چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟

در این مقاله بسیار کاربردی، می خواهیم به تحلیل کامل این بپردازیم که چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟ در واقع می خواهیم به طور کامل فرآیند پذیرش یک پروژه سئو را مورد بررسی قرار دهیم.

بسیاری از اوقات، در نظر نگرفتن نکات مربوط به یک پروژه و تحلیل نکردن آن پیش از انجام پروژه سئو، باعث شکست پروژه شده و هم به مجری پروژه و هم به مشتری، ضربه وارد می کند.

بنابراین بسیار مهم و حیاتی خواهد بود که پیش از انجام و اجرای یک پروژه سئو ، به طور کامل به تحلیل اولیه آن بپردازیم و سپس آن پروژه سئو را قبول نماییم.

چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟

توضیح در مورد مقاله فرآیند پذیرش پروژه سئو

این مقاله، به صورت کامل از روی ارائه بسیار عالی و فوق العاده کامل در جلسه پنجم دورهمی کندو توسط آقای امین اسماعیلی، نوشته شده است. البته بخش های به صورت جزئی به آن اضافه یا از آن کم شده است.

شما می توانید به لینک کامل این ویدئو که در منابع پایین مقاله آمده است، دسترسی داشته باشید و همچنین فایل های مربوط به این ارائه را دانلود نمایید.

این مقاله در آینده به روزرسانی خواهد شد و نکات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. در صورتی که می خواهید نکته ای را به این موارد بسیار حیاتی در فرآیند پذیرش پروژه های سئو خود، اضافه کنید، حتما در بخش نظرات آن را بیان نمایید تا به این مقاله اضافه شود.

فرآیند پذیرش و اجرای یک پروژه سئو

هدف ما از انجام پروژه سئو ، همواره این می باشد که این پروژه به بهترین شکل ممکن انجام گردد. اما خیلی اوقات ممکن است شما یک پروژه سئو را به دلایل مختلف نپذیرید و این امری کاملا طبیعی است.

می توان گفت که قطعا رد کردن یک پروژه که قرار است به شکست منتهی شود یا شرایط لازم برای اجرای درست را نداشته باشد، بسیار بهتر از عدم موفقیت در آن پروژه می باشد.

در واقع شکست در یک پروژه، هم بر روی اعتماد به نفس خود شما تاثیر خواهد گذاشت و هم روی اعتماد و اطمینانی که مشتری به شما داشته است، تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

می توان فرآیند پذیرش یک پروژه سئو را به مراحل اصلی زیر تقسیم نمود:

  • تماس اولیه مشتری و دریافت اطلاعات پروژه سئو:

    این مرحله در واقع مهم ترین بخش این فرآیند می باشد که به عنوان اولین مرحله تماس شما با مشتری محسوب می گردد.

  • آنالیز اولیه، تهیه پروپوزال و تعیین قیمت:

    پس از آنالیز اولیه، می باید یک پیشنهاد برای مشتری تهیه کنیم و قیمت مورد نظر خود را به مشتری اعلام نماییم.

  • تایید مشتری و عقد قرارداد:

    پس از اینکه مشتری، پروپوزال ارائه شده توسط ما را مورد بررسی قرار داد، در صورت تایید، به مرحله عقد قرارداد با مشتری خواهیم رسید. این مرحله نیز بسیار مهم می باشد چون بند ها و شرایطی در قرارداد قرار می گیرد که ممکن است حیاتی باشد.

  • آنالیز دقیق و تدوین استراتژی سئو:

    بعد از عقد قرارداد، آنالیز دقیق پروژه انجام خواهد شد و شما تا زمانی که پروژه را به صورت جدی نپذیرفته اید، وظیفه آنالیز بسیار دقیق و وقت گیر پروژه را ندارید. تحلیل های ما در ابتدای کار سطحی و برآوردهای اولیه خواهد بود.

  • ارائه گزارشات آماری و بررسی موفقیت:

    شما باید از ابتدا، معیارهایی برای سنجش موفقیت در یک پروژه سئو را داشته باشید و با ارائه گزارشات آماری دقیق در این موردها، به مشتری نشان دهید که پروژه سئو در چه وضعیتی قرار دارد.

    در واقع با ارائه این گزارشات آماری خواهد بود که می توانید به مشتری نشان دهید که موفقیت های که قول آن را داده بودید، کسب شده اند. این بخش هم، بسیار بخش چالش برانگیزی خواهد بود.

    یکی از مشکلات این بخش، عموما این می باشد که در اواسط پروژه، ممکن است به نتایجی برسید که باعث شود هدف گذاری های اولیه شما دستخوش تغییر گردند.

    ممکن است در حین اجرای یک پروژه سئو، شما از مشتری درخواست نمایید که اهداف کوچکتر یا بزرگتر شوند و این کاملا بستگی به شرایط به وجود آمده در حین فرآیند اجرای پروژه سئو دارد.

چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟

حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

    تماس اولیه مشتری و دریافت اطلاعات پروژه سئو

    می توان با قطعیت گفت که اولین تماس با مشتری، بهترین فرصت برای دریافت اطلاعات کامل از پروژه و تصمیم گیری در مورد پذیرش یا رد آن پروژه می باشد.

    در این بخش سوالاتی آماده شده است که می تواند بسیار به تصمیم گیری نهایی ما در مورد قبول پروژه سئو کمک نماید:

    • آدرس سایت شما چیست؟ چند وقت از راه اندازی آن می گذرد؟

      در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که مشتریان تماس می گیرند تا به شما یک پروژه سئو بدهند، در حالی که حتی هنوز سایت خود راه اندازی نکرده اند. در واقع آن ها در حوزه سئو به دنبال خدمات هستند اما هنوز سایت ندارند.

      این موضوع ممکن است در ابتدا خنده دار به نظر بیاید اما واقعیت این است که تعداد مشتریان از این دست کم نبوده است. مثلا به شما می گویند که سایت در حال نوشته شدن است یا یک ماه دیگه بالا می آید و یا سایت فعلا Down شده است و توضیحاتی از این قبیل.

      در واقع شما در این شرایط نمی توانید آنالیز اولیه در مورد سایت آن ها را انجام دهید. می باید از این مشتریان درخواست کنید تا هر وقت دوباره سایت راه اندازی شد، به شما مراجعه کنند یا خدماتی در قالب مشاوره برای طراحی و راه اندازی یک سایت، از شما استفاده کنند.

      در چنین شرایط به هیچ عنوان سئو تعریف درستی به معنای پروژه نخواهد داشت.

      اینکه چند وقت از راه اندازی سایت می گذرد، به شما این امکان را می دهد تا به درستی پیش بینی کنید که این سایت، چه اندازه امکان موفقیت در پروژه سئو را خواهد داشت.

      در خیلی از موارد، اطلاعاتی که از سایت گرفته می شود، به شما نشان خواهد داد که وضعیت فعلی و جایگاه کنونی آن به چه شکل است و شما به راحتی می توانید میزان موفقیت پروژه سئو را در مورد آن پیش بینی کنید.

      اما سایتی که به تازگی بالا آمده است و مثلا یک ماه از ثبت دامنه آن می گذرد، شرایطش کاملا متفاوت خواهد بود.

      توضیح: در صورتی که نمی دانید چگونه باید یک نام دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کنید و همین طور نحوه ثبت نام یک دامنه به چه صورت می باشد، می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید.

    در بخش سوالات مربوط به سایت، شما برای تشخیص شرایط فعلی سایت می توانید از سوال های زیر استفاده نمایید:

    • سایت شما به چه زبان یا سیستم محتوایی نوشته شده است؟

      عموما بخش عمده ای از فرآیند سئو و بهینه سازی سایت، مربوط به سئو تکنیکال می باشد. در واقع می توان گفت اولین نکته حتی پیش از حوزه تولید محتوا و لینک سازی، بهینه بودن کدهای سایت برای سئو می باشد.

      در واقع بهینه بودن کدهای سایت، می تواند تغییرات بسیار مثبتی در ارتقای رتبه سایت شما در گوگل داشته باشد. به همین دلیل ما باید ببینیم که زبان و سیستم مدیریت محتوایی سایت که با آن نوشته شده است، برای ما آشنا هست یا خیر.

      اینکه بتوانیم بر روی سیستم مورد نظر و کدهای آن کار کنیم، فوق العاده برای قبول یک پروژه سئو، حیاتی می باشد. قوی و ضعیف بودن سیستم، قدیمی و جدید بودن آن، ساده و یا پیچیده بودن سیستم مدیریت محتوای سایت، از اصلی ترین فاکتورهای تصمیم گیری ما خواهد بود.

    • سایت توسط شما طراحی شده یا یک شرکت طراحی سایت آن را طراحی کرده است؟

      این امر بسیار مهم است که آیا سایت درخواست کننده خدمات سئو از ما، توسط همان شرکت طراحی شده یا اینکه یک شرکت دیگر آن را طراحی نموده است.

      در صورتی که یک شرکت طراحی سایت دیگر، کار طراحی را بر عهده داشته است، بسیار مهم است که بدانیم آیا در حال حاضر با آن ها در تماس هستند یا خیر، چرا که در بعضی موارد، شرکت طراح با کارفرما دچار مشکل شده و عملا امکان تغییر در خیلی از بخش های سایت وجود ندارد.

      در صورتی که سایت توسط خود آن ها طراحی شده باشد، برای شما بسیار مناسب می باشد چرا که می توانید از آن ها درخواست نمایید تا تغییرات مد نظر شما را به راحتی بر روی سایت خود، اعمال و پیاده سازی نمایند.

    • آیا امکان انجام تغییرات در کدهای سایت توسط شما یا شرکت طراح وجود دارد؟

      این مورد نیز از موارد بسیار مهم در فرآیند پذیرش یک پروژه سئو می باشد. ممکن است با این که سایت توسط خود شرکت طراحی شده باشی،  Developer مجموعه از پیش آن ها رفته باشد یا به هر دلیلی امکان تغییر در کدها وجود نداشته باشد.

      یا به عنوان مثال، شرکت طراح سایتی که با آن ها کار می کردند، دیگر به آن ها پشتیبانی ارائه نمی دهد و یا به هر دلیل ارتباط آن ها باهم قطع می باشد.

    • آیا دسترسی به هاست خود دارید؟

      این مورد نیز، از سوالات بسیار مهم می باشد که آیا مشتری، دسترسی کامل به هاست خود را دارد یا خیر. در بسیاری از موارد دیده شده حتی مشتریان دسترسی به هاست خود را ندارند.

      در واقع باید کلیه اطلاعات هاست و همین طور پنل مدیریتی سایت با بالاترین سطح دسترسی، در اختیار مشتری باشد تا شما بتوانید تغییرات مورد نیاز را بر روی آن انجام دهید. بسیاری از سازمان ها این شرایط را دارند و ورود به یک چنین پروژه هایی، کاملا غیر منطقی و نادرست می باشد.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای موفقیت پروژه سئو شما، تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    در بخش بعدی، سوالاتی را در مورد فعالیت های انجام شده، توان اجرایی مجموعه و اطلاعات جمع آوری شده از این سوابق مطرح می کنیم. این سوالات می توانند شامل سوالات زیر باشند:

    • آیا قبلا فعالیتی در زمینه تولید محتوا داشته اید؟ آیا سایت شما وبلاگ دارد؟

      یکی از نکات بسیار مهم در فرآیند پذیرش پروژه سئو این می باشد که مشخص کنیم آیا شرکت درخواست کننده خدمات سئو، تیم اجرایی برای تولید محتوا دارد یا خیر.

      همین طور بسیار مهم است که سابقه ای از فعالیت وبلاگ سایت آن ها و همین طور موارد مربوط به این حوزه داشته باشیم. در این زمینه می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

    • چند نفر در تیم محتوایی شما فعالیت می کنند و چه تعداد مقاله در ماه تولید می کنید؟

      بخش مهمی از فرآیند سئو بر اساس تولید محتوا می باشد و شما بر اساس اینکه آن ها تیم محتوایی دارند یا اینکه خود شما باید محتوا تولید کنید، باید تصمیم گیری نهایی خود و همین طور هزینه نهایی خود را مشخص نمایید.

      پس مشخص کردن اینکه تیم محتوایی در مجموعه وجود دارد یا خیر، از نکات بسیار مهم در پذیرش یا رد یک پروژه سئو می باشد، چرا که خدمات تولید محتوا، خود یک بخش جداگانه از پروژه های سئو می باشد.

      توضیح: وبمستر وردپرس، چک لیست های بسیار ارزشمندی را در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا در بخش چک لیست های ضروری وبمستران، قرار داده است که شما می توانید برای دسترسی به این چک لیست های، از لینک های زیر استفاده نمایید:

    • در صورت وجود تیم تولید محتوا، آیا توانایی تولید انواع فرمت ها مثل فرمت ویدئویی، وجود دارد؟

      امروزه اهمیت ویدئو مارکتینگ به شدت بالا رفته است و تاثیر مثبت آن بر سئو، بر هیچ کس پوشیده نیست. از طرفی کاربران هر روز بیشتر به دیدن ویدئو و سرچ آن اهمیت می دهند.

      به همین دلیل، یکی از موارد بسیار مهمی که می باید در سوالات از مشتری پرسیده شود، این می باشد که آیا در صورت وجود تیم تولید محتوا، قابلیت ایجاد انواع محتواها با فرمت هایی همچون ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، ارائه به صورت پاورپوینت و سایر فرمت توسط آن ها وجود دارد یا خیر.

      از آنجایی که تولید محتوا ویدئویی مرتبط با حوزه فعالیت سایت، از موارد بسیار پر اهمیت برای سئو سایت می باشد، حتما باید این مورد نیز در سوالات در نظر گرفته شود.

      ضمن اینکه در صورتی که مشتری خود نتواند این ویدئو ها را تولید نماید، هزینه های مربوط به آن در محاسبه نهایی قیمت پروژه، می باید لحاظ گردد.

      توضیح: این بخش، جزو بخش هایی بوده که در ارائه آقای اسماعیلی عزیز، موجود نبوده و توسط بنده، به این مقاله اضافه شده است.

    • آیا مجموعه شما دارای تیم دیجیتال مارکتینگ می باشد؟ چه استراتژی های برای بازاریابی دیجیتال مجموعه خود در نظر گرفته اید؟

      یکی دیگر از موارد پر اهمیت، هم سو بودن فعالیت های دیجیتال مارکتینگ و همین طور فعالیت های سئو می باشد. این به این معنی است که استراتژی های بازاریابی دیجیتال مجموعه می باید با استراتژی های سئو سایت، همخوانی داشته باشد.

      این نیز یکی از مشکلاتی بوده است که در هنگام اجرای پروژه های سئو، با آن برخورد داشته ایم و می توان گفت به نوعی بر روی فرآیند های سئو در هنگام اجرا اثر داشته است.

      کمپین های فروشی که به صورت کاملا خودسرانه توسط مشتری شما و بدون هماهنگی با تیم سئو انجام می شود، ممکن است نه تنها بازخورد مناسبی داشته باشد، بلکه باعث اثر منفی در فعالیت های پروژه سئو شما گردد.

      توضیح: این بخش، جزو بخش هایی بوده که در ارائه آقای اسماعیلی عزیز، موجود نبوده و توسط من به این مقاله اضافه شده است.

    • آیا اکانت Search Console و Google Analytics برای سایت خود دارید؟

      بسیاری از سایت ها، با اینکه سال هاست که در حال فعالیت هستند، هیچ توجهی به این بخش ها نداشته اند و این اکانت ها را برای سایت خود راه اندازی نکرده اند.

      در نتیجه اطلاعاتی در مورد سوابق فعالیت سایت آنها، موجود نیست. عموما چیزهایی که خودشان در مورد سایت خودشان می دانند یا می گویند، یا بسیار سربسته محدود بوده و یا بعضا دور از واقعیت می باشد.

      این اطلاعات دور از واقعیت، می تواند باعث گردد تا شما را در انجام مسیر پروژه، گمراه کند اما اگر یک اکانت Search Console یا Google Analytics موجود باشد، شما به سرعت می توانید به اطلاعات بسیار کاربردی برای قبول یا رد پروژه، دسترسی داشته باشید.

      با دسترسی به این اکانت ها، می توانید مسیر رشد یا پیشرفت آن ها در کلمات کلیدی مختلف را دیده و به صورت کاملا اصولی، پروژه را تحلیل نمایید.

    • کلمات هدف شما برای این سایت چیست؟

      این نیز یکی از سوالات بسیار اساسی است که باید در ابتدای کار از مشتریان پرسیده شود. بسیاری از مشتریان تا حالا به دقت به این سوال فکر نکرده اند یا برنامه دقیقی برای آن ندارند.

      اگر هم مشتری در این زمینه فکر کرده باشد، در بسیاری از موارد کلماتی را انتخاب کرده اند که اصلا کلمات ارزشمندی از لحاظ یک سئو کار نمی باشد. مثلا شخص از شما می خواهد که در کلمه دانلود اول باشد. این در واقع به هیچ عنوان هدف درستی نیست و همین طور رسیدن به آن فوق العاده مشکل می باشد.

      توضیح: در صورتی که می خواهید با فرآیند انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت خود، آشنا شوید، می توانید از لینکی که کمی بالاتر قرار داده شده است، استفاده نمایید.

    • چه فعالیت های دیگری برای سئو سایت خود انجام داده اید؟ آیا در حال حاضر با شرکتی همکاری می کنید؟

      خیلی اوقات پیش می آید که شرکت ها، در حال همکاری با یک گروه سئو کار دیگر هستند و به دلایل مختلف، می خواهند تا یک گروه دیگر نیز بر روی پروژه آن ها کار نمایند.

      به عنوان مثال ممکن است مشتری شما از خدمات سئو ارائه شده توسط مجموعه قبل از شما، راضی نباشد و بخواهد به صورت موازی کار خدمات سئو سایت خود را، به شما نیز بسپارد. (این مورد پیش آمده که یک شرکت با چندین مجموعه به صورت موازی و همزمان، قرارداد سئو منعقد کرده است)

      این مورد بسیار حائز اهمیت خواهد بود که در هنگام عقد قرارداد، حتما ذکر شود که اگر ما مسئول انجام پروژه سئو هستیم، به هیچ عنوان هیچ شخص یا شرکت دیگری حق انجام فرآیند های سئو بر روی سایت مشتری را نخواهد خواهد داشت. در این صورت ممکن است فعالیت های شما خدشه دار گردد.

      این ها بندهایی خواهد بود که حتما باید در قرارداد بیاید و حتما باید پیش از قرارداد به آن ها پرداخته شود، چون ممکن است شما را با چالش های پیچیده ای مواجه کند.

    فرآیند پذیرش یا رد یک پروژه سئو

    تقریبا می توان گفت تا همین جا شما می توانید تا حدودی تشخیص دهید که پروژه برای شما جذاب هست یا اینکه نمی توانید پروژه را بپذیرید. اما اینکه همانجا به صورت تلفنی به مشتری اعلام کنید که پروژه را می پذیرید یا خیر، کار درستی نبوده و حتما یک بازه زمانی را برای اعلان نهایی نظر خود، در نظر بگیرید.

    اما بهتر است برای قبول یا رد یک پروژه سئو، حتما سوالات اساسی زیر که در مورد لینک سازی می باشد را نیز، از مشتری بپرسید و سپس به تحلیل نهایی قبول یا عدم پذیرش پروژه بپردازید.

    این سوالات به شرح زیر می باشند:

    • در زمینه لینک سازی چه فعالیت هایی داشته اید؟

      منظور بیشتر لینک سازی های خارجی ای می باشد که مشتری برای سایت خود انجام داده است. برای تشخیص این مورد می توانید سوالات زیر را برای مشتری خودتان مطرح نمایید:

    • چقدر در شبکه های اجتماعی فعال هستید؟

      اینکه مشتری شما، چه اکانت های شبکه اجتماعی دارد و چقدر در آن ها فعال می باشد، از نکات بسیار مهم برای موفقیت در پروژه های سئو می باشد.

      به عنوان مثال اگر مشتری شما دارای یک پیج اینستاگرام بسیار خوب و فعال باشد، این برای شما یک فرصت بسیار خوب خواهد بود، که می توانید از آن به نحو عالی برای پروژه سئو خود بهره بگیرید.

      فعال بودن مشتری شما در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک یا لینکدین یا توئیتر، نشان می دهد که مجموعه مورد نظر با دانش و فکر جلو آمده است و می توان با آن ها به راحتی کار کرد.

    • آیا تا کنون رپورتاژ آگهی برای سایت خریده اند؟ از چه سایت هایی اقدام به خرید کرده اند؟

      زمانی که شما می خواهید استراتژی لینک بیلدینگ یک سایت را بچینید، باید ابتدا سوابق سایت را در زمینه لینک سازی، به خوبی در بیاورید. ممکن است با جستجو نتوانید خیلی از آن ها را به راحتی پیدا بکنید.

      البته ابزارهای مثل MOZ یا Ahref هستند که بسیار در این زمینه به شما کمک خواهند کرد اما آن چیزی که مشتری دریافت می کنید، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

    • آیا تا کنون برای سایت بک لینک خریده اند؟ از چه سایت هایی خرید بک لینک را انجام داده اند؟

      اینکه از چه سایت هایی و بر روی چه کلماتی، بک لینک خریداری کرده اید، بسیار در تدوین استراتژی های سئو شما، تاثیر گذار خواهد بود. شما حتما باید از سوابق بک لینک های خریداری شده سایت، آگاه باشید.

    • آیا تا به حال سایت شما توسط گوگل جریمه شده است؟ آیا افت ناگهانی رتبه داشته اید؟

      خیلی اوقات بسیاری از مشتریان از ابراز مشکلی که دارند، طفره می روند یا آن را به صورت درست بیان نمی کنند. یکی از این موارد، ممکن است پنالتی هایی باشد که شامل حال سایت آن ها شده باشد.

      در واقع کار ما، مشابه کار یک پزشک می باشد که همواره سوالات اولیه را برای یافتن مشکل بیمار می کند. اما در بسیاری از موارد، بیماران جواب های درستی نداده و در نهایت، پزشک برای اطمینان یافتن از محل مشکل در بدن، برای آن ها آزمایش تجویز می کند.

      این دقیقا مشابه همان کاری است که ما در فرآیند پذیرش پروژه سئو انجام می دهیم. در بخش اول، این سوالات را از مشتری می پرسیم اما این دلیل نمی شود تا آزمایش های لازم برای اطمینان از گفتار مشتری را، انجام ندهیم.

      در واقع ما در انتها باید تمامی این ها را تست کنیم و در مورد هرکدام به صورت جداگانه تحقیق به عمل آوریم. صرفا به چیزهایی که مشتری به شما می گوید، نباید بسنده کنید و باید به صورت مجزا، همه چیز را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای موفقیت پروژه سئو شما، تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    سوالاتی که در این سه بخش اصلی، از مشتری خود می کنید، به شما یک دیدگاه اولیه می دهد در مورد اینکه بتوانید آنالیز اولیه خود برای پروژه را انجام دهید.

    در واقع این سه بخش اصلی عبارت بودند از:

    • سوالات مربوط به بخش تکنیکال (Technical SEO)
    • سوالات مربوط به بخش محتوا (Content)
    • سوالات مربوط به لینک سازی (Link Building)

    زمانی که اطلاعات بالا را گرفتید، حتما در پایان مکالمه، اطلاعات تماس مشتری را دریافت کرده و به او اعلام کنید که پس از بررسی و آنالیز اولیه، پیشنهادات خود را برای انجام پروژه، به او ارسال خواهید کرد.

    نکات مهم که پیش از اعلام هزینه به مشتری باید در نظر داشته باشید

    چند نکته می باشد که در تماس های اولیه با مشتری و پیش از ارائه پیشنهاد به او، باید آن ها را رعایت نمایید. این موارد عبارتند از:

    • هزینه انجام پروژه یا پروژه های مشابه را در تماس اول اعلام نکنید.

      با اینکه مشتری، مقاومت بسیار زیادی در این زمینه خواهد کرد، اما باید در نظر داشته باشید که پیش از آنالیز اولیه و به صورت کلی، هیچگاه هزینه انجام پروژه سئو را در اولین تماس اعلام نکنید.

      در مذاکره برای فروش یا بستن قرارداد، هیچ وقت مطلبی یا قیمتی که در ذهن تان می باشد را نباید در همان تماس اول به مشتری بیان نمایید. دلیل این امر به دلیل نتایج آنالیزهای اولیه ای می باشد که در ادامه قرار است انجام دهید.

      چه بسا پروژه سئو، از آنچه که فکر می کرده اید بسیار بزرگ تر بوده و کلمات هدف برای اجرای پروژه، پیچیده تر از آن چیزی بوده است که شما تخمین زده اید.

      حتی ممکن است دریابید که پروژه، یک پروژه کاملا ساده می باشد و با اعلام قیمت بالا، ممکن است که پروژه را به راحتی از دست بدهید.

    • زمان دقیق اعلام پیشنهاد را به مشتری اطلاع دهید و به آن پایبند باشید.

      اعلام زمان دقیق ارائه پیشنهاد بودن و پایبندی شما به On-time بودن، یک ارزش می باشد که مشتریان آن را به خوبی درک می کنند و برای آن بسیار احترام قائل هستند.

    • مسیر کاری خود را بر اساس عجله مشتری یا درخواست سرعت عمل، تغییر ندهید.

      به هیچ عنوان، درخواست های فوری مشتریان، نباید باعث شود که مسیر کاری برنامه ریزی شده دچار اختلال گردد. بارها دیده شده که مشتری از شما می خواهد در کمترین زمان (مثلا نصف روز) پروپوزال خود را به او ارائه دهید.

      به هیچ وجه این کار را انجام ندهید چون با مشکلات عدیده ای روبرو خواهید شد. مضاف بر اینکه مشتری ای که نمی تواند برای گرفتن یک پروپوزال یک یا دو روز برای تحلیل اولیه توسط شما، صبر کند، چگونه خواهد توانست در حین اجرای پروژه سئو، صبر کرده و نتایج را مشاهده کند.

      بزرگ بودن پروژه، معروف بودن و برند بودن شرکت درخواست کننده و سایر عوامل اغوا کننده، نباید مانع از انجام آنالیز اولیه شما بر روی سایت آن ها گردد.

      به واقع می توان گفت که فرآیند سئو، فرآیند عجله و سرعت نیست و از همان ابتدا شما باید صبوری خود را نشان دهید و همین طور صبوری مشتری را بسنجید.

      اگر مشتری واقعا این قدر صبر ندارد که ۲۴ ساعت برای دریافت یک پروپوزال تحلیلی صبر نماید، شما در فرآیند انجام پروژه سئو نیز، مشکلات بسیاری با مجموعه آن ها خواهید داشت.

    • کلیه ارتباطات خود را از طریق ایمیل پیگیری کنید. توافقات تلفنی را از طریق ایمیل مکتوب نمایید.

      مکتوب کردن ارتباطات شما با مشتری می تواند بسیار به شما در آینده کمک کند، تا بتوانید به آن استناد کنید. در غیر این صورت، حرف های که به صورت حضوری یا تلفنی زده می شود، همواره قابل حاشا کردن بوده و هیچ گونه مدرکی نیست که شما بتوانید به آن دلالت کنید.

      با مکتوب کردن این موارد، شما همواره می توانید به تاریخ ها و موضوعاتی که مطرح شده، به صورت کامل استناد کنید.

    • در صورتی که تمایل به انجام پروژه ندارید، خیلی سریع به مشتری اعلام کنید.

      در صورتی که نمی خواهید پروژه را قبول کنید، سعی کنید خیلی زود به مشتری اعلام کنید. در واقع مشتری نیز در فضای تصمیم گیری بوده و باید بداند که آیا می تواند با شما همکاری کند یا خیر.

      اگر به این نتیجه رسیدید که نمی خواهید را بپذیرید، حتما در زمان مقرر و یا پیش از آن، به مشتری تصمیم نهایی خود را اعلام نمایید. حتما دلایل خود را برای نپذیرفتن پروژه سئو، به مشتری به صورت واضح بیان کنید.

      چون شما کار را آنالیز کرده اید و مشکلات آن را می دانید، بهتر است به صورت کامل به مشتری دلایل قبول نکردن پروژه را تشریح نمایید.

    آنالیز اولیه پروژه سئو

    بر اساس اطلاعات جمع آوری شده که در بالا لیست شد، می توان یک بازه ۲۴ ساعته یا ۴۸ ساعته (یک یا دو روزه) می توانیم آنالیزی از پروژه داشته باشیم و ببینیم که چه خدماتی را می توانیم به مشتری ارائه بدهیم.

    توضیح: به دلیل طولانی شدن، بخش مربوط به خدمات سئو، از این مقاله جدا شده است و در یک مقاله جداگانه به آن پرداخته شده است.

    برای آنالیز اولیه سایت، شما باید موارد زیر را در نظر داشته باشید. دقت کنید که هدف تدوین استراتژی نیست بلکه به دنبال شناخت مقدماتی خدماتی هستیم که می توان به مشتری ارائه داد:

    • قدم اول: وضعیت تکنیکال سایت را بررسی کنید. آیا نیازی به تغییرات در کدنویسی وجود دارد؟

      اولین و مهم ترین قدم، بررسی وضعیت تکنیکال کد های سایت و شرایط کد نویسی آن می باشد. خیلی از سایت ها ممکن است اصلا نیازی به کدنویسی تکنیکال نداشته باشند و کاملا آماده اجرای پروژه سئو باشند.

      برای آنالیز سئو تکنیکال به نکات زیر می باید توجه داشته باشید:

    • آیا به زبان و سیستم مدیریت سایت آشنایی دارید؟

      آشنا نبودن به زبان کد نویسی سایت و همین طور سیستم مدیریت محتوای آن، ممکن باعث گردد که شما نتوانید پروژه را به درستی انجام دهید.

    • آیا امکان تغییر کدها توسط شما یا تیم فنی شرکت وجود دارد؟

      حتی در صورتی که بتوانید مشکلات سئو تکنیکال سایت را شناسایی کنید، با نبود امکان تغییر کدها توسط شما یا تیم فنی مشتری، عملا شما به نیازمندی های اولیه پروژه سئو خود، نخواهید رسید.

    الگوریتم فرآیند پذیرش پروژه سئو بر اساس تحلیل سئو تکنیکال

    اگر بخواهید به صورت الگوریتمی (و با استفاده از if/else ) آن را نمایش دهیم، می توانیم از ساختاری به شکل بالا استفاده کنیم.

    خط های سبز به این معنی می باشد، که شما این مرحله از آنالیز را رد کرده و وارد مرحله بعد می شوید. خط های قرمز نیز، نشان می دهند که شما باید شرط های دیگری را چک کنید و در صورت قابل رفع نبودن آن ها، از انجام پروژه انصراف بدهید.

    در نظر داشته باشید که اگر سایت مشکلات جدی در زمینه سئو تکنیکال داشته باشد، هر چقدر که محتوا تولید کنید و یا هر مقدار که روی لینک بیلدینگ کار کنید، باز به نتیجه مورد نظر نخواهید رسید.

    در واقع دراین مرحله باید به مشتری پیشنهاد داد که باید یک مرحله به عقب بازگردد و پیشنهاد طراحی سایت با رعایت اصول سئو تکنیکال را به او بدهید. شما به او پیشنهاد می دهید که به جای اینکه این هزینه را بر روی سئو سایت نماید، اگر یک سایت جدید طراحی نماید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

    کلیه نمودارهای ارائه شده در ادامه نیز، به همین صورت می باشند و ساختار آن ها، به همین شکل خواهد بود.

    دریافت مشاوره اختصاصی تکنیکال سئو

    مشاوره تخصصی سئو تکنیکال و بهینه سازی کدهای سایت !!!

    آیا نمی دانید که کدهای سایت شما، برای سئو بهینه سازی شده اند یا خیر؟ بهتر هست همین الان برای مشاوره اختصاصی سئو تکنیکال کدهای سایت خود، با ما تماس بگیرید.
    دریافت مشاوره اختصاصی تکنیکال سئو
    • قدم دوم: وضعیت محتوایی سایت را بررسی کنید.

      دومین گام از آنالیز اولیه، وضعیت محتوایی سایت و همین طور داشتن تیم تولید محتوا در مجموعه مورد نظر می باشد. شما می توانید پارامتر های زیر را در مورد وضعیت محتوایی، در نظر بگیرید:

    • محتواهایی که در سایت وجود دارند، چقدر به استانداردهایی که در ذهن شماست، نزدیک می باشد؟

    • چقدر ساختار گذاشته شده برای محتوا درست چیده شده است؟ چقدر محتوای گذاشته شده ارزشمند است؟

      در بسیار از سایت ها، ساختار پیاده سازی برای محتوا مناسب نمی باشد. همچنین بسیاری از سایت ها، محتوای بسیاری دارند اما این محتوا اصلا ارزشمند و با کیفیت نیست.

      به عنوان مثال محتوا ها ممکن است کپی شده یا جمع آوری شده از سطح اینترنت باشند.

    • آیا تولید محتوا بر عهده شماست؟

      اینکه فرآیند تولید محتوا در سایت به چه صورت می باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال سایت های مثل دیوار و شیپور که محتوای آن ها توسط افراد تولید می شود، عملا شما کنترلی بر فرآیند تولید محتوا در سایت نخواهید داشت.

      در این گونه سایت ها، عملا شما فقط می توانید بر روی استراتژی های اینگونه سایت ها، نظر بدهید یا اینکه در صورت داشتن وبلاگ، فقط روی آن شروع به فعالیت در زمینه سئو کنید.

    • در صورتی که تولید محتوا با شماست، میزان سختی تولید محتوا، تا چه اندازه است؟

      ممکن است  سایت دارای محصولات فراوان باشد اما شما هیچ تخصصی در زمینه آن محصولات یا خدمات نداشته باشید. در این صورت تولید محتوا برای شما بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

      گاهی اوقات در یک حوزه کاملا تخصصی شما اصلا امکان تولید محتوا را ندارید. در واقع کار بسیار خاص بوده و نیاز به دانش فنی در آن زمینه خاص می باشد.

      در صورتی که نمی توانید در آن حوزه محتوا تولید کنید، بهتر خواهد بود که اصلا پروژه را قبول نکنید.

    • تدوین استراتژی و برآورد هزینه: هزینه های تولید محتوا برای شما چقدر می باشد؟

      در صورتی که شما می باید تولید محتوا را بر عهده داشته باشید، باید حتما هزینه تولید محتوا را حساب کرده و آن را در هزینه نهایی پروژه لحاظ نمایید.

      در تدوین استراتژی، باید این را بسنجید که چه تعداد مقاله در ماه، با چه فرمتی و در چه حوزه هایی می باید تولید گردد. تمامی این موارد در بخش پروپوزال نویسی برای ما بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد.

    • در صورتی که تولید محتوا با شما نیست، آیا تیم تولید محتوا توانمند است؟

      گاهی اوقات ممکن است محتوا توسط خود مجموعه یا تیم تولید محتوای دیگری انجام شود و فقط بازنویسی آن با شما باشد. در واقع یا محتوا توسط خود مشتری به سایت وارد می شود و یا یک تیم تولید محتوا، محتوا را تولید و در سایت وارد می کنند.

      در این صورت باید بررسی کنید که تیم تولید محتوا دانش کافی در زمینه تولید را دارا می باشد یا نیازمند آموزش در این زمینه می باشد.

    • چه استراتژی برای یک تیم تولید محتوا حرفه ای، در نظر بگیریم؟

      در صورتی که تیم تولید محتوا، در زمینه تولید و همین طور On-Page SEO ، دانش و اطلاعات لازم را داشته باشند، تنها نیاز خواهد بود که یک استراتژی به آن ها برای تولید محتوا داده شود.

      این استراتژی پس از انتخاب کلمات هدف مناسب برای سئو و همین طور اهداف مجموعه، تدوین خواهد شد و سپس فعالیت تیم تولید محتوا، مورد نظارت شما قرار خواهد گرفت.

      اگر تیم تولید محتوا، بتواند کار خود را به درستی و کامل انجام دهد، شما فقط نیاز خواهید داشت که به آن نظارت داشته باشید و فقط برنامه اصلی را به آن ها بدهید.

    • در صورت نبود دانش کافی در زمینه تولید محتوا، باید تیم را آموزش دهید

      در صورتی که تیم تولید محتوا، در زمینه تولید  محتوا، دانش کافی را نداشته باشد، شما می باید آن تیم مورد آموزش قرار دهید تا بتوانند به اهداف مورد نظر شما، دست یابند.

      در واقع بخشی از پروپوزال و قرارداد شما، آموزشی خواهد بود که شما قرار است به تیم مشتری ارائه بدهید.

      همواره این سوال مطرح می شود که در صورت آموزش تیم، ممکن است پروژه برای ما ادامه دار نباشد. می توان گفت، هدف ما در نهایت، موفقیت پروژه می باشد. پس اگرشانس موفقیت پروژه، وابسته به آموزش تیم می باشد، حتما آن را انجام دهید.

      در صورتی که این کار را  به این دلیل که ممکن است پروژه ادامه دار نباشد، انجام ندهید، پروژه شکست خواهد خورد و این یعنی شما در پروژه خود موفق نبودید. علاوه بر اینکه مشتری همواره از شما ناراضی خواهد بود.

      توضیح: برای حل این مشکل رایج، می توانید بازه هایی زمانی را برای قراداد و همین طور تمدید قرارداد را به وضوح ذکر کنید. در واقع قراردادهای طولانی مدت بدون چک پوینت، ممکن است برای شما ضرر باشد.

      حتما باید نقطه خروج برای خود و مشتری در قرارداد را قرار دهید. به این موارد به صورت جزئی تر در بخش قرارداد، وارد خواهیم شد. در واقع باید بررسی کنیم که قرارداد، چه بندهایی باید داشته باشد که مانع از خروج کارفرما بعد از موفقیت پروژه گردد.

    نمودار وضعیت محتوایی سایت در پروژه سئو

    نمودار مرحله آنالیز اولیه بر اساس تولید محتوا، به صورت شکل بالا می باشد.

    • قدم سوم: جایگاه فعلی در کلمات هدف را بررسی کنید. آیا سایت اعتبار لازم برای لینک سازی را دارد؟

      سومین گام از آنالیز اولیه، این است که در ابتدا، جایگاه فعلی آن سایت را در کلمات هدف (که خود مشتری به شما اعلام کرده) مورد بررسی قرار دهید.

      سپس بررسی کنید که آیا این سایت، اعتبار لازم برای لینک سازی را دارا می باشد یا خیر. اعتبار لازم به این معنی می باشد  که سایت چند وقت است که مشغول فعالیت می باشد و در واقع Domain Authority آن در چه وضعیتی می  باشد.

      در این مرحله باید بررسی کنید که آیا لینک هایی به صفحات سایت موجود می باشد یا خیر. همین طور باید ببینید که Spam Score سایت مورد نظر، در چه اندازه می باشد.

      در واقع باید بررسی کنیم که آیا در این مرحله ای که سایت قرار دارد، آیا می توان استراتژی لینک بیلدینگ را بر روی آن پیاده سازی و اجرا کرد.

      به عنوان مثال اگر سایت تازه تاسیس باشد و فقط چند ماه از ایجاد آن گذشته باشد، لینک گرفتن و یا پیاده کردن استراتژی های رپورتاژ، تاثیر چندانی در جایگاه سایت نخواهند داشت.

      بر این اساس شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا می توانید خدمات در حوزه لینک سازی، به مشتری خود ارائه بدهید یا خیر.

      برای این بخش می توانید از سوالات زیر برای تشخیص و آنالیز اولیه، استفاده کنید:

    • آیا سایت مورد نظر آماده لینک سازی می باشد؟

      همان گونه که گفته شد، باید بررسی کنید که سایت چه مدتی است که ایجاد شده و پارامتر های گفته شده در بالا را، در مورد آن اندازه گیری نمایید.

    • در صورت مثبت بودن جواب، چه برنامه زمان بندی برای لینک سازی باید ارائه بدهید (تدوین استراتژی)؟

      در صورتی که سایت آماده لینک سازی باشد، ارائه استراتژی لینک بیلدینگ و همین طور زمان بندی لینک سازی، بخشی از پروپوزال شما خواهد بود.

    • در صورت آماده نبودن برای لینک سازی، آیا رقابت در عبارت های هدف، دشوار است؟

      در صورت آماده نبودن سایت برای لینک سازی، باید این را تعیین کنید که میزان رقابت در کلمات کلیدی هدف به چه اندازه می باشد.

    • چه برنامه ای برای لینک سازی دستی دارید؟

      یکی از بخش های تدوین استراتژی Link Building ، تدوین یک برنامه برای لینک سازی دستی برای سایت مشتری می باشد. شما می باید آن به همراه زمان بندی، در پروپوزال خود به مشتری ارائه دهید.

    • چه برنامه ای برای خرید رپورتاژ آگهی برای مشتری خود دارید؟

      یکی از بخش های تدوین استراتژی لینک سازی ، ارائه استراتژی برای خرید رپورتاژ آگهی برای رسیدن به اهداف پروژه سئو می باشد. شما می باید هزینه ها و نحوه خرید رپورتاژ آگهی و همین طور زمان بندی انجام مراحل مختلف آن را، در پروپوزال خود به مشتری ارائه دهید.

    • برنامه زمان بندی شما برای خرید بک لینک چیست؟

      از دیگر بخش های ارائه استراتژی لینک سازی ، ارائه برنامه زمان بندی برای خرید بک لینک می باشد. شما می باید هزینه ها و نحوه خرید بک لینک و همین طور زمان بندی آن را، در پیشنهاد خود به مشتری ارائه دهید.

      توضیح: توجه داشته که در هر سه مورد بالا، فقط شما به صورت خلاصه و حدود هزینه، آن ها را به مشتری اعلام می نمایید و پس از نهایی سازی قرارداد، برنامه کامل خود را ارائه می دهید.

    • در صورت سخت نبودن رقابت، چه استراتژی برای آینده دارید؟

      در صورت دشوار نبودن کلمات هدف، شما می باید برنامه های خود برای پروژه سئو را شرح دهید. اما در صورت دشوار بودن بیش از حد عبارت های هدف، بهتر است از انجام پروژه انصراف دهید.

    آیا سایت آماده لینک سازی است؟

    نمودار مرحله آنالیز اولیه بر اساس اینکه آیا می توانید از خدمات لینک سازی، برای مشتری خود استفاده کنید، به صورت بالا می باشد.

    نتایج آنالیز اولیه پروژه سئو

    پس از بررسی و آنالیز اولیه مسائل گفته شده در بالا، اگر به این نتیجه رسیدید که شانس موفقیت شما در پروژه پایین است، بهتر است تا انصراف خود از انجام آن را به مشتری اعلام کنید.

    بسیار مهم است که حتما دلایل انصراف خود از پروژه سئو را به مشتری شرح دهید. به عنوان مثال باید بگویید که تکنیکال سایت دچار مشکل است و شما توانایی درست کردن آن را ندارید و یا سایت او تازه تاسیس است و فضای تولید محتوا نیز ندارد یا محتوای بسیار تخصصی دارد که شما نمی توانید آن را انجام دهید.

    اگر هم تصمیم به همکاری با مجموعه مشتری را گرفتید، باید به صورت دقیق مشخص کنید که چه خدماتی، با چه هدفی و با چه هزینه ای به مشتری ارائه خواهید کرد.

    در واقع شما باید به صورت دقیق اعلام کنید که چه کارهایی را برای پروژه سئو مشتری انجام می دهید و چه مدت زمانی برای انجام آن نیاز دارید و اینکه هزینه این موارد برای او چقدر می باشد.

    برای اینکه مشخص کنید چه کارهایی را قرار است برای مشتری انجام دهید، می توانید به مقاله دسته بندی خدمات سئو مراجعه کنید. در مقاله بعدی بررسی خواهیم که برای تهیه پروپوزال سئو، چه مواردی را باید مدنظر قرار دهیم.

    نتیجه گیری برای مقاله فرآیند پذیرش پروژه سئو

    در این مقاله، به فاکتورهایی پرداخته شد که باعث می شوند که یک پروژه سئو را قبول کنیم و یا از انجام آن انصراف دهیم.

    در ابتدا با این آشنا شدیم که در تماس اولیه با مشتری، چه اطلاعاتی از پروژه را باید از او دریافت کنیم. این  موارد در سه حوزه تکنیکال، تولید محتوا و لینک سازی مورد بررسی قرار داده شد.

    سپس به بررسی آنالیز و تحلیل اولیه پروژه، توسط خودمان پرداختیم. سه حوزه گفته شده در بالا، یعنی بخش سئو تکنیکال، روش های محتوا سازی و همین طور استراتژی ها و برنامه ریزی های لینک بیلدینگ، در این بخش مورد تحلیل اولیه توسط ما قرار می گیرد.

    پس از انجام کلیه موارد بالا، حال می توانیم تصمیم بگیریم که آیا می توانیم پروژه سئو مورد نظر را قبول کنیم یا اینکه بهتر است از پروژه مورد نظر، انصراف دهیم.

    ممکن است در تجربه های کاری شما، مواردی وجود داشته باشد که ما فراموش کرده باشیم تا در این مقاله قرار دهیم.

    اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله ” چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم ” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

    نظر شما در درباره این مقاله چیست؟

    راهنما برای مطالعه بیشتر:

    برای تولید این مقاله، از ارائه آقای امین اسماعیلی در دورهمی کندو استفاده شده است. برای دسترسی به فیلم این کارگاه، می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

    راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

    شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: