست می کنید، کم باشد، اما نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند و به احتمال زیاد، پاسخ به این نیاز، می تواند برای شما درآمد ایجاد کند.

دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

مرحله دوم: استفاده از ابزارها برای تحلیل کلمات کلیدی پیدا شده در مرحله تحقیق

سوال بسیار مهم: بهترین ابزار جستجو کلمات کلیدی چیست؟

واقعیت این است که پاسخ به این سوال بسیار سخت است. ابزارهای بسیاری موجود دارند که شما می توانید دایره کلمات کلیدی پیدا کرده در فاز اول را به وسیله آن ها گسترش داده و یا در صورت مناسب نبودن، آن ها را از لیست خود حذف نمایید.

این بستگی به شما و حوزه کسب و کار شما دارد که از کدام کلمات کلیدی یاب ، برای توسعه لیست کلمات کلیدی برای سئو سایت، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از ابزارهای معروف برای شناسایی کلمات کلیدی ، بر روی زبان فارسی به خوبی کار نمی کنند و برای همین باید از چندین ابزار برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سئو، استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که مهم نیست که شما فکر می کنید چه چیز یا چه کلمات کلیدی ای مهم است، مهم این است که دریابید که مردم و در اصل مخاطبان شما، چه چیز را سرچ می کنند و در جستجوی چه مواردی هستند. ابزار جستجو کلمات کلیدیو در واقع به شما کمک می کنند تا بفهمید مردم در سطح وب به دنبال چه چیز می گردند تا صفحات سایت خود را نسبت به آن کلمات و عبارات کلیدی ، بهینه نمایید.

لیست زیر تعدادی از ابزارهایی است که می توانید برای آنالیز کلمات کلیدی مورد نیاز خود، از آن ها استفاده نمایید (این لیست بر اساس درجه اهمیت مرتب نشده است و فقط لیستی از ابزارهای پیشنهادی برای تحلیل کلمات کلیدی شماست و شما می توانید اولویت هر کدام از آن ها را بسته به پروژه سئو خود، تغییر دهید).

بهتری ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی عبارتند از:

  • Google Trends : با استفاده از گوگل ترندز می توانید از جذابیت کلمات کلیدی برای کاربران و در واقع میزان Interest بودن آن ها نسبت به کلمه کلیدی آگاهی پیدا کنیم.

    در نظر داشته باشید که با استفاده از Google Trends نمی توانیم از میزان جستجو آگاه گردیم بلکه میزان علاقه مندی کاربران را متوجه می شویم.  بهتر است روی کلماتی که Trend ندارند کار نکنیم و وقت خود را روی آن ها نگذاریم.

    در واقع می توان گفت اگر ترند کلمه کلیدی مورد نظر ما، در حال کم شدن باشد، سرمایه گذاری روی آن عاقلانه و منطقی نیست.

  • Google Ads : یکی از بهترین گزینه ها برای اینکه دریابید مردم دقیقا در جستجوی چه هستند و میزان دقیق جستجوهای کاربران را متوجه شوید، استفاده از گوگل ادوردز یا همان تبلیغات کلیکی گوگل می باشد.

    کافی است قبل از شروع سئو سایت خود، با یک بودجه پایین، تبلیغات خود را در Google Ads ثبت کنید و بعد از گذشت مثلا ۲ هفته آن را با لیست اولیه خود مقایسه کنید تا لیست دقیقی از کلمات داشته باشید که مردم واقعا آن ها را جستجو می کنند.

  • Google Keyword Planner : یکی از بخش های گوگل ادوردز می باشد که به شما در یافتن کلمات کلیدی مشابه و یافتن لیستی از کلمات مرتبط در آن حوزه، به شما کمک می کند.

    اعدادی که این ابزار به ما می دهد، خیلی دقیق نیست اما به نوعی می توان برای یافتن لیست بزرگی از کلمات کلیدی مرتبط و مشابه با هم استفاده کرد. حتما در کنار عدد، به روند تغییرات جستجو  در طول یک سال نیز توجه داشته باشید.

    توجه داشته باشد این تخمین میزان جستجو، چه در Keyword Planner و چه در Google Ads تنها نتایج مرتبط با تبلیغات است و آمار احتمالی نمایش تبلیغ را به شما اعلام می کند.

    بنابراین گاهی اصلا تعداد سرچ واقعی را نمی توان از روی این دو ابزار بدست آورد اما در کل برای دادن دید کلی و ایده برای استخراج کلمه کلمات کلیدی یک سایت، می تواند کاملا مناسب باشد.

  •  Google Suggestion : یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات و عباراتی که مردم جستجو می کنند، استفاده از پیشنهادهای گوگل یا همان Google suggestion می باشد.

    در واقع ابزار Google Suggestion داغ ترین پیشنهادات حال حاضر را به ما می دهد. شما می توانید به وسیله آن عبارت های رایج حوزه کاری خود را شناسایی کنید. همین طور می توانید به عبارت هایی کلیدی که از نظر مفهمومی با موضوع شما مرتبط هستند، دسترسی داشته باشید.

    شما می توانید لیست بسیار خوبی از عبارات بلند تر با کلمات کلیدی یا همان Long Tails Keywords را به وسیله این ابزار بدست آورده و در لیست خود اضافه کنید. می توان گفت آنالیز کلمات کلیدی در گوگل ، بهترین نحوه انتخاب کلمه کلیدی با بالاترین نرخ تبدیل می باشد.

  • استفاده از LSI : که مخفف عبارت Latent Semantic Indexing می باشند که لیست کلماتی است ارتباط معنایی با کلمه کلیدی ما داشته و ممکن است حتی ارتباط کاملا پنهانی با search term ما داشته باشند. پس از هر جستجو در گوگل، لیست LSI های مربوط به هر کلمه در زیر صفحه نتایج جستجو به نمایش در می آید. شما می باید از این لیست نیز برای تکمیل لیست نهایی کلمات کلیدی مناسب برای سئو ، استفاده کنید.

  • KWFinder : یکی از ابزار های بسیار خوب و کاربردی در پیدا کردن کلمات کلیدی ، پیدا کردن سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty  و از همه مهم تر ده رقیب اصلی شما در آن کلمه کلیدی است.

    این ابزار به طور تقریبی میزان جستجوی هر کلمه را به شما اعلام می کند. طبق تجربه ما، این عدد ها دقیق نیستند اما نسبتی که بین کلمات کلیدی مشابه وجود دارد، تقریبا درست می باشد.

  • Keywordtool.io : یکی از ابزارهایی می باشد که می توانید علاوه بر موتور جستو گوگل ، از نحوه استفاده کلمه کلیدی در یوتیوب و بینگ و آمازون نیز بهره مند گردید.

  • ویکی پدیا : یکی دیگر از سورس های بسیار خوب برای کسب اطلاعات در مورد کلمات کلیدی و نیز کلمات مشابه آن، جستجو در ویکی پدیا می باشد.

  • واژه یاب : یکی دیگر از سایت های فوق العاده پرکاربرد برای یافتن هم معنی ها و مترادف های کلمات کلیدی ، استفاده از سایت واژه یاب می باشد.

روش های انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

    مرحله سوم: آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه

    سوال: آیا میزان رقابت کلمات کلیدی در طول زمان ثابت می ماند؟

    مسلما میزان رقابت کلمات کلیدی یا سختی کلمه کلیدی، ممکن است در طول زمان دچار تغییر گردد. ملاک ما زمانی است که می خواهیم برای اولین بار استراتژی سئو و تولید محتوا خود را تدوین نماییم.

    در ابتدا باید مهم ترین رقبای خود در کلمات کلیدی را بدست آوریم. سپس به تحلیل سایت رقبا بپردازیم. با تحلیل رقبا در سئو می توانیم تخمینی از سختی کلمه کلیدی یا Difficulty Word برای خود بدست آوریم.

    در نظر داشته باشید که سختی یک کلمه کلیدی به معنی فراموش کردن آن برای سئو نیست، بلکه با توجه به این نکته، می توان استراتژی سئو متناسب با آن را تعیین نمود.

    برای پیدا کردن رقبا در گوگل، کافی است کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل سرچ نماییم. مهم ترین رقبای ما همین صفحاتی هستند که در حال حاضر جایگاه مناسبی را در گوگل دارند.

    پس از یافتن رقیب ها در کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل، نوبت به آنالیز رقبا و بررسی سختی کلمه بر اساس رقبا می باشد. برای این کار عوامل زیر را به عنوان پارامتر های اصلی در نظر می گیریم.

    سپس با توجه به وزن نهایی هر کدام و میانگین گرفتن از نتایج آنالیز سایت رقبا، به تخمینی از سختی کلمه خواهیم رسید. این بخش یعنی تحلیل رقبا با کمی تغییر از دوره استراتژی سئو و تولید محتوای گروه وبسیما، اقتباس شده است. برای ثبت نام در این دوره می توانید  از لینک های پایین صفحه اقدام نمایید.

    عوامل مهم برای تحلیل رقبا در سئو برای یافتن سختی کلمه کلیدی، عبارتند از:

    • شباهت عبارت جستجو شده با عنوان صفحه

      بر اساس شباهت عبارت کلیدی با عنوان صفحه (و همین طور موضوع صفحه)، امتیازی بین ۱ تا ۱۰ به آن می دهیم. توجه داشته باشید که تمرکز ما بر روی مفهوم کلیدی می باشد. بنابراین اگر از نظر مفهومی هم، به همدیگر شبیه باشند، امتیاز بالا به آن خواهیم داد.

    • نوع صفحه ورودی که سایت رقیب در آن جایگاه گرفته است

      بر اساس نوع صفحه ورودی به سایت، امتیازی بین ۱ تا ۳۰ به آن می دهیم. صفحه اصلی سایت امتیاز ۳۰ ،  صفحه های دسته بندی یا آرشیو امتیاز ۲۰ و صفحه خبر، مقاله یا محصول امتیاز ۱۰ و صفحات بدون ربط مثل صفحه ۴۰۴ یا عمومی، امتیاز ۱ می دهیم.

    • موضوع کلی سایت در ارتباط با کلمه کلیدی

      بر اساس میزان تخصصی بودن سایت، امتیازی بین ۱ تا ۲۰ به آن می دهیم. ساخت خبری و عمومی امتیاز ۱، سایت با موضوع کلی ولی مرتبط امتیاز ۱۰ و سایت با موضوع تخصصی امتیاز ۲۰ را خواهد گرفت.

    • میزان فعالیت کاربران در سایت رقیب

      سایت رقیب را باید به صورت کامل بررسی کنید و بر اساس فعالیت کاربران در آن، امتیازی بین ۱ تا ۲۰ به آن بدهید. بررسی خود را فقط محدود به صفحه لندینگ ارائه شده در نتایج گوگل نکنید و  کل سایت رقیب را مورد بررسی قرار دهید.

    • اعتبار دامنه و جایگاه کلی سایت

      بر اساس Domain Authority یعنی اعتبار دامنه بر اساس سایت MOZ و همین طور Spam Score آن (می توانید در بعضی موارد رتبه الکسا و شناخت شخصی خود را نیز به آن اضافه کنید) نمره ای بین ۱ تا ۱۰ به سایت رقیب خود بدهید.

    • کیفیت محتوا صفحه در سایت رقیب شما

      بر اساس کیفیت محتوای صفحه و همین طور رعایت استانداردهای سئو در آن صفحه و همین طور سایر صفحات سایت، امتیازی بین ۱ تا ۱۰ به هر نتیجه بدهید.

    نتایج تمام موارد بالا را، در جدولی به صورت زیر جمع آوری می کنیم. حال لیستی از کلمات کلیدی هدف از سمت مشتری، لیست کاملی از عبارات کلیدی (که برای پیدا کردن آن ها،از ابزار های یافتن کلمات کلیدی در آن استفاده کردیم) و درجه سختی هر کلمه کلیدی خواهیم داشت.

    جدول سختی کلمات کلیدی با تحلیل سایت رقبا

    مرحله چهارم: جدا کردن کلمه کلیدی مناسب  برای سئو و برنامه ریزی برای انجام آن

    روش های مختلفی برای جدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو و برنامه ریزی برای انجام سئو ، وجود دارد. ما از ترکیبی از آن ها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو استفاده می کنیم. مقالات بسیار جالبی در این زمینه موجود است که در انتهای این مقاله می توانید به لینک آن ها دسترسی داشته باشید.

    یکی از آن ها استفاده از روش A method seo آقای عادل طالبی می باشد (به دلیل اینکه ایشان از بکار بردن اسم استاد خوششان نمی آید، ما نیز پیشوند استاد را به اسم ایشان اضافه نکردیم، اما به واقع ایشان از اساتید سئو و بازاریابی دیجیتال در سطح وب فارسی می باشند) که ما در اکثر موارد، از این روش به همراه ترکیب با آن سایر روش ها، برای پیاده سازی استراتژی خود و جدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو استفاده می کنیم.

    نکته مهم: در روش ارائه شده، میزان جستجوی ماهانه و همین طور درجه سختی، برای شروع کار در نظر گرفته نشده است. عموما درجه سختی در پروژه های ما، روی صفحه ای که قرار است مفهوم کلیدی را پیاده سازی نماییم، تاثیر می گذارد.

    در واقع درجه سختی در انتها به ما کمک می کند که عبارت کلیدی را در کدام صفحه سایت هدف گذاری و سئو نماییم.

    میزان جستجوی ماهانه نیز، زمانی که می خواهیم بر روی فروش بیشتر یک دسته محصولات تمرکز کنیم، در نتایج نهایی دخیل می کنیم. در غیر این صورت می توانید جستجوی ماهانه (یا تخمین آن را در نظر نگیرید).

    • یک فایل اکسل باز می کنیم و در اولین تب آن، ابتدا لیست کلمات کلیدی ای را که در مرحله اول و از روی تحقیق بدست آورده بودیم، در ستون اول آن قرار می دهیم.  حتما به لیست خود کلمات کلیدی اصلی ای که از ابزار های بالا بدست آورید، اضافه کنید.

    • در ستون دوم این فایل اکسل درجه اهمیت آن از دیدگاه خودمان را قرار می دهیم ( می توانید آن را به تعداد کلمات کلیدی گرفته یا برای راحتی کار چند عدد برای اولویت بندی بکار برید )

    • در ستون سوم، عباراتی که با کلمه کلیدی ستون اول ساخته می شوند و ترکیب های چند سیلابی را با آن می سازند، اضافه کنید. این ها در واقع بهترین عبارات شما برای انجام سئو می باشند.

    • در ستون چهارم، اهمیت این عبارات با توجه به جایگاه آن ها در Google Suggestion و همین طور نظر خودمان در مورد آن، را وارد می کنیم. می توانید از اعداد یک تا ده یا فقط از اعداد ۱ و ۳ و ۵  استفاده کنید. این بسته به نظر شما دارد.

    • در ستون پنجم می توانیم وزن نهایی را محاسبه کنیم و ببینیم پر وزن ترین کلمات برای شروع سئو چه کلماتی می باشند. فرض کنید ستون دوم با الویت های ۱ تا n انتخاب شده باشد (برای سادگی بالاترین اولیت را n قرار می دهیم). برای ستون چهارم نیز از اعداد ۱ و ۳ و ۵ استفاده می کنیم و بالاترین اولویت را برابر ۵ قرار می دهیم. حال کافی است برای محاسبه وزن نهایی، هر عضو ستون دوم را در ستون چهارم ضرب کرده و نتیجه را در ستون پنجم قرار دهیم. به عنوان مثال اگر در ستون دوم عدد n و در ستون چهارم عدد ۵ باشد، حاصلضرب n در ۵ یعنی n*5 را در ستون پنجم قرار می دهیم.

    • در صورتی که برای مرحله دوم از google ads استفاده کرده باشیم، دسترسی به تعداد سرچ های کلمات کلیدی در یک بازه زمانی را خواهیم داشت. در این صورت می توانیم یک ستون با نام search volume نیز داشته باشیم. ستون بعد نیز نوع رقابت را به ما نشان خواهد داد که در واقع تعداد نتایجی است که گوگل به ما نمایش می دهد. در صورتی که این دو ستون را نیز داشته باشیم، می توانیم برای پیدا کردن وزن نهایی و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، از فرمولی که در سایت وبسیما به آن اشاره شده است، به همراه ضرب در نتایج خودمان در بخش های قبل ، استفاده کنیم.

    • حال اکسل را بر اساس وزن نهایی مرتب می کنیم. بالاترین اعداد در لیست نشانگر مهمترین کلمات کلیدی شما برای انجام سئو می باشد. این لیست عموما شامل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سطر مختلف می باشد.

    • حال نوبت به اضافه کردن ستون های اضافه به اکسل می باشد. این ستون ها شامل استفاده در منو ، لیست LSI های هر عبارت و عبارات مشابه با آن ، لینک های داخلی، لینک های خارجی ، عنوان های مقالات یا صفحات در نظر گرفته شده ، رتبه عبارت در نتایج جستجو ، Deadline انتشار محتوا ، تاریخ انتشار محتوا می باشد.

    • برای بررسی اینکه در هر کلمه کلیدی در چه رتبه ای قرار داریم، ابزارهای مختلفی وجود دارد. معتبرترین آن ها Google webmaster tools یا همان Search Console می باشد. البته از نرم افزارهای دیگری همچون Cute Rank نیز می توانید برای این امر استفاده کنید.

    • بسیار مهم است که تعداد رقبا در هر کلمه کلیدی و نیز جایگاه خودمان نسبت به آن ها و همین طور سختی کلمه کلیدی مشخص شود. این موضوع را در مقاله ای جداگانه با نام تحلیل رقبا در پروژه های سئو به طور جداگانه ، شرح داده ایم. حتما از لیست نهایی،  کلید واژه های سخت تر و دارای رقیب های قوی تر را حذف می کنیم و تمرکز خود را ابتدا بر روی شروع از کلید واژه های آسان تر قرار می دهیم. پس از آن و بالا آمدن عبارت ساده تر برای سئو ، شروع به کار بر روی کلید واژه های سخت تر می کنیم.

    • پس از ساخت این فایل، نوبت به اجرای کمپین برای سئو سایت می باشد. ابتدا ۵۰ تا ۷۰ کلمه اول لیست را انتخاب می کنیم. آن ها را به تب دوم در فایل اکسل منتقل می کنیم تا یک لیست جداگانه از مهم ترین کلمات کلیدی برای انجام سئو داشته باشیم. علاوه بر اینکه باید شروع به تولید محتوا و ساخت صفحات برای هر کدام از آن ها بکنیم، این لیست را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم که لااقل یکبار در طول هفته در بین جملات خود و در هنگام تولید محتوا از آن ها در بین کلمات خود استفاده کنند.

    • سپس از سطر ۷۰ تا سطر ۳۰۰ فایل اکسل را در یک تب جداگانه قرار می دهیم. این ها لیست کلیه کلماتی است که در درجه دوم اهمیت قرار دارند. علاوه بر اینکه نیاز هست تا از آن ها برای ساخت محتواهای خود استفاده کنیم، از تولید کنندگان محتوای خود می خواهیم تا لااقل یک بار در طول ماه از این کلمات در بین محتواهای تولید شده خود، از آن ها استفاده کنند.

    • ادامه کلمات را نیز در یک لیست جداگانه آورده تا پس از کار بر روی دو لیست اول، کار بر روی آن را نیز شروع نماییم.

    چند نکته بسیار مهم در برنامه ریزی برای استراتژی انجام سئو کلمات کلیدی

    استفاده از نکات زیر در برنامه ریزی استراتژی سئو سایت شما و همین طور اجرای آن، بسیار اهمیت دارد. این نکات را به صورت لیست شده در زیر برای شما جمع آوری کرده ایم:

    • در واقع سئو سایت ، انجام سه کار بسیار ساده اما به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده است. این یعنی انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، نوشتن حرفه ای بر اساس کلمات کلیدی مناسب و گرفتن لینک های مناسب برای آن است. بنابراین برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو زمان کافی را صرف کرده و استراتژی مشخصی برای سئو سایت خود داشته باشید.

    • همواره باید در نظر داشته باشید که معماری وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی بسازید، این به این معنی است که پس از انتخاب مهم ترین کلمات کلیدی برای سئو سایت خود، باید از آن ها در منوهای سایت ، طراحی صفحات محصول خود و صفحات اصلی سایت و مقالات سایت خود، بکار ببندید.

    • برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای سئو ، حتما رقیبان خود در کلمات کلیدی اصلی خود را، تحلیل نمایید. حتما ببیند که آن ها از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند. حتما چک نمایید که سایت رقیب شما به چه میزان از یک کلمه کلیدی در سایت خود استفاده کرده است. حتما Page Authority و Domain Authority آن ها را مدنظر داشته باشیم و از همه مهم تر حتما صفحات فرود یا Landing Page های آنان را پیدا کرده و کلمات کلیدی مورد استفاده در آن ها را استخراج کنید.

      برای یافتن تعداد تکرار کلمه کلیدی توسط سایت رقیب شما، می توانید عبارت زیر را در گوگل جستجو نمایید:

    site: desire-site-name.com your-keyword
    • سعی کنید کلمات کلیدی یا عباراتی را بیابید که رقیبان شما از وجود آن ها خبردار نیستند. به این صورت می توانید با این کلمات کلیدی مشتری بیشتری برای سایت خود بدست آورید.

    • تا حد امکان برای هر کدام از کلمات کلیدی خود، فقط یک صفحه یا محتوا داشته باشید. در هنگام ساخت این صفحه یا محتوا خود ، حتما از LSI های مربوط به آن و همین طور عبارات مشابه به آن کلمه کلیدی به تکرار استفاده کنید تا گوگل متوجه ارتباط معنایی بین آن ها نیز گردد.

    • صفحات مختلف مربوط به یک موضوع را با کلید واژه های خودتان در صفحات به هم لینک کنید. این در واقع بدنه اصلی لینک سازی داخلی یا همان Internal link building  برای سایت شما می باشد. این باعث بالا رفتن Page Authority صفحات سایت شما خواهد شد. ساختار سایت و نحوه لینک سازی خارجی آن باید به نحوه ای شبیه یک ساختار درختی مانند زیر باشد که کلمات کلیدی اصلی در ابتدای شاخه ها و level های بالاتر قرار گرفته و عبارات فرعی و مرتبط با آن ها در لایه های پایین تر به آن ها لینک می شوند.

    لینک سازی داخلی برای کلمات کلیدی اصلی و فرعی
    • از لیست کلمات کلیدی خود، کلمات چند منظوره یا کلماتی که معنای متفاوتی را می توانند در بر داشته باشند، حذف نماییم.

    • می باید کلیه لینک های خارجی و نیز هشتگ های شبکه های اجتماعی نیز بر اساس این لیست ساخته شوند. برای نام گذاری آن ها حتما از دو لیست اولیه خود استفاده نمایید.

    • حتما برای انجام سئو سایت خود برنامه زمان بندی داشته باشید. این فرآیند ها را بطور روزانه انجام داده و حداقل هفته ای یک بار در وبمستر تولز یا همان Search Console نتایج خود را بررسی کنید. هر سه ماه یکبار نتیجه کلی در هر کلمه کلیدی لیست را بدست آورده و کلماتی که خوب در صفحات جستجو گوگل بالا نیامده اند را، دوباره جدا کرده و کار روی آن ها را مجددا آغاز نماییم.

    • محتواهای خود را می توانید در قالب های مختلف نظیر متن ، صدا ، اینفوگراف ، پی دی اف ، پاور پوینت و ویدئو منتشر نمایید. همچنین می توانید برای بالا بردن نرخ باقی ماندن کاربر در صفحات خود، از همه آن ها خصوصا ویدئو در محتواهای خود استفاده کنید.

    • در عنوان های خود از Modifier هایی استفاده کنید که باعث ایجاد تحریک در کاربر برای دیدن محتوای شما در بین نتایج می شوند. این موارد بسیار زیاد هستند که در زیر تنها به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

      • استفاده از کلمات رایج نیاز محور برای ترغیب افراد همچون قیمت ، خرید ، فروش ، هدیه ، آموزش ، فروشگاه ، راه اندازی ، پشتیبانی ، روش ، نصب ، راهنما ، فروش ویژه ، ارزان
      • استفاده از کلمات قدرتمند در جذب افراد همچون مانند بدون دردسر ، منحصربفرد ، باورنکردنی ، شگفت انگیز ، ضروری ، عجیب ، جدید ، اولین ، چگونه ، بهترین ، {لیست ها} ، رایگان ، شما ، ترفند ، نکته ، عالی ، پیشنهاد رد نشدنی ، همین الان ، شروع ، جامع ، پولساز
      • استفاده از اعداد مثل تعداد چیزی یا سال
      • استفاده از عنوان های سوالی مانند چیست ، چگونه ، چطور ، چرا ، آیا
      • استفاده از عنوان های مقایسه ای
      • استفاده از ترغیب کنجکاوری با اشاره به نکته ای که در داخل محتوا موجود است.

      لیستی از ۷۰ کلمه کلیدی در یکی از سایت ها خواندم که برایم جالب بود. لینک آن را در زیر می توانید مشاهده کنید.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    فیلم آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی و نحوه انتخاب و لیست کلمات کلیدی برای شروع سئو

    در اردیبهشت ماه ۹۷ ، یک ارائه در دورهمی کندو توسط تیم وبمستر وردپرس در مورد نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو داده شد. این ویدئو در حدود ۲۶ دقیقه بوده و در واقع یکی از تجربه های واقعی ما در انجام یک پروژه سئو می باشد.

    در ابتدای این پروژه، ما می باید لیستی از بهترین کلمات کلیدی برای شروع سئو را انتخاب می کردیم. برای این کار ابتدا با پیشنهاد کلمات کلیدی از سمت مشتری شروع کردیم و آن ها را در یک لیست قرار دادیم.

    سپس سعی در آنالیز کلمات کلیدی در گوگل کردیم. کلمات کلیدی مشابه را با استفاده از کلمات پیشنهادی گوگل لیست کردیم و همین طور سعی کردیم تا کلمات کلیدی رقیب خود را نیز بدست آوریم.

    بعد از بدست آوردن لیست کلمات کلیدی، آن ها را بر اساس اولویت شان، امتیازبندی کردیم و بر این اساس ساخت صفحات و مقالات خود را شروع کردیم. یک نکته جالب در مراحل پیدا کردن کلمه کلیدی این بود که حتی بیزنس مدل مشتری ما بر اساس یافته های ما از نتایج ادورتایز گوگل و کلمات پیشنهادی گوگل برای تبلیغات، عوض شد و کالاهایی جدید برای فروش، به بیزنس ایشان اضافه گردید.

    در این ویدئو با یک سناریو واقعی، به بررسی تکنیک های یافتن کلمه کلیدی برای شروع پروژه سئو، پرداخته ایم. امیدواریم که بتواند راهگشای دوستان عزیز باشد:

    حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

    اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

      راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

      شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: