چک لیست تولید محتوا

این بخش یکی دیگر از بخش های چک لیست های ضروری برای وبمستران می باشد که  شامل چک لیست تولید محتوا می باشد.

چک لیست تولید محتوا برای سیستم سازی در تولید محتوای سایت، مورداستفاده تیم وبمستر وردپرس قرار می گیرد.

چک لیست تولید محتوا، همواره به ما یادآوری می کند که برای تولید محتوا باکیفیت و ارزشمند، چه پارامترهایی را باید رعایت کنیم و هر بار سعی در رعایت نکات تولید محتوا و همین طور بهتر کردن آن می کنیم.

چک لیست تولید محتوا

این مطلب در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ مجددا بازنگری و آپدیت شده و بخش های مختلف آن به روزرسانی شده و نکات جدید به آن اضافه شده است. 

این مقاله در آینده، بازهم به روزرسانی خواهد شد و نکات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. درصورتی که می خواهید نکته ای را به این موارد بسیار مهم در مقاله تولید محتوا باکیفیت، اضافه کنید، حتما در بخش نظرات آن را بیان نمایید تا به این مقاله اضافه شود.

اصلی ترین تلاش ما در کلیه وب سایت ها، تولید محتوای باکیفیت می باشد. تولید محتوای مفید، می تواند علاوه بر هدایت ترافیک بیشتر به سایت ما، باعث انجام تبدیل بهتر در سایت و درنتیجه فروش بیشتر شود.

در این سری از چک لیست های ضروری وبمستران، قصد داریم تا چک لیست تولید محتوا را به اختصار بیان کنیم تا بتوانیم هر بار پیش از تولید محتوا، آن ها را بررسی کرده و درنتیجه محتواهایی با کیفیت بسیار خوب تولید کنیم.

امیدوارم این مجموعه چک لیست ها، باعث ارتقا سطح وب فارسی شده و به تولید محتوا ارزشمند در سایت های مختلف، کمک نماید.

روش های تولید محتوا:

  • نویسندگی:

    یکی از روش های تولید محتوا با کیفیت، این است که خود شروع به تولید محتوا نماییم و یک نویسنده حرفه ای شویم.

  • تبدیل فرمت:

    یکی از روش های تولید محتوا باکیفیت، این می باشد که فرمتی از محتوا مانند فیلم یا صوت را انتخاب کرده و آن را تبدیل به متن یا سایر فرمت ها نماییم.

  • ترجمه:

    یکی از روش های تولید محتوا باکیفیت، ترجمه مقالات به روز از زبان های دیگر به زبان فارسی می باشد. در این زمینه باید کاملا دقت کنید که متن ترجمه شده متناسب با آن حیطه کاری ترجمه شود.

    بسیاری از اوقات، سایت های برای تولید محتوا خود، متن ها را به مترجمان زبان می سپارند و به دلیل اینکه یک مترجم زبان، آشنایی با آن حوزه خاص ندارد، متن های ترجمه شده، کیفیت بسیار بدی دارند.

  • استخدام نویسنده یا کپی رایتر:

    یکی از روش های تولید محتوا باکیفیت، استخدام یک نویسنده یا کپی رایتر می باشد تا بتواند محتوای موردنیاز شما را، تهیه نماید.

  • پیدا کردن محتواهای مرتبط و بازنویسی آن ها:

    یکی از روش های تولید محتوا باکیفیت، پیدا کردن محتویاتی است که می تواند با حیطه کاری شما ارتباط نزدیک داشته باشد.

    پس از بررسی آن ها، شما می توانید دوباره آن ها را بازنویسی کرده و توسعه دهید و یا در فرمت های جدید، آن ها را منتشر نمایید.

  • تحقیق در مورد یک محتوا و جمع آوری یک مطلب جامع:

    برای تولید محتوا باکیفیت، می توانید یک حوزه جذاب و کاربردی را، درزمینه کاری خود انتخاب کرده و شروع به تولید یک محتوای جامع در مورد آن مطلب بکنید.

    این یکی از اثرگذارترین روش های تولید محتوا و همین طور یکی از بهترین راه های جذب ترافیک از طریق سئو می باشد.

  • استفاده از پیشنهادهای گوگل برای تولید محتوا:

    برای تولید محتوا باکیفیت، می توانید از Google Suggestions یا همان پیشنهادهای گوگل، استفاده کنید. همچنین برای این امر می توانید از LSI هایی که گوگل پیشنهاد می دهد نیز، استفاده نمایید.

  • خلاصه کتاب یا مقالات:

    یکی دیگر از سوژه های عالی برای تولید محتوا، خلاصه کتاب یا فصل هایی از آن است، به طوری که اطلاعات مهم آن به صورت خلاصه برای خواننده موردبررسی قرار گیرد.

    همچنین می توانید از خلاصه مقالات روز نیز بهره ببرید. برای مقالات می توانید از سایت ezine article نیز بهره ببرید که منبع خوبی از مقالات در زمینه های مختلف می باشد.

چک لیست تولید محتوا - قوانین متون جذاب

از نکات مهم در چک لیست تولید محتوا ، این می باشد که بتوانید متن های جذاب و کاربردی تولید کنید تا بتوانید عملیات تبدیل یا همان Convert را بر روی بازدیدکنندگان خود انجام دهید.

روش های نوشتن متن های جذاب:

  • کشف آرزوهای مشتریان :

    ببنید مشتریان محصولات و خدمات شما، چه آرزویی دارند و سعی کنید تا محتوایی تولید کنید که آن ها را به آرزویشان برساند.

  • ارائه راه حل های مناسب:

    بهترین محتواها، محتواهایی هستند که برای نیازها و مشکلات مخاطبین، راه حل های مناسبی را ارائه می دهند.

  • قانع کردن:

    در صورتی که قصد اجرای بازاریابی محتوا را با نوشتن محتوا دارید، باید سعی کنید تا در محتوای خود، بازدید کنندگان را برای خرید محصولات یا خدمات قانع کنید.

  • به عنوان یک متخصص ظاهر شدن:

    محتوای شما علاوه بر قانع کردن بازدید کنندگان، باید بتواند به آن نشان دهد که شما و تخصص شما، فراتر از راه حل  های ارائه شده است.

  • دادن پیشنهاد ساده :

    همواره سعی در دادن پیشنهاد های ساده داشته باشید. محتوا بدون دادن پیشنهاد، شما را از رسیدن به اهداف بازاریابی سایت خود، دور می کند.

  • پاسخ به سوالات و مشکلات مشتریان :

    می توانید مشکلات مشتریان را بررسی کرده و شروع به تولید محتوا برای رفع یا حل آن ها بکنید. در این امر می توانید از سایت های رقیب خود نیز بهره بگیرید.

    گاهی اوقات جواب این سوالات و ابهامات مشتریان، می تواند فقط یک جدول یا یک تصویر اینفوگرافیک باشد. به هرحال هر کدام از آن ها، فوق العاده برای تولید محتوا، ارزشمند است.

  • بالا بردن اطلاعات کاربران :

    عموما یکی از مشخصه های متن های جذاب، این می باشد که باعث بالا رفتن اطلاعات کاربران می گردد. البته این زمانی تاثیر گذار خواهد بود که تجربه شخصی شما نیز در آن مخلوط شود و به کاربران ارائه گردد.

  • نوشتن محتواهای مقایسه ای یا بررسی یا نقد:

    محتواهایی که در آن ها به مقایسه پرداخته شده یا محصول یا خدمتی بررسی یا نقد شده است، اصولا محتواهای جذابی برای کاربران می باشند.

  • ارائه گزارش یا مصاحبه:

    یکی دیگر از محتواهای بسیار جذاب برای کاربران، ارائه گزارش در زمینه های مختلف و همین طور مصاحبه با صاحب نظران آن حوزه می باشد.

    شما می توانید از یک Case Study در حوزه خود استفاده کنید و آن را در قالب گزارش یا ارائه آمار و نمودار و ارقام، به کاربران خود ارائه دهید.

در واقع می توان گفت برای آماده سازی یک محتوا بسیار جذاب و کاربردی، می توانید سوالات اساسی زیر را از خود بپرسید تا یک متن فوق العاده جذاب تولید کنید:

  • بزرگ ترین رویای مشتری شما چیست؟

  • مهم ترین رنج مشتری شما چیست؟

  • چه مشکلات و گره هایی در مشتریان خود را می توانم با تخصص خود برطرف نمایم؟

  • استفاده از محصولات یا خدمات من، چه منفعتی برای مشتری خواهد داشت؟

حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

    چک لیست تولید محتوا

    در زیر به چک لیست تولید محتوا به صورت خلاصه اشاره شده است. در وبمستر وردپرس همواره سعی می کنیم از این چک لیست تولید محتوا استفاده کنیم تا هم محتواهای تولید شده تا آخرین حد ممکن بهینه باشند و هم دارای کیفیت قابل قبولی برای مخاطبین باشد.

    این چک لیست تولید محتوا ، در حال بروزرسانی و آپدیت می باشد. در صورتی که می خواهید چیزی را به آن اضافه کنید و یا درخواست حذف بخش هایی از آن را دارید، می توانید در بخش نظرات پایین همین صفحه، آن را به ما اعلان نمایید.

    • تولید محتوا جامع :

      از اصلی ترین موارد چک لیست تولید محتوا ، تهیه و تولید یک محتوا جامع و مرجع می باشد. محتوایی جامع می باشد که لااقل از ۲۰۰۰ کلمه تشکیل شده باشد.

      در محتوای جامع باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ زیر عنوان موجود باشد و سعی کنید که به نوعی از LSI های مربوط به کلمه کلیدی خود، در این زیر عنوان ها استفاده کنید.

    • شروع شدن عنوان محتوا با کلمه کلیدی :

      طبق research های انجام شده سایت MOZ  و سایت Backlinko انجام شده است، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان بسیار اهمیت دارد.

      بنابراین تا حد امکان سعی می کنیم که شروع عنوان با کلمه کلیدی صفحه باشد.

    • اهمیت تیتر و پاراگراف اول :

      تیتر و پاراگراف اول متن، در نگه داشتن مخاطب شما در صفحه بسیار مهم است. استفاده از تیتر مناسب یکی از مهم ترین عناصر در چک لیست تولید محتوا می باشد.

      در واقع این تیتر و پاراگراف باید بیانگر آن باشد که خواننده قرار است چه چیزی را با خواندن این محتوا بدست آورد یا با نخواندن آن چه چیزی را از دست می دهد.

    • رعایت کلیه نکات On Page SEO در داخل محتوا :

      کلیه نکاتی که می باید در سئو داخلی سایت یا همان On-page SEO در صفحات خود انجام دهیم، در مورد محتواها نیز صادق بوده و همه باید دقیقا اجرا شوند.

    • اهمیت ۵۰ تا ۲۰۰ کلمه اول متن :

      از دیدگاه سئو، ۵۰ تا ۲۰۰ کلمه اول محتوای شما، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. باید سعی گردد تا حداقل ۳ بار، کلمه کلیدی یا LSI های آن، در آن به صورت هوشمندانه مورد تکرار قرار بگیرد.

    • کپی نبودن متن :

      به هیچ عنوان از متن های کپی شده در محتوای خود استفاده نکنید چرا که باعث جریمه از سمت گوگل برای شما خواهد شد.

    • جذاب کردن عنوان محتوا:

      برای جذاب کردن محتوای خود می توانید از پیشوند ها یا پسوند ها و یا تکنیک هایی استفاده کنید که باعث جذب مخاطب شما گردد.

      به عنوان مثال شما با استفاده از کلماتی نظیر بررسی، نقد، قیمت، جدید، روش ها، فیلم، گام به گام، سریع، فوری، آنی، آنلاین، استفاده از عدد، سال، عبارات سوالی و تعجب انگیز، باعث ایجاد علاقه در بازدید کنندگان خود شوید.

      برای دیدن لیست کامل Modifier های مناسب برای عنوان می توانید به مقاله “انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو” مراجعه کنید.

    چک لیست تولید محتوا در سال 2018
    • چیدمان منظم در محتوا :

      متن تولید شده باید دارای چیدمان منظم بوده و شلخته نباشد. در آن باید از سرفصل ها برای بخش بندی کردن محتوا استفاده گردد تا برای خواندن راحت ترو جذاب تر باشد.

    • استفاده از راهنماها در داخل محتوا:

      حتما باید کلمات مهم و کلیدی را در متن محتوا خود مشخص کنید. علاوه بر این لینک های درون متن خود را با رنگ های دیگر نمایش دهید. همچنین بخش های مهم در متن خود را های لایت کنید.

      همچنین می توانید از بولت های متن، برای سازماندهی به محتوای خود استفاده کنید و یا بخش های مختلف متن خود را برای دسترسی راحت تر شماره گذاری کنید.

    • استفاده از تصاویر زیاد در بین محتوا :

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، استفاده از زیاد از تصاویر است. استفاده از فرمت های مختلف تصویری باعث می شود تا نظر مخاطب شما جذب شده و باعث بالا رفتن Time On Site شما خواهد شد.

      شما می توانید از انواع فرمت های تصویر، جدول ها، آمارها و همین طور اینفوگرافیک استفاده کنید تا متن برای کاربر، خسته کننده نباشد.

    • استفاده از فیلم یا صوت در داخل محتوا :

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، استفاده از از انواع فرمت های صوتی و تصویری است. استفاده از فرمت های مختلف تصویری باعث می شود تا کاربران بیشتر در صفحات سایت شما باقی مانده و باعثافزایش Time On Site در سایت شما خواهد شد.

      شما می توانید از انواع فیلم و پادکست های صوتی استفاده کنید تا متن برای کاربران شما، جذاب تر و گیرا تر باشد. در هنگام ضبط تصویر یا صدا، بهتر است راحت صحبت کنید و لازم نیست تا صحبت کردن شما رسمی باشد.

    • در نظر گرفتن چگالی کلمه کلیدی در داخل محتوا:

      حتما باید چگالی کلمه کلیدی خود در متن را در چک لیست تولید محتوا ، در نظر داشته باشید. عدد آن حدود ۲ تا ۲.۵ درصد متن تولید شده باشد.

      علاوه بر آن در کل متن محتوا، باید از LSI های مرتبط با کلمه کلیدی نیز استفاده نمایید تا ارتباط معنایی بین آن ها در محتوای شما برقرار گردد.

    • در نظر گرفتن سرعت باز شدن صفحه شامل محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، سرعت لود شدن محتوای شماست. استفاده از هاست مناسب و همین طور سیستم کش حرفه ای، می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

      اما از موارد مهم دیگر، کاهش حجم عکس های محتوا، تا حد امکان می باشد. سعی کنید تا در محتواهای خود، تا حد امکان سایز تصاویر را بدون کم شدن کیفیت آن ، کم کنید.

    • بهینه سازی عکس های محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، بهینه سازی عکس ها می باشد. حتما از ALT Text یا همان متن جایگزین بر روی عکس های خود استفاده کنید.

      عددی برای تعداد کلمه متن جایگزین وجود ندارد اما به نظر می رسد ۷ کلمه که شامل کلمه کلیدی متن شما نیز باشد، موثر است. در صورتی که از عکس های موجود در اینترنت استفاده می کنید حتما اطلاعات مربوط به عکس یا file info آن را ویرایش کنید.

      تا حد امکان از عنوان درست و کلمات کلیدی مناسب در file info عکس های خود استفاده کنید. سعی کنید بخش های Title و Author و Keyword و Description و Copy right را با کلمات و عبارت های مناسب، بهینه کنید.

      تلاش کنید تا در متن های جایگزین و توضیحات هر عکس، از LSI های کلمات کلیدی نیز استفاده نمایید.

    • رعایت نکات نگارشی در محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ،این می باشد که نکات نگارشی و ویرایشی در متن شما رعایت گردد. باید متن شما غلط املایی نداشته باشد.

      حتما متن خود را قبل از انتشار در فرمت های متنی با ابزارهایی چون ویراستاریار در نرم افزار ورد، چک نمایید.

      نکته: گاهی اوقات به دلایل مسائل سئو، ممکن است بعضی از قواعد را در متن رعایت نکنیم. به عنوان مثال در قواعد نگارشی می باید ویرگول به کلمه ما قبل خود بچسبد اما به دلیل اینکه خیلی دیده شده که ممکن است این ویرگول جزو کلمه شما حساب بیاید، لذا مثلا در مواردی که از کلمه کلیدی استفاده می کنیم، ویرگول را با یک فاصله از کلمه استفاده می نماییم.

    • لینک دادن به سایر منابع مهم و معتبر خارج از سایت شما:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، لینک دادن به منابع مرجع دیگر یا سایر سایت هایی است که محتوایی مشابه محتوای تولید شده شما را دارند.

      این باعث می شود که اعتبار صفحه شما بالاتر رفته و امتیاز و جایگاه بالاتری در گوگل کسب کنید. لینک به منابع خبری و همین طور ویکی پدیا، نمونه هایی از این دست سایت هاست.

    چک لیست تولید محتوا - استراتژی تولید محتوا با کیفیت
    • نتیجه گیری در انتهای مقاله:

      همواره سعی کنید در بخشی جداگانه، نتیجه گیری کلی متن خود را نیز قرار دهید و سعی کنید در داخل نتیجه گیری، سوالاتی را از خوانندگان مطرح کنید که باعث گرفتن نظر بر روی مطلب شما گردد.

    • لینک دادن به صفحات و منابع مهم داخل سایت شما:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، استفاده درست از کلمات کلیدی سایتتان، در بین محتوا ها می باشد. حتما سعی کنید با ساخت لینک های داخلی یا همان Internal Link Building ارتباط بین صفحات سایت خود و کلمات کلیدی را برقرار کنید.

      شما می توانید علاوه بر لینک دادن به صفحه های مرتبط و محتواهای دیگر، لینک هایی نیز به محصولات خود از داخل محتوای خود داشته باشید.

    • استفاده از دکمه های اشتراک گذاری برای محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، استفاده از دکمه های اشتراک گذاری برای محتوا می باشد. در صورتی که محتوای جامع، مرجع یا کاربردی ای را تهیه کرده باشید، این مطلب به راحتی در بین شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

      به اشتراک گذاری بیشتر در شبکه های اجتماعی ، در واقع نوعی از حرکت شما برای انجام برندینگ در سئو می باشد.

    • در نظر گرفتن دعوت به اقدام در محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، تبدیل ترافیک وارد شده به محتوای شماست. باید برای ترافیک ایجاد شده برای محتوای خود، برنامه یا پلن مشخصی داشته باشید.

      سعی کنید به تناوب (البته نه به صورت آزار دهنده) و بسته به محتوایی که تولید کرده اید، از بازدید کنندگان دعوت کنید تا اقدامی را انجام دهند. این اقدام می تواند فروش یک محصول یا خدمت، انجام مشاوره، دانلود یک چیز ارزشمند به صورت رایگان در قبال گرفتن اطلاعات، ثبت نام درخبرنامه ایمیلی، عضویت در سایت و یا هر اقدامی دیگر باشد که باعث ایجاد تبدیل در سایت شما گردد.

      بدون انجام تبدیل در واقع به هدف خود یعنی فروش نزدیک نخواهید شد. برای دکمه های تبدیل و دعوت به اقدام از رنگ های با کنتراست بالا استفاده کنید که با رنگ و تم وب سایت کاملا متفاوت بوده و باعث ایجاد جلب توجه بازدید کننده صفحه گردد.

    • نمایان بودن کلمه کلیدی در محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، استفاده متناوب از کلمه کلیدی در متن و همین طور LSI های مرتبط با کلمه کلیدی می باشد. باید کلمه کلیدی شما به اختصار در محتوای شما برای ربات ها نمایان باشد.

      سعی می کنیم که کلمات کلیدی در هر پاراگراف تکرار شود (البته این امر نباید بیش از اندازه صورت بگیرد). همچنین در تمامی تصاویر صفحه (حتی نام آن ها) از کلمه کلیدی استفاده می کنیم.

      از کلمه کلیدی (همان گونه که در پیشتر هم بیان شد) در عنوان اصلی، زیر عنوان ها و تگ توضیحات ، استفاده می کنیم. البته منظور ازاستفاده از کلمه کلیدی ، استفاده از عبارت های مشابه و هم معنی آن نیز می باشد.

    • درخواست برای گرفتن نظرات بر روی محتوا:

      یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا ، درخواست از کاربران خود، برای گرفتن نظرات آن ها بر روی محتوای شما می باشد.

      هر مقدار بتوانید نظرات بیشتری بر روی محتوای خود داشته باشید، ارزش محتوای شما بالاتر خواهد رفت. برای این کار حتی می توانید جایزه بگذارید و با گذاشتن موارد تشویقی برای کاربران خود، از آن ها بخواهید که بر روی مطالب شما نظر بگذارند.

      همچنین می توانید از آن ها بخواهید که مطالب شما را به اشتراک گذاشته و یا با ایجاد محتوای چالشی، سعی در گرفتن بالاترین نظرات در شبکه های اجتماعی کنید. گرفتن نظرات، یکی از بخش های مهم در برندینگ شما می باشد.

      می توانید در انتهای هر مقاله یا متن، با این عناوین که: “نظر شما راجع به این مطلب چیست؟” یا هر سوال دیگری راجع به متن، که باعث گرفتن نظر بر روی مقاله شود، استفاده کنید.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی تولید محتوا برای سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی تولید محتوا جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    فرمت های تولید محتوا

    شما می توانید یک محتوا تولید کرده و آن را با فرمت های مختلف و با کمی تغییر منتشر نمایید. این باعث سریع تر دیده شدن محتوای شما گشته و می توانید شما را به اهداف بازاریابی محتوا، نزدیک تر نماید.

    انواع فرمت های تولید محتوا عبارتند از:

    • متن: شامل انواع مقالات ، راهنماهای متنی و سایر صفحات ساخته شده در سایت شما

    • صوت

    • فیلم (یا مصاحبه تصویری)

    • اینفوگرافیک: ترکیبی تصویری از متن و تصاویر

    • مقاله در فرمت پی دی اف: تبدیل متن ها و تصاویر محتوا و جمع آوری آن ها به در قالب فایل pdf

    • خلاصه مقاله در فرمت پاورپوینت: خلاصه مقالات در فرمت پاور پوینت برای ارائه کردن در سایت هایی همچون slide share

    راه های ارتقا محتوا

    برای ارتقا و بالا بردن هر چه بیشتر رتبه محتوا های خود، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

    • لینک دادن به محتوا از درون سایت :

      تا حد امکان سعی کنید که از جاهای مختلف سایت خودتان (اعم از صفحات یا نوشته ها) و با کلمه کلیدی مورد نظر محتوا خود و همین طور LSI های کلمه کلیدی مورد استفاده، به محتوای خود لینک دهید.

    • لینک دادن به محتوا از خارج سایت :

      تا حد امکان سعی کنید که از جاهای مختلف که خارج سایت خودتان هستند و با کلمه کلیدی مورد نظر محتوا خود و LSI های آن، به محتوای خود لینک دهید.

    • اشتراک گذاری محتوا :

      سعی کنید تا محتوای خود را هم در شبکه های اجتماعی و هم در سایر سایت هایی که اجازه نشر آن را دارید، به اشتراک بگذارید.

    • تبلیغ محتوا :

      می توانید از تبلیغ های کلیکی یا بنری برای تبلیغ و پخش ویروسی محتوای خود استفاده کنید.

    • تمرکز داشتن بر انجام حداکثر سئو :

      سعی کنید تا جایی که می توانید محتوای خود را بهینه سازی کرده و برای موتور های جستجو، بهینه نمایید.

    سبک ها و مدل هایی برای تولید محتوا

    شما می توانید از قسمت های زیر برای تولید محتوای خود ایده بگیرید. در نظر داشته باشید که پروسه تولید محتوا، گاهی اوقات نیازمند به خلاقیت و دید باز می باشد، خصوصا اینکه محتواهای زیادی در آن زمینه خاص تولید شده باشد.

    در زیر ایده هایی ارائه می شود که شما با استفاده از آن ها می توانید محتواهایی تولید کنید، که قابلیت پخش به صورت گسترده یا همان ویروسی را دارند.

    این ها تنها بخشی از ایده هایی است که شما می توانید برای ساخت و تولید محتوای با کیفیت از آن ها استفاده کنید:

    • بررسی و تحقیق های شخصی شما در مورد یک محصول یا خدمت خاص:

      امروزه افراد نظرات یک شخص استفاده کننده در مورد یک محصول یا خدمت را، به سایر نوشته ترجیح می دهند. این مورد یکی از ایده های خوب برای تولید محتوا در سایت شما و بازدید بیشتر می باشد.

    • استفاده از نظرات مصرف کنندگان و سایرین در مورد محصول یا خدمات شما:

      این چیزی است که به خوبی می توانید در سایت های بزرگ (چه ایرانی و چه خارجی) مشاهده کنید. به عنوان مثال معروف ترین سایت در زمینه استفاده از این مدل تولید محتوا، دیجی کالا می باشد.

    • راهنمایی های با عنوان چگونه یا چطور:

      در واقع این راهنماها به کاربران نشان می دهند که چگونه یا چطور از محصول، خدمت یا سیستمی استفاده کنند. این مقالات از پربازدید ترین مقالات در سطح وب می باشند.

    • استفاده از لیست ها، چک لیست ها و فهرست ها:

      این مورد نیز یکی از مواردی است که علاوه بر بسیار کاربردی بودن آن، بازدید بسیار زیادی برای شما به ارمغان خواهد آورد. ما در سایت وبمستر وردپرس، از این مقالات چک لیست هم استفاده می کنیم و بازخورد بسیار خوبی داشته ایم.

    • ویدئو های آنلاین، به همراه مصاحبه های آنلاین:

      از سایر مواردی که این روزها کاربران بسیار علاقه مند شده اند، ویدئوهای آنلاینی است که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

      یکی از بهترین های این موارد، گفتگوهای زنده و همچنین برگزاری پنل با چندین سخنران می باشد. این امر بازدید بسیاری زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

    • ارائه مقاله با فرمت های مختلف به عنوان یک case study یا مطالعه موردی:

      شما به راحتی می توانید در مورد یکی از موارد رایج در کسب و کار، یک case study ارائه داده و در نهایت از آن یک نتیجه گیری کنید.

      در نظر داشته باشید برای پخش شدن مطلب به صورت  گسترده، باید این نتیجه مطالعه موردی شما، برای کاربران شما بسیار ارزشمند باشد.

    • توصیه های مشتری یا مصاحبه با مشتریان:

      عموما از این مورد در صفحه محصول یا خدمت، استفاده می شود. اما شما می توانید به صورت کاملا مجزا آن را تبدیل به تولید محتوا مجزا نمایید.

      در نظر داشته باشید، هرچه فرد استفاده کننده یا مشتری شما، معروف تر و معتبر تر باشد، این امر برای شما بازخورد بهتر و بیشتری خواهد داشت.

    بهترین ایده های تولید محتوا
    • مقالاتی برای نشان دادن مراحل پشت سر هم انجام دادن یک کار:

      از دیگر موارد بسیار کاربردی، نوشتن محتواهایی برای نشان دادن کامل یک road map و یا انجام مراحل کار به صورت پشت سر هم است.

    • مقاله های با عنوان پرسش و پاسخ در زمینه ای خاص:

      از کاربردی ترین و پر بازدید ترین مقالات، محتواهایی در زمینه پرسش و پاسخ می باشد. در صورتی که در زمینه ای خاصی متخصص هستید، می توانید این پرسش و پاسخ را به صورت آنلاین برگزار کرده و سپس آن را تبدیل به محتوای متنی نیز بنمایید.

    • مقالات آماری و تحقیقاتی در یک حوزه یا موضوع مرتبط با کسب و کار شما:

      از دیگر مقالات و محتواهای بسیار ارزشمند، ساخت مقالات آماری یا تحقیقاتی است. بسیار مهم است که حتما نتایج را به صورت نموداری نمایش داده و از آن ها نتیجه گیری هم بکنید.

    • استفاده از مصاحبه برای تهیه محتوا:

      یکی دیگر از ایده های پر کاربرد، انجام مصاحبه با بزرگان حوزه کسب و کار شما و بررسی راهکارها و چالش های موجود در حوزه کاری شما می باشد.

      مصاحبه هایی که وارد بخش های خصوصی افراد نیز می شوند (البته باحفظ حریم خصوصی افراد) از محتواهای بسیار پر طرفدار در سطح وب می باشد.

    • خلاصه گزارش های رویدادهای آنلاین و آفلاین:

      از دیگر موارد بسیار کاربردی برای تولید محتوا، ارائه گزارش از رویدادهای برگزار شده در حوزه کسب و کار می باشد. این رویداد ها می توانند آنلاین یا آفلاین باشند.

      نتیجه گیری در مورد رویداد و درخواست برای گذاشتن نظرات سایر افراد شرکت کننده در رویداد، از مواردی است که می تواند بازدید فراوانی برای شما به بار بیاورد.

    • اخبار و گزارش های حوزه کسب و کار شما و همین سازمان شما:

      تهیه اخبار به روز و گزارش های کاربردی در حوزه کسب و کار شما، از موارد بسیار عالی برای تولید محتوا می باشد.

      همچنین شما می توانید اخبار مربوط به شرکت یا سازمان خودتان را هم، به صورت منظم در سایت خود ارائه دهید. برای هر دو بخش می توانید از یک خبرنامه برای اطلاع رسانی به کاربران خود استفاده کنید.

      مزیت این کار این می باشد که علاوه بر ایجاد بازدید برای سایت شما، به لیست معتبری از فعالان حوزه خود دسترسی خواهید داشت که می توانید از آن برای انجام ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

    • مقالاتی در زمینه تجلیل یا تحلیل یک شخص یا شرکت یا سازمان:

      از دیگر مواردی که می تواند برای تولید محتوا، بسیار به کمک شما بیاید، مقالاتی در زمینه تجلیل از اشخاص و شرکت ها می باشد.

      البته شما می توانید تحلیل های مختلف در این زمینه نیز به عنوان یک محتوای ارزشمند تولید کنید.

    • ایجاد نسخه های تعاملی از محصولات یا خدمات خود:

      به وسیله تولید این مدل محتوا، افراد می توانند به راحتی دریابند که محصولات یا خدمات شما، به چه صورتی کار می کنند. در واقع این نسخه، به نوعی یک ارائه محصول یا خدمت شما خواهد بود.

    • معرفی ابزارهای کاربردی در یک حوزه یا لیست ابزارهای رایگان یا منابع رایگان:

      از دیگر مقالات بسیار ارزشمند که اکثر کاربران را جذب  خود خواهد کرد، معرفی ابزارهای کاربردی و یا لیست ابزارها و منابع رایگان در یک حوزه خاص می باشد.

    • ارائه ابزارهای رایگان:

      شما می توانید برای بالا بردن افزایش ترافیک و بازدید مجدد کاربران، ابزارهایی را که در حوزه کار شما، مورد استفاده کاربران است، به صورت رایگان ارائه دهید.

    • ارائه و برگزاری وبینار:

      یکی دیگر از مدل های تولید محتوا، ارائه و برگزاری وبینارها می باشد که در حال حاضر بسیار در سطح وب رواج پیدا کرده است.

      پس از وبینار نیز می توانید، فیلم وبینار و همین طور محتوای متنی آن را در یک یا چندین بخش برای کاربران خود، به اشتراک بگذارید.

    • ارائه عقاید شخصی در یک حوزه یا در مورد مطالب کسب و کار شما:

      ارائه عقاید شخصی در قالب محتوای متنی، ویدئویی یا پادکست نیز، از موارد بسیار کاربردی در تولید محتوا می باشد. مسلما ارائه عقیده شخصی، خصوصا در مباحثی که موافقان و مخالفان زیادی دارند، بسیار ارزشمند خواهد بود و بازدید و کامنت های فراوانی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت

    یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی تولید محتوا برای سئو سایت !!!

    آیا نیاز به ساختن یک استراتژی تولید محتوا جهت سئو سایت خود دارید؟ کارشناسان وبمستر وردرس بهترین برنامه و پلن را برای شما تدارک خواهند دید.
    دریافت مشاوره اختصاصی سئو سایت
    • ساخت محتواهای تعاملی همچون نظرسنجی ها، تست ها و موارد مشابه آن:

      امروز درگیر کردن مخاطب با محتوا ارائه شده، از مواردی است که بسیار روی آن کار می شود. در واقع این مبحث به نوعی زیرشاخه Gamification خواهد بود.

      شما می توانید از انواع نظرسنجی ها، یا تست های تشخیص در حوزه کسب و کار خود استفاد کنید تا کاربر را به درگیر شدن با محتوا خود، تشویق نمایید.

    • اشتراک گذاری محتواهای داده شده در شبکه های اجتماعی در سایت شما:

      از دیگر موارد کاربردی، به اشتراک گذاری محتواهای شما که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، پینترست و سایر شبکه ها، منتشر کرده اید، می باشد.

      شما می توانید به راحتی پست های منتشر شده خود در شبکه های اجتماعی را در سایت خود، در اختیار بازدید کنندگان خود قرار دهید.

    • ارائه داستان درحوزه یا موضوع مرتبط با کسب و کار شما:

      محتواهایی که در قالب داستان تهیه می شوند، قدرت جذب بسیار بالایی در مخاطبان خواهد داشت. نمونه این موارد، داستانی است که عموما ما در صفحه درباره ما از آن استفاده می کنیم.

    • بررسی کتاب ها، محصولات و خدمات حوزه کسب و کار شما به همراه مقایسه آن ها:

      محتواهایی که به بررسی می پردازند یا کار مقایسه را انجام می دهند، بازدید بسیار بالایی را برای شما به ارمغان می آورند.

      این بررسی می تواند شامل بررسی کتاب، بررسی محصولات یا خدمات شما یا حتی حوزه شما یا رقبای شما باشد. توجه کنید که پس از آن می توانید هر کدام از آن ها را به صورت دو به دو یا چندتایی مقایسه کنید.

    • ارائه آزمون های آنلاین:

      از دیگر موارد بسیار عالی در این زمینه، ارائه آزمون های آنلاین و همین طور سنجش افراد در زمینه ای خاص می باشد. این مورد نیز از موارد بسیار کاربردی در سایت شما می باشد.

    • ارائه بیوگرافی شخصی:

      آشنایی با بیوگرافی اشخاص، از جمله موارد بسیار جذاب برای کاربران می باشد. این بیوگرافی می تواند در مورد خودتون، اعضای تیم شما یا سایر افراد حوزه کسب و کار شما باشد.

    • ارائه محتواهای انگیزشی و الهام بخش:

      ارائه محتواهای انگیزشی و همین الهام دهنده در وب فارسی به شدت مورد استقبال قرار می گیرد. به دلیل شرایط فعلی جامعه ایران، شما بازخورد بسیار مناسبی از این سبک محتواها خواهید گرفت.

    • ارائه خلاصه کتاب، مقالات یا اطلاعات خاص در حوزه کسب و کار شما:

      بسیار از افراد وقت کافی برای خواندن کتاب ها یا مقالات تخصصی را ندارند. از موارد بسیار کاربردی در زمینه تولید محتوا ارائه خلاصه برای کتاب یا هر نوع اطلاعات حجیم در حوزه کاری شما می باشد.

    • تصاویر و نوشته های طنز:

      به نوعی جزو دسته سرگرمی برای کاربران مطرح می شود. اما باید در نظر داشته باشید با اینکه فقط ممکن است سرگرم کننده باشد، اما می تواند خود به تنهایی به صورت ویروسی در سطح وب پخش شده و بازدید فوق العاده زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

    • محاسبه هزینه ها، قیمت ها و تعرفه های قیمت محصولات و خدمات در حوزه شما و مقایسه آن ها:

      از دیگر مواردی که کاربران به شدت به دنبال هستند، هزینه هایی است که می باید بابت خرید یک محصول یا خدمت پرداخت نمایند.

      ارائه جدول قیمت، تعرفه های محصولات و خدمات و همین طور مقایسه های مختلف در هزینه ها و قیمت ها، از مواردی که کاربران به شدت از آن استقبال می کنند.

    • ارائه پیش بینی های فردی در موردهای خاص یا شرایط آینده حوزه های کسب و کار شما:

      محتواهای که به پیش بینی وقایع یا اتفاقات یک حوزه می پردازند، از محبوبیت زیادی برخوردارند. ضمن اینکه این سبک از محتوا، قابلیت جذب بسیار زیاد نظرات کاربران را نیز، دارا می باشد.

    • جواب به سوالات متداول در حوزه کسب و کار شما:

      مسلما در هر حیطه ای، بسیاری از سوالات وجود دارد که عموما بین اکثر کاربران، مشترک می باشند. ساخت یک یا چندین صفحه برای پرداختن به این سوالات و ارائه راه حل و جواب برای آن ها، از موارد بسیار کاربردی در زمینه تولید محتوا می باشد.

    • ساخت و ارائه رپورتاژ آگهی:

      این مورد با اینکه به نوعی لینک سازی خارجی برای سایت شما محسوب می گردد، اما در تهیه آن باید کاملا به آن به دید یک محتوا بنگرید. رپورتاژ خبری که به صورت دائمی در سایت هایی با دامنه های ارزشمند ارائه می شوند، می توانند به نوعی یک محتوای همیشه سبز برای شما باشند.

    • ایجاد ویکی در سایت خود:

      از دیگر مواردی که هم باعث بالا رفتن ارزش سایت شما و هم باعث مرجع شدن و افزایش محتواهای سایت شما می گردد، ایجاد ویکی در سایت شماست.

    حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ

    اگر می‌خواهید حرفه‌ای ترین و به‌روزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، به ایمیلتان ارسال شود، ایمیل خود را وارد نمایید.

      راهنما برای مطالعه بیشتر:

      برای تولید مقاله چک لیست تولید محتوا ، از لینک های زیر استفاده شده است که برای مراجعه به آن ها می توانید از لیست زیر استفاده کنید:

      راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

      شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: