چک لیست سئو داخلی سایت – Onpage SEO
این بخش یکی دیگر از بخش های چک لیست های ضروری برای وبمستران می باشد که در آن به آموزش سئو داخلی سایت پرداخته می شود.
در این مقاله به برترین نکات طلایی در On-page SEO اشاره خواهد شد و شما با انواع تکنیک های بهینه سازی داخلی سایت در سال ۲۰۲۰ آشنا خواهید شد.
این نکات به شما کمک خواهند که سئو داخلی سایت خود را بهبود ببخشید و باعث ارتقا رتبه سایت خود در نتایج جستجوی گوگل گردید.
دومین مرحله اصلی در پروژه های سئو، انجام سئو داخلی سایت یا همان seo onpage می باشد که در صورت درست انجام نشدن آن، شما نخواهید توانست رتبه های بالاتری در گوگل بدست آورید.
این مطلب در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ مجددا بازنگری و آپدیت شده و مطالب آن به روزرسانی و نکات جدید به آن اضافه شده است.
این آموزش بخشی از سری آموزش های ما برای سئو می باشد. برای دسترسی به سایر آموزش های حرفه ای سئو، می توانید از لینک زیر استفاده کنید. در این صفحه کلیه آموزش ها به صورت دسته بندی، قرار داده شده است.
آموزش سئو داخلی سایت – On-page SEO
در این راهنما که از آن به عنوان، “چک لیست سئو داخلی سایت” یاد شده است؛ به طور لیست وار، به کلیه مواردی اشاره شده است که در انجام سئو داخلی سایت شما بسیار موثر بوده و می تواند باعث بهبود در بهینه سازی داخلی سایت شما گردد.
تکنیک های SEO On-page که از آن ها با نام سئو داخلی سایت یاد می شود، عموما شامل مواردی است که در صورت رعایت آن، صفحات سایت شما به درستی توسط موتورهای جستجوی نظیر گوگل ایندکس شده و بنابراین به درستی در نتایج جستجو به نمایش در خواهند آمد.
مسلما انجام سئو داخلی سایت برای صفحات مختلف سایت شما، باعث ورود ترافیک بیشتر به سایت شما شده و در نتیجه در صورت داشتن تبدیل مناسب در سایت، شما فروش بالایی نیز خواهید داشت.
در این مقاله سعی شده از ذکر جزئیات مربوط به سئو داخلی سایت (برای کاربردی و مفید بودن مقاله) خودداری شود و نکات طلایی و کلیدی که می باید شما در انجام سئو داخلی سایت خود مورد استفاده قرار دهید، آورده شود.
هدف اصلی ما فراهم کردن چک لیستی برای اعضای تیم خودمان بود تا در هنگام انجام سئو داخلی سایت، آن را به راحتی انجام دهند. البته شما هم می توانید در انجام سئو داخلی صفحات سایت خود، از این چک لیست بهره ببرید.
بخش اول موارد کلی ای می باشد که در بهینه سازی سئو کل سایت تاثیر گذار می باشد و می باید قبل از هرگونه کاری در بهینه سازی سایر صفحات سایت، رعایت گردد. می توان گفت به این موارد On-site SEO نیز گفته می شود.
بخش دوم شامل مواردی می باشد که می تواند به شما در سئو داخلی صفحات سایت کمک کند. رعایت این نکات مسلما باعث بهتر ایندکس شدن صفحات سایت شما توسط موتورهای جستجو خواهد شد.
بخش اول: نکات کلی در انجام سئو داخلی سایت
نکات طلایی ای وجود دارند که کلا بر روی سئو داخلی کل سایت شما، تاثیر می گذارند. می توان گفت به آن ها On-site SEO نیز گفته می شود. در این قسمت این نکات به صورت تیتروار برای شما آماده شده است:
انتخاب دامنه مناسب:
انتخاب نام دامنه ای که مناسب با حوزه فعالیت شما باشد از موارد بسیار مهم در سئو داخلی سایت شما می باشد. این امر بر روی سئو کل سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.
حتما به طول دامنه خود و تعداد کلمات آن دقت کنید، در نظر داشته باشید که ۳ تا ۵ کلمه اول ابتدایی در آدرس وب سایت شما، اهمیت بسیار زیادی را در سئو داخلی سایت شما بازی خواهند کرد.
انتخاب پسوند مناسب:
از دیگر مواردی که می توان گفت تا حدودی بر روی سئو داخلی سایت شما تاثیر می گذارد، انتخاب پسوند مناسب برای دامنه سایت شما می باشد. مسلما استفاده از پسوند های کشوری، شما را در جستجوهای محلی بیشتر نمایان خواهد کرد.
عمر و قدمت دامنه:
سن یک دامنه یا سن یک صفحه در سایت شما، نکته بسیار مهمی در سئو داخلی سایت شما می باشد. سعی نکنید تا به طور مکرر نام دامنه یا صفحات سایت خود را تغییر دهید چرا که این کار باعث لطمه دیدن سئو سایت شما خواهد شد.
البته این را در نظر بگیرید که حتما نباید سایتی داشته باشید که عمر دامنه آن بالا باشد تا شما به صفحه اول نتایج گوگل بیایید، بلکه این عامل فقط یکی از بیشمار عامل هایی است که گوگل آن را در نظر می گیرد.
ثبت طولانی مدت دامنه سایت:
یکی دیگر از موارد که گفته می شود از لحاظ گوگل در سئو داخلی سایت شما موثر است، این است که دامنه خود را چند ساله ثبت کرده اید.
این امر شاید در ابتدا خیلی مهم نرسد اما در باطن کار، گوگل تشخیص می دهد که آیا شما نسبت به ایجاد و ادامه فعالیت سایت خود جدی هستید یا خیر.
در دسترس بودن Whois سایت:
از دیگر موارد مواردی که می تواند در سئو داخلی سایت شما تاثیر گذار باشد، این می باشد که آیا اطلاعات whois شما در دسترس سایرین می باشد یا اینکه اطلاعات whois شما مخفی است.
در واقع گوگل این احساس را نسبت به شما دارد که وقتی اطلاعات whois خود را مخفی می کنید، یعنی به نوعی سایت قابل اطمینانی نیستید.
تاثیر داشتن Exact Match Domain:
از دیگر مواردی که بر روی بهینه سازی کل سایت شما تاثیر گذار خواهد بود، استفاده از کلمه کلیدی به صورت مستقیم در نام دامنه شما می باشد.
همچنین در ساخت صفحات نیز، استفاده از آدرسی که که کلمه کلیدی هدف دقیقا درون آن باشد یعنی Exact Match Keyword باشد، بر روی سئو داخلی صفحات سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
بد نبودن سابقه صاحب امتیاز دامنه:
از آیتم هایی که گفته می شود گوگل در سئو داخلی سایت شما، به آن اهمیت می دهد این است که فردی که مالک یا همان صاحب امتیاز دامنه می باشد، دارای سابقه خراب و سیاهی در گذشته نباشد. (البته درجه اهمیت این امر هنوز کامل مشخص نیست)
یک فرصت بی نظیر برای مشاوره اختصاصی سئو داخلی سایت شما!!!
فعال سازی SSL بر روی سایت:
از دیگر مواردی که می توان گفت از اهمیت بالایی برای گوگل در سئو داخلی سایت ، برخوردار است، فعال سازی SSL بر روی دامنه و استفاده از پروتکل https می باشد.
انتخاب هاست مناسب برای وب سایت:
از دیگر موارد مهم در سئو داخلی سایت شما، انتخاب هاست مناسب برای وب سایت خودتان می باشد. دلیل این امر موارد مختلفی است که هاست شما می تواند بر روی آن اثر بگذارد.
یکی از این موارد آپتایم سرور شما و اینکه چقدر در دسترس می باشد، است. در دسترس بودن سرور سایت شما، از موارد مهمی است که گوگل در پنل وبمستر تولز خود نیز آن را به شما نمایش می دهد.
هاست شما می باید از SSL پشتیبانی کرده و همین طور دارای وب سرور optimize شده باشد تا سرعت لود کلی سایت شما و همین طور صفحات سایت شما بالا باشد.
از طرف دیگر آی پی سرور شما نیز بسیار مهم است و این آی پی نباید جزو لیست سیاه آی پی های گوگل باشد. در صورتی که می خواهید بدانید که چه هاستی برای سایت شما مناسب است می توانید از فیلم آموزشی در این لینک استفاده کنید.
بالا بودن سرعت بارگذاری سایت:
گوگل به طور رسمی از سال ۲۰۱۰ اعلام کرده است که سرعت لود شدن سایت شما و صفحات آن، بسیار بر روی رتبه بندی آن توسط گوگل تاثیر می گذارد.
طبق آمار گرفته شده در سال های اخیر، سرعت لود سایت شما و صفحات آن می باید کمتر از ۴ ثانیه باشد (البته این عدد رسمی نیست و فقط بر طبق آمار این حدود داده شده است).
ابزارهای مختلفی برای تست سرعت سایت در دسترس است که از مهم ترین آن ها می توانیم به GTMetirx و Pingdom و Goolge PageSpeed Insight اشاره کرد.
برای چک کردن سرعت لیست نیز چک لیستی وجود دارد که پس از بخش اول و در همین مقاله به آن اشاره شده است.
تنظیم آدرس سایت با www و بدون آن:
در دیگر موارد مهم در on-page seo سایت شما، این است که سایت شما با www در دسترس است یا بدون آن. در صورتی که فقط از یکی از آن ها استفاده می کنید باید آدرس دیگر را به آن ریدایرکت نمایید تا در فرآیند ایندکس شما، مشکلی پیش نیاید.
ساخت نقشه سایت یا Site Map :
از دیگر موارد مهم دیگر در انجام SEO On-page وجود داشتن نقشه سایت می باشد. البته این بدان معنی نیست که اگر شما نقشه سایت نداشته باشید، گوگل صفحات شما را ایندکس نمی کند اما وجود سایت مپ باعث می گردد که موتورهای جستجو راحت تر بتوانند ساختار سایت شما را شناسایی کرده و ایندکس کنند.
پس از فراهم کردن این کار می باید نقشه سایت خود را در ابزار گوگل وبمستر تولز تایید نمایید. همچنین می باید site map خود را قابل دسترس برای موتورهای جستجو قرار دهید یعنی آن را در فایل robots.txt قابل دسترس کنید.
ایجاد فایل robots.txt در روت هاست:
از دیگر موارد پر اهمیت در سئو داخلی سایت شما یا همان on-site seo ، ساخت فایل robots.txt و انجام تنظیمات مربوط به این فایل می باشد.
شما با انجام تنظیمات در این فایل می توانید دسترسی ربات های خزنده به سایت خود را کنترل کرده و برای دیدن فایل های روی هاست خود، محدودیت تعریف کنید.
دقت کنید که صفحه های سایت خود را به اشتباه مسدود نسازید و همین طور همواره دسترسی لازم به خزنده ها را برای دسترسی به فایل های CSS و همین طور جاوا اسکریپت خود بدهید. همچنین شما می توانید از این صفحه برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحاتی که لازم ندارید، استفاده نمایید.
لینک سازی داخلی در صفحات سایت:
از دیگر موارد فوق العاده مهم در سئو داخلی سایت ، ساخت لینک های داخلی در بین صفحات سایت شما می باشد. در واقع لینک بیلدینگ فقط این نیست که شما برای صفحات سایت خود، از خارج سایت خود لینک بگیرید بلکه ساخت لینک های داخلی نیز بسیار بر روی On-page seo شما تاثیر گذار می باشد.
در نظر داشته باشید که گوگل همواره صفحات مهم سایت شما را از طریق لینک های داخلی که شما به صفحات داده اید، مشخص می کند.
نکات مهم در لینک سازی داخلی عبارتند از:
- قرار دادن لینک صفحات اصلی و مهم سایت در منو سایت
- قرار دادن لینک های مناسب برای ارتباط بین صفحات مختلف سایت
- ایجاد دسته بندی های مرتبط و قرار دادن مقالات سایت در آن ها
- برچسب گذاری های صحیح برای صفحات سایت (لینک سازی اتوماتیک)
- لینک کردن بخشی هایی از متن در داخل صفحات یا مقالات به صفحات دیگر
- افراط نکردن در دادن لینک های بیش از حد از یک صفحه به خارج از آن
- لینک سازی مناسب در فوتر سایت
- لینک سازی درست در صفحه اصلی سایت برای رفتن به صفحات مهم دیگر سایت
- استفاده از Anchor text های مناسب برای لینک های داخلی
- افراط نکردن در استفاده از یک کلید واژه برای یک صفحه داخلی سایت
- لینک دادن توسط عکس
- استفاده درست از لینک سازی در صفحات دارای سایدبار
- انجام لینک سازی برای کاربران نه برای موتورهای جستجو
- استفاده نکردن از Keyword Stuffing
داشتن طراحی ریسپانسیو برای صفحات سایت:
از دیگر موارد پر اهمیت در سئو داخلی سایت شما، داشتن نسخه موبایل برای همه صفحات سایت شماست. گوگل از سال ۲۰۱۵ با قاطعیت اعلام کرده است که صفحاتی که برای نمایش در موبایل سازگار نیستند، به نتایج پایین خود خواهد فرستاد.
طراحی صفحات AMP برای سایت:
AMP به صفحه های شتاب دهنده برای موبایل گفته می شود که نوعی تکنولوژی است که از آن در دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.
در این صفحه ها، بسیار از المان های موجود در صفحه حذف می شوند و به طبع آن، سرعت نمایش صفحات سایت بسیار افزایش می یابد.
داشتن صفحه خطای سایت:
از دیگر موارد که گفته می شود در بهینه سازی داخلی سایت نقش موثری دارد، وجود صفحه خطا در سایت یا همان صفحه ۴۰۴ می باشد. در صورتی که کاربر به دنبال صفحه ای در سایت شما باشد که آن صفحه موجود نباشد، سایت شما باید برای پاسخ به کاربر از ارسال صفحه ۴۰۴ به کاربر استفاده کنید.
در واقع نبود این صفحه در سایت شما، باعث پایین آمدن UX در سایت شما یا همان تجربه کاربری در سایت شما می گردد. در حال حاضر مهم ترین فاکتور سئو، بهتر کردن تجربه کاربری در سایت یا همان بهبود UX در سایت می باشد.
تعریف درست سایر خطاهای رخ داده در سایت مانند خطای ۴۰۱ بابت عدم دسترسی مجاز به یک صفحه، خطای ۴۰۳ بابت به ممنوع شدن وارد شدن به یک صفحه و همین طور خطاهای سری ۵۰۰ که مربوط به خطاهای سرور می باشند، از مواردی است که در UX شما می تواند تاثیر بگذارد.
سعی کنید کلیه صفحات خطای سایت خود را هم Optimize نمایید. برای بهتر کردن صفحه ۴۰۴ خود می توانید از نکات زیر بهره بگیرید:
- اطلاع دادن به کاربر با لحن دوستانه در مورد وجود نداشتن صفحه مورد نظر در سایت
- جذاب کردن صفحه ۴۰۴ با ایجاد خلاقیت نسبت به موضوع سایت
- گذاشتن پیشنهاد های دیگر برای کاربر برای پایین آوردن نرخ خروج در سایت با قرار دادن لینک های مناسب
- داشتن ارتباط گرافیکی مناسب بین صفحات سایت شما و صفحه ۴۰۴
- گذاشتن راهی برای گزارش خطاها به مدیریت سایت
- قرار دادن ابزار های جستجو برای انجام جستجو مجدد توسط کاربر برای مانع شدن از خروج کاربر از سایت
- انجام ریدایرکت ۳۰۱ برای صفحاتی که آدرس آن ها عوض شده است (برای جلوگیری از نمایش صفحه ۴۰۴)
- داشتن CTA یا همان Call to action برای دادن پیشنهاد به کاربر
استفاده از Breadcrumbs در بالای صفحات سایت:
یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث بهبود در سئو داخلی سایت شما گردد، استفاده از breadcrumb ها در بالای صفحات سایت می باشد.
این کار باعث می شود تا کاربر بداند که در کجای سایت قرار دارد و این امر باعث افزایش حس بهتر کاربر و در نتیجه بالا رفتن UX در سایت شما می گردد.
بهینه سازی سایت برای شبکه های اجتماعی:
از دیگر موارد پر اهمیت در سئو داخلی سایت شما، بهینه سازی صفحات سایت برای شبکه های اجتماعی می باشد. با قرارد دادن دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در نقاط مختلف وب سایت خود، شانس خود را برای گرفتن لینک بیشتر نمایید.
استفاده بهینه از فایل htaccess:
یکی دیگر از مواردی که می تواند به بهینه سازی داخلی سایت شما کمک کند، بکارگیری تنظیمات درست در فایل htacces می باشد. در صورتی که سرور شما لینوکسی بوده و از وب سرور Apache یا LiteSpeed استفاده نمایید، می توانید از این فایل برای انجام بهینه سازی داخلی در سایت خود استفاده نمایید.
نمونه این تنظیمات شامل تعریف gzip compression ، معرفی کدهای کش برای سایت، معرفی کد www ، معرفی کدهای امنیتی ، معرفی کد صفحات ۴۰۴ یا صفحات ۳۰۱ ، معرفی کدهای ایندکس و همین طور معرفی کدهای اسپم و بسیاری موارد دیگر می باشد.
نکته مهم: سایت های که وب سرور آن ها nginx می باشد، دارای فایل htaccess نیستند. برای اعمال این تنظیمات می توانید کلیه آن ها را مستقیما در فایل nginx.conf وارد نمایید.
بالا بردن مدت زمان ماندن کاربران در سایت:
از موارد بسیار کاربردی و تاثیر گذار در بهبود سئو داخلی سایت شما، بیشتر کردن زمانی است که کاربران در سایت شما صرف می کنند. در واقع این عامل یک عنصر کلیدی برای On-Page SEO سایت شما می باشد.
بنابراین تا جایی که می توانید باید محتوایی را تولید کنید که باعث درگیر کردن کاربران با صفحات سایت شما گردد. محتوای شما باید جذابیت لازم را برای درگیر کردن زمان بیشتر ماندن کاربر در صفحات را داشته باشد.
استفاده از ماکرودیتا در بین کدهای سایت:
از موارد تکنیکال پر اهمیت در سئو داخلی سایت یا همان Onpage SEO ، استفاده از ماکرودیتا ها یا همان کدهای راهنمای schema در بین کدهای HTML صفحات سایت می باشد.
شما می توانید برای هر صفحه متناسب با محتوایی که دارد، از Rich Snippet های موجود در schema برای معرفی دقیق تر و درست محتوا به موتورهای جستجو استفاده کنید. برای این کار می توانید از راهنماهای سایت schema.org استفاده نمایید.
داشتن معماری مناسب برای سایت:
از موارد تکنیکال دیگر در سئو داخلی سایت یا همان On Site SEO، داشتن ساختار مناسب در سایت می باشد. این به این معنی است که معماری سایت شما از دید موتورهای جستجو مهم بوده و باعث بهتر ایندکس شدن صفحات و همین طور گیج نشدن ربات های خزنده در سایت شما می گردد.
نکات زیادی در طراحی ساختار و معماری یک سایت وجود دارد که از بین آن ها می توان به موارد پر اهمیت زیر اشاره کرد:
- در دسترس بودن صفحات مهم سایت نظیر صفحه اصلی، صفحه فروشگاه، صفحه تماس با ما و صفحه درباره ما در تمامی صفحات
- راحت بودن دسترسی به کلیه صفحات سایت توسط لینک های موجود در صفحات
- در دسترس بودن صفحات سایت شما با کمتر از ۴ کلیک توسط کاربران
- موجود بودن لینک صفحه اصلی سایت شما در تمامی صفحات سایت
- ساخت منو اصلی سایت بر اساس کلمات کلیدی اصلی سایت
نداشتن اشکال در کدهای سایت:
از دیگر موارد مهم در سئو داخلی سایت شما، این است که کدهای HTML سایت شما دارای ایراد نباشد. این امر توسط ابزار های مختلفی همچون W3 Validation و همینطور وبمستر تولز گوگل، قابل بررسی است.
داشتن بلاگ در داخل سایت:
از موارد مهم دیگری که می تواند بر روی سئو onpage سایت شما تاثیرگذار باشد، وجود بخش وبلاگ در آن می باشد. این امر به گوگل نشان می دهد که سایت شما دارای به روز رسانی بوده و به صورت مرتب آپدیت می شود.
حرفهایترین و بهروزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ
عوامل تاثیر گذار در بالا بردن سرعت سایت
به دلیل اینکه بالا بودن سرعت لود از عوامل بسیار مهم در سئو داخلی سایت یا همان سئو On-page می باشد، سعی کردیم تا در این بخش به صورت خلاصه مواردی را ذکر کنیم که باعث بهبود در سرعت سایت شما و همین طور افزایش بیش از پیش آن خواهد شد.
در مورد هرکدام از موارد موثر در سرعت لود شدن صفحات سایت، می توان یک مقاله مجزا نوشت و در اینجا فقط به عنوان های این مطالب اشاره می گردد.
استفاده از Gzip Compression:
از این روش برای فشرده سازی فایل های سایت شما و در نتیجه پایین آمدن حجم آن ها استفاده می شود. در نظر داشته باشید برای فعال سازی این قابلیت، هاست شما باید این قابلیت را پشتیبانی کند.
کم کردن درخواست های http به سایت:
از مواردی که باعث افزایش سرعت سایت شما می گردد، کاهش دادن درخواست های http به سایت شماست. برای این کار موارد مختلفی همچون ادغام کردن فایل های css باهم، ادغام کردن فایل های js تا حد امکان، استفاده از css sprite برای کاهش درخواست های عکس ها به سرور و بسیاری از موارد دیگر موثر می باشد.
استفاده از Leverage browser caching یا حافظه کش مرورگر:
یکی دیگر از موارد که باعث کاهش تعداد درخواست های شما و همچنین زمان بیشتر کش شدن صفحات سایت شما بر روی مرورگر کاربران می گردد، استفاده از تکنیک های حافظه کش مرورگر می باشد.
دو روش اصلی برای Leverage browser caching وجود دارد که یکی از آن ها تعریف تاریخ expire برای مطالب می باشد. همچنین شما می توانید برای هر مطلبی که مورد تغییر واقع می شود از cache control بهره بگیرید.
بهینه سازی تصویرهای سایت:
از موارد بسیار مهم در افزایش سرعت سایت، کاهش حجم عکس های استفاده شده در صفحات وب سایت می باشد. ابزار های مختلفی برای این کار موجود است که با یک جستجو می توانید موارد دلخواه خود را پیدا کنید.
استفاده از فرمت های تصویری مناسب برای تصاویر در سایت:
برای اینکه سرعت سایت شما افزایش کند، بهتر است تا در صفحه های سایت خود از فرمت های استاندارد همانند jpg یا png یا gif برای نمایش عکس های خود استفاده کنید.
استفاده نکردن از متن های گرافیکی:
تا حد امکان برای قرار دادن نوشته بر روی تصاویر از دستورهای CSS استفاده کنید تا سرعت لود سایت شما افزایش یابد.
استفاده نکردن از کدهای css و js در درون کدهای صفحات:
سعی کنید کدهای استایل و جاوا اسکریپت خود را در فایل های مجزا قرار دهید و از آن ها به صورت in-line در داخل کدهای HTML خود استفاده نکنید.
استفاده از فایل های مجزا برای این فایل ها، باعث می شود که این فایل ها درکش مرورگر ذخیره شده و در بازدید مجدد کاربر، عملا سرعت سایت افزایش پیدا خواهد کرد.
پیدا کردن عوامل کند لود شدن صفحات و حذف آن ها:
در بسیاری موارد می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف (همانند ابزارهای تست سرعت سایت که در بالاتر بیان شد)، عوامل کند کننده صفحات سایت خود را شناسایی کرده و آن ها را حذف نمایید.
به عنوان مثال اگر از CMS ای مثل وردپرس استفاده می کنید، کافی است تا پلاگین های غیر ضروری را حذف نمایید و یا پلاگین های دارای زمان لود را بالا را عوض نمایید.
همچنین می توانید به جای استفاده از اسلایدر در صفحات خود، از عکس های ثابت استفاده کنید تا سرعت لود صفحه شما افزایش پیدا کند. یکی دیگر از این عوامل، تبلیغات موجود در سایت و یا حتی پنجره های پاپ آپ می باشد که می تواند باعث کاهش سرعت لود شدن صفحات سایت شما گردند.
قرار دادن فایل های جاوا اسکریپت در انتهای کدهای صفحه:
این امر باعث می شود که فایل های js در آخر سایر بخش های صفحه لود شوند و در نتیجه سرعت لود شدن سایت شما افزایش بیابد.
عدم استفاده از Redirect های بی مورد:
تا جایی که می توانید از ریدایرکت کردن لینک ها اجتناب کنید. در واقع هر ریدایرکت مساوی با اضافه شدن یک درخواست http به صفحه شما خواهد بود.
حذف کدهای اضافه در صفحات سایت و کوچک کردن حجم آن ها:
تا حد امکان سعی کنید کدهای اضافه در صفحات سایت خود را (چه در کدهای HTML و چه در CSS و JS) حذف کنید و سایز فایل های خود را کاهش دهید. این امر یکی از عوامل موثر در بالا رفتن سرعت لود سایت شما می باشد.
عموما سعی می شود تا از نسخه های minify شده برای فایل های استایل و جاوا اسکریپت استفاده گردد تا حجم فایل های فرستاده شده از سمت سرور، کوچکتر باشد.
این امر خصوصا برای سیستم های مدیریت محتوا چون وردپرس و جوملا ضروری است چرا که ممکن است از بسیاری از بخش های کدهای آنان استفاده نشود. خصوصا این امر زمانی اهمیت پیدا می کند که شما از قالب ها و پلاگین های آماده برای توسعه سایت خود استفاده می کنید.
با طراحی اختصاصی قالب و همین طور طراحی پلاگین های Optimize شده، سرعت سایت شما به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
استفاده از تکنیک های Lazy Loading برای تصاویر:
برای کاهش زمان لود شدن صفحات سایت خود، می توانید از تکنیک های lazy loading برای لود شدن تصاویر خود بهره ببرید.
کاهش DNS ها تا حد امکان:
تا جایی که می توانید سعی کنید DNS ها را بر روی سایت خود کاهش دهید. برای این کار می توانید به جای استفاده از ساختار زیر دامنه یا همان Sub Domain ، از سیستم آدرس دهی مستقیم استفاده کنید.
به عنوان مثال به جای ایجاد یک زیر دامنه با نام example.wpwebmaster.ir می توانید از ساختار wpwebmaster.ir/example استفاده کنید.
استفاده نکردن ازچند سیستم آمارگیر بر روی سایت:
سعی کنید فقط از یک سیستم آمارگیر بر روی سایت خود استفاده نمایید چرا که استفاده از چند سیستم آمارگیر، باعث ایجاد بار اضافه بر روی سایت شما شده و سرعت لود صفحات شما پایین خواهد آمد.
به عنوان مثال اگر از گوگل آنالتیکس برای گرفتن آمار بازدید سایت خود استفاده می کنید، دیگر نیازی نیست تا از وبگذر هم برای گرفتن آمار استفاده کنید.
استفاده از هاست سریع تر:
از دیگر مواردی که باعث سریع تر شدن لود صفحات سایت شما می گردد، استفاده از هاست های سریع تر و با امکانات کش حرفه ای بر روی آن ها می باشد.
این امرخصوصا در زمینه استفاده از CMS ها ضرورت دارد چرا که در صورت استفاده نکردن از هاست سریع، سرعت سایت شما بسیار پایین خواهد بود.
استفاده از کش سایت:
کش وب سایت یک مکان برای ذخیره سازی موقت اطلاعات سایت شما به صورت استاتیک می باشد که باعث بالا رفتن سرعت لود سایت شما می گردد. کش انواع مختلفی دارد که دو نوع آن (کش مرورگر و همین طور کش بر روی سرور ارائه دهنده هاستینگ) را در قسمت های قبل بیان کردیم.
کش خود سایت می تواند در دو سطح فایل و همین طور دیتابیس انجام پذیرد. این به معنی خواهد بود که صفحات سایت به صورت استاتیک ذخیره شده و هنگام فراخوانی توسط وب سرور، نیازی به فراخوانی مجدد آن ها نیست.
برای این کار پلاگین های زیادی در وردپرس وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به W3 Total cache و WP Fastest Cache و WP Super Cache و همین طور WP Rocket اشاره کرد.
کش کردن درون سایت، نه تنها باعث افزایش چشمگیر سرعت سایت شما خواهد شد، بلکه باعث می شود تا بار اضافی بر روی سرور شما نیز کاهش بیابد.
استفاده از CDN:
یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث بهبود چشمگیر سرعت سایت شما گردد، استفاده از شبکه تحویل محتوا یا همان CDN ها می باشد.
با استفاده از سرویس های CDN ، بار پردازش اضافی و همین طور لود آن ها از روی سرور شما برداشته شده و در نتیجه سرعت تحویل محتوا به کاربر سایت شما، در هر نقطه ای از جهان که باشد، بالاتر خواهد رفت. استفاده از CDN یکی از موثرترین روش های افزایش سرعت سایت می باشد.
بهینه سازی نظرات سایت:
در صورتی که صفحه ای از سایت شما دارای تعداد زیادی از نظرات باشد، کاملا محسوس است که این صفحه با سرعت کمتری نسبت به سایر صفحات لود می گردد.
به همین دلیل یکی از راه های کاهش سرعت لود شدن سایت، بهینه سازی بخش نظرات در سایت می باشد. برای این کار تکنیک های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع سایت و یا CMS ای که سایت از آن بهره می برد، متفاوت می باشد.
یکی از این تکنیک ها که در بیشتر موارد استفاده می شود، استفاده از تکنیک lazy load comments می باشد.
بهینه سازی دیتابیس سایت:
از دیگر مواردی که بسیار در سرعت سایت شما تاثیر گذار خواهد بود، این است که آیا پایگاه داده سایت شما Optimize شده است یا خیر.
در مورد بهینه سازی پایگاه داده سایت نیز، تکنیک ها و متدهای مختلف وجود دارد که بسته به نوع دیتابیس و همین طور CMS ای مورد استفاده، باهم فرق دارند.
بخش دوم: تکنیک های سئو داخلی صفحات سایت – Onpage SEO
در بخش اول، نکات کلی که در مورد سئو On-Page در کل سایت اهمیت داشت، صحبت کردیم. در این قسمت می خواهیم به نکات مهم در سئو داخلی در هر صفحه سایت اشاره کنیم.
شما می توانید برای انجام سئو On-Page صفحات سایت خود، از این چک لیست استفاده کنید. این نکات عبارتند از:
داشتن کلمه کلیدی برای هر صفحه:
سعی کنید برای هر صفحه خود یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی داشته باشید. ترجیحا هر صفحه را برای یک کلید واژه مورد Optimize قرار دهید.
اهمیت و روش استفاده از تگ عنوان:
از کلیدی ترین عناصر در انجام سئو داخلی صفحات سایت، استفاده از کلمه کلیدی خود در تگ title صفحه می باشد. تعداد کاراکترهای موجود که در حال حاضر گوگل آن ها را در نتایج خود نمایش می دهد، ۷۰ کاراکتر می باشد.
انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه:
باید برای هر صفحه سایت خود، عنوان مجزا داشته باشید و عنوان صفحات نباید یکسان باشند. عنوان باید به نوعی CTA باشد. در واقع از عنوان باید به نوعی آهنربا باشد و بتواند مخاطب را جذب نماید.
خیلی خوب است که اگر عنوان یک اقدام باشد. برای این کار و انتخاب عنوان های جذاب می توانید به مقاله ای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو که لینک آن در بالا موجود است، مراجعه نمایید.
از دیگر عواملی که باعث می شود تا عنوان شما، عنوانی جذاب برای مخاطب بوده و باعث کلیک شدن در نتایج جستجو گردد، داشتن عنوان منحصر به فرد و یکتا می باشد.
برای جذاب کردن عنوان های خود و بالا بردن نرخ کلیک بر روی آن ها می توانید از تعدیل کننده ها یا همان modifier هایی که احتمال کلیک را بالا می برند، استفاده نمایید. شما می باید از کلماتی استفاده کنید که برای بازدید کننده ایجاد هیجان کند.
به عنوان مثال استفاده از سال، اعداد، رایگان، هدیه، همین الان، شروع، آموزش، جدید، بهترین، راهنما، ارزان، ویژه (یا فروش ویژه یا پیشنهاد رد نشدنی)، جامع، بدون دردسر، منحصر به فرد، باورنکردنی، شگفت انگیز، ضروری، عجیب، اولین، چگونه، بهترین، استفاده از لیست ها، استفاده از کلمه شما، ترفند، چرا، چگونه، چطور، چیست، امسال، بررسی، PDF، دوره، نکته، عالی و همین طورکلماتی که باعث کنجکاوی افراد می شود، می تواند به طرز جالبی نرخ کلیک بر روی عنوان صفحه شما را افزایش دهد.
اهمیت تگ توضیحات یا Meta Description:
از موارد دارای اهمیت بالا در سئو داخلی صفحات سایت شما، استفاده از کلمه کلیدی و مشابه آن و همین طور مترادف ها و LSI های آن در تگ توضیحات یا meta description می باشد.
تگ توضیحات برای هر صفحه باید کاملا مجزا باشد و همین طور دو صفحه نباید دارای تگ توضیحات یکسان باشند. در ضمن متن موجود در تگ توضیحات باید با متن داخل صفحه ارتباط داشته باشد.
در حال حاضر تگ توضیحات یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن شانس کلیک و آمدن بازدید کنندگان به سایت شما می شوند، لذا با جذاب کردن آن می توانید باعث ترغیب افرادی که در SERP، لینک شما را می بینند گردید تا آن ها بر روی لینک شما کلیک کرده و وارد سایت شما گردند.
اینکه چه تعداد کاراکتر را باید در تگ توضیحات قرار داد، جای سوال است، در چند سال گذشته ۱۵۰ کاراکتر توسط گوگل نمایش داده می شد اما در حال حاضر که مشغول نوشتن این چک لیست هستیم، تا بیشتر از ۳۰۰ کاراکتر نیز توسط گوگل در بعضی از موارد به نمایش در می آید.
اهمیت URL در صفحه های سایت:
از دیگر نکات پر اهمیت در سئو داخلی صفحه های سایت شما، کوتاه و خوانا بودن آدرس صفحات می باشد. این به این معنی است که آدرس هر صفحه، علاوه بر اینکه باید مختصر و مفید باشد، بلکه باید قابل فهم نیز باشد.
اصطلاحی که در این مورد وجود دارد این می باشد که گفته می شود باید آدرس صفحات شما SEO -Friendly بوده و همواره آدرس های صفحات خود را بهینه سازی کنید.
تحقیقی در سایت Moz نشان داده است که هرچه URL های شما کوتاه تر باشد، رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست خواهید آورد، این یعنی تعداد فولدرهای موجود در آدرس خود را می باید تا حد امکان کاهش دهید. در واقع بهتر است اسم مقاله یا صفحه سایت شما به صورت انگلیسی یا فارسی، بلافاصله پس از لینک سایت ظاهر گردد.
نکته دیگر استفاده از جداکننده ها بین کلمات می باشد. اگر بخواهید کلمات در URL خود را از هم جدا کنید از علامت dash یا (-) به جای underline (_) استفاده کنید و هیچگاه از علامت های مثل (~) و (.) و (,) در بین کلمات URL خود استفاده نکنید.
توصیه شده که تا حد امکان از کلمه کلیدی خود، در URL صفحه خود استفاده کنید. تحقیق ها نشان داده است که بهتر است تعداد کلمات کمتر از ۵ باشد و همین طور اگر کلمه کلیدی در شروع آدرس URL شما باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
همچنین سعی کنید از استفاده حروف اضافه ای چون با، از، و ، در ، به و سایر کلمات مشابه در URL های خود اجتناب کنید.
اهمیت تگ های هدینگ در صفحه:
از دیگر موارد بسیار مهم در سئو داخلی سایت ، استفاده از تگ های هدینگ در صفحه می باشد. برای نشان دادن اهمیت کلمه کلیدی خود می باید یک بار آن را در صفحه با تگ h1 به کار ببرید. دقت داشته باشید که حتما و فقط یک بار از تگ h1 در صفحه خود استفاده کنید.
در سایر بخش های صفحه خود نیز می باید از ساب هدینگ های h2 و h3 و h4 و h5 و h6 (به تناسب موضوع خود در صفحه) استفاده نمایید.
در نظر داشته باشید که حتما باید تگ h2 نیز در صفحه شما موجود بوده و محتوای آن با تگ h1 موجود در صفحه متفاوت باشد. ضمن اینکه می باید از کلمه کلیدی خود در تگ h2 استفاده کنید. همچنین سعی کنید تا از عبارت های مترادف یا LSI های کلمه کلیدی خود نیز در ساب هدینگ های صفحه بهره ببرید.
مسلما بهتر است که کلمه کلیدی در ابتدای متن هدینگ های شما ظاهر گردد اما در بسیاری از موارد ممکن است که این کار از لحاظ جمله بندی مناسب نباشد. در هر صورت سعی کنید هدینگ های خود را برای کاربران بنویسید نه موتورهای جستجو.
نکته دیگر اینکه شما از هر تعداد هدینگ از h2 تا h6 در صفحه خود می توانید استفاده کنید اما فقط باید یک تگ h1 در صفحه خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که تگ title و تگ های هدینگ شما نباید محتوای یکسان داشته باشند.
محتوای صفحه های سایت:
می توان گفت شاید این بخش، مهم ترین بخش در سئو داخلی سایت می باشد. محتوایی که شما برای صفحه خود آماده می کنید باید علاوه بر کاربر پسند بودن، از اعتبار و صحت و درستی لازم نیز برخوردار باشد.
این بخش نقطه تلاقی سئو و بازاریابی محتوا در سایت شما می باشد پس می باید دقت لازم برای ارائه یک محتوا کامل را داشته باشید. نکات لازم در مورد محتوا را می توانید در لینک زیر بدست آورید. در نظر داشته باشید رعایت این نکات باعث بهبود در سئو داخلی صفحه شما نیز خواهد شد.
در نظر داشته باشید که محتوای صفحه شما باید شامل کلمه کلیدی و همین طور مترادف ها و LSI های مربوط به آن کلمه کلیدی باشد. ضمن اینکه باید چگالی کلمه کلیدی شما خیلی زیاد نباشد و باعث آزار کاربری که صفحه شما را مطالعه می کند، نگردد.
نکته اصلی آن است که گوگل به تعداد تکرارهای کلمه کلیدی شما در صفحه اهمیت می دهد (در واقع همان فرکانس کلمات کلیدی) اما تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در یک صفحه باعث امتیاز دادن منفی به آن صفحه از طرف گوگل خواهد شد.
از روش های دیگر که گفته می شود می تواند بر روی سئو کلمه کلیدی در یک صفحه شما اثرگذار باشد، بولد کردن، ایتالیک کردن و همین طور رنگی کردن بخش هایی است که حاوی کلمه کلیدی می باشد.
مقدار دقیقی برای استفاده از کلمه کلیدی درون متن وجود ندارد اما می توان گفت شما می توانید در هر دو یا سه خط، یک بار از کلمه کلیدی یا LSI های آن استفاده کنید.
گفته می شود که بهتر است محتوای شما بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد (و برای صفحات مرجع بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه) ولی این امر عمومیت ندارد. به تازگی دیده شده که محتواهای با بیش از ۲۰۰۰ کلمه، از طرف گوگل به عنوان مرجع شناخته شده و رتبه های بهتری کسب می کنند.
برای افزایش کلمات محتوای صفحه خود می توان چندین پست مرتبط و مشابه را در یک مقاله جامع گردآوری کرده و همه را تحت عنوان یک صفحه منتشر نمایید.
نکته بسیار مهم، در تکراری و کپی نبودن محتوا می باشد چرا که محتوای تکراری در نتایج نمایش داده نشده و محتوای کپی شده نیز باعث پنالتی شدن صفحه شما در نتایج جستجو می گردد.
استفاده کلمه کلیدی در ابتدای پاراگراف اول و در پاراگراف آخر:
از دیگر موارد اهمیت دار در سئو داخلی صفحه های سایت، استفاده از کلمه کلیدی هدف در پاراگراف اول و همین طور تا حد امکان در خط اول کلمه کلیدی می باشد.
همین طور گفته می شود که می باید از کلمه کلیدی خود در پاراگراف آخر محتوا صفحه سایت، استفاده کنید.
مهم بودن خوانایی جملات متن در صفحه های سایت:
یکی دیگر از مواردی که گوگل در رتبه بندی خود مد نظر قرار می دهد، درصد خوانایی صفحه یا همان readability یک صفحه می باشد.
جملات موجود در صفحه شما نباید خیلی طولانی باشند و باید تعداد کلمات استفاده شده در یک جمله تا حد امکان کوتاه باشد تا موجب خسته شدن کاربر نگردد.
عموما بسیار از جملات شما باید کمتر از ۲۰ کلمه را شامل شده و همین طور یک پاراگراف شما بیشتر از ۲ یا ۳ جمله نباشد. البته این امر عمومیت نداشته و گاهی ممکن است در بعضی از موارد این امر رعایت نشود اما می باید تا حد امکان آن را رعایت نمایید.
در نظر داشته باشید که خوانایی آسان باعث می شود که کاربر بتواند متن را بطور کامل مطالعه کرده و در نتیجه مدت زمان باقی ماندن او در صفحه افزایش خواهد یافت.
از دیگر راه های بالا بردن خوانایی صفحه و همین طور جلب توجه بازدید کنندگان، استفاده از تصاویر و فیلم های زیاد در یک صفحه می باشد.
ساخت لینک های داخلی در درون صفحه:
از موارد بسیار پر اهمیت در سئو داخلی صفحه های سایت، لینک بیلدینگ داخلی می باشد. در واقع شما باید ارتباط مناسبی را بین صفحه های داخلی سایت خود ایجاد کنید.
مهم ترین امر این است که لینک صفحه اصلی و صفحه های مهم خود را در منو قرار داده و از منو جهت راهنمایی در تمامی صفحات خود بهره ببرید.
همچنین در بخش های مختلف متن صفحه خود، کلمات کلیدی صفحات دیگر را به آن صفحات لینک کنید. این امر نه تنها باعث ارتقا سئو داخلی سایت شما می گردد بلکه باعث پایین آمدن نرخ خروج در صفحه های مختلف سایت شما شده و باعث می شود تا کاربران بیشتر در صفحات شما باقی بمانند.
برای این کار از انکر تکست های مختلف استفاده کنید تا چگالی لینک های داده شده به یک صفحه توسط یک کلمه کلیدی، بسیار زیاد نشود. در نظر داشته باشید که تعداد لینک های داده شده از یک صفحه نیز نباید خیلی زیاد باشد چون باعث کم شدن اعتبار صفحه شما یا همان Page Authority شما می گردد.
چه نکاتی را برای لینک سازی داخلی باید مد نظر قرار داد؟
اولین و مهم ترین نکته این می باشد که انکر تکستی که با آن، قرار است لینک داخلی داده شود، بسیار پر اهمیت می باشد. بنابراین از کلمات exact یا LSI یا کلمات هم خانواده کلمه کلیدی یا مفهوم کلیدی، برای لینک سازی داخلی درون سایت استفاده می کنیم.
از دیگر مواردی در لینک سازی داخلی انجام می دهیم، لینک سازی بر روی عکس به همراه متن جایگزین یا همان Alternative text برای صفحات و کلمات هدف ما می باشد.
از دیگر تکنیک هایی که در لینک سازی داخلی و برای بالا بردن ارزش و اعتبار یک صفحه در سایت استفاده می کنیم، لینک سازی داخلی از صفحه اصلی به صفحات هدف می باشد.
ضمن اینکه حتما در بازه های زمانی مختلف نیز، اقدام به آپدیت لینک های صفحه اصلی سایت می کنیم. امروزه با وجود CMS هایی مثل وردپرس، این کار به صورت کاملا اتوماتیک امکان پذیر می باشد.
دیگر نکته مهم در لینک سازی داخلی، دادن لینک به سایر مطالب مرتبط با در نظر گرفتن استراتژی سئو سایت می باشد.
از دیگر نکات، برای لینک سازی داخلی، دادن لینک از صفحات رتبه دار سایت به صفحات تازه تر می باشد.
نکته دیگر، زمانی می باشد که یک صفحه را می خواهیم با یک کلمه کلیدی مشابه که اشتباه جایگاه گرفته است، عوض کنیم. برای بالا آمدن اهمیت آن صفحه و همان طور گرفتن جایگاه توسط صفحه جدید با کلمه کلیدی هدف، عملا باید از نقاط مختلف سایت، لینک سازی داخلی به صفحه جدید ایجاد کنیم.
در واقع با لینک سازی داخلی برای آن صفحه، می توانیم به crawler گوگل بفهمانیم که صفحه جدید، اهمیت بیشتر برای ما دارد. در واقع هرچه تعداد بیشتری لینک داخلی با یک کلمه کلیدی به یک صفحه مشخص در سایت وجود داشته باشد، می تواند اهمیت آن صفحه را به خزنده گوگل بیشتر نمایش دهد.
نداشتن دو یا چندگانگی در ساختن لینک با یک کلمه کلیدی به دو یا چند صفحه هدف
یکی دیگر از حیاتی ترین نکاتی که در سئو داخلی یک سایت باید حتما رعایت شود، این می باشد که به هیچ عنوان در لینک سازی داخلی سایت، دچار دو یا چندگانگی نشوید.
دوگانگی زمانی انجام می شود که با یک کلمه کلیدی، به دو یا چند صفحه مختلف در سایت لینک داده شود. توجه داشته باشید که وقتی از یک کلمه کلیدی صحبت می کنیم، منظورمان یک مفهوم کلیدی می باشد.
یک مفهوم کلیدی شامل کلمه کلیدی exact یا LSI های آن یا هم خانواده و هم معنی های آن کلمه نیز می شوند. بنابراین با یک مفهوم کلیدی، فقط و فقط به یک صفحه درون سایت، لینک سازی داخلی انجام می شود.
استفاده از لینک های خارجی درون صفحه:
از موارد دیگر اهمیت دار در سئو داخلی صفحات سایت، استفاده از External Links یا همان لینک های خارجی در صفحه می باشد. این لینک ها باید مرتبط با موضوعی باشد که شما درباره آن در صفحه خود صحبت می کند.
برای این کار شما حداقل یک بار با مشابه کلمه کلیدی خود و به بیرون از سایت خود و به یک سایت معتبر در ارتباط با موضوع صفحه خود، لینک می دهید. با این روش گوگل می تواند متوجه شود که مطلب شما با مطالب سایت های معتبر، ارتباط داشته و می تواند بهتر موارد موجود در صفحه شما را ایندکس نماید.
بهینه سازی تصاویر داخل صفحه:
از آیتم های دیگر بسیار مهم در بهینه سازی داخلی صفحات سایت، بهینه سازی یا همان سئو تصاویر استفاده شده در صفحه می باشد.
شما می باید در قسمت متن جایگزین یا همان ALT تصویرهای صفحه خود، از کلمه کلیدی یا LSI های آن برای توضیح عکس خود استفاده نمایید. دقت کنید که حتما عکس گذاشته شده در مطلب و همین طور متن جایگزین آن باید دارای ارتباط باشند در غیر این صورت گوگل شما را بابت آن جریمه خواهد کرد.
هیچ گاه توضیحات غیرمرتبط بر روی عکس های خود نگذارید و در ضمن این بخش را به هیچ عنوان خالی نگذارید. همچنین از کلمه کلیدی بیش از حد در Alt های خود استفاده نکنید.
بهتر است ترجیحا نام فایل تصویر شما، شامل کلمه کلیدی هدف بوده و یا ارتباط معنایی با آن داشته باشد. یک نکته دیگر اینکه متن جایگزین در تصاویر مختلف یک صفحه می باید باهم متفاوت باشند و از همه مهم تر همه آن ها حول یک موضوع خاص (یعنی موضوع همان مقاله یا صفحه شما) باشند.
از دیگر نکات پر اهمیت، بهینه سازی سایز تصاویر مورد استفاده در یک صفحه می باشد. علاوه بر کاهش دادن حجم عکس، بهتر است ابعاد تصویر به کار رفته در صفحه، همان چیزی باشد که قرار است به کاربر نمایش داده شود. کاهش ابعاد توسط خود سایت باعث پایین آمدن سرعت سایت شما خواهد شد.
از دیگر موارد مهم در بهینه سازی تصاویر یک صفحه، فرمت آن ها می باشد. بهتر است از فرمت های jpg و png برای تصاویر موجود در صفحه خود استفاده کنید. بهتر است تصاویری که دارای سایز بزرگ و رنگ بالا هستند با پسوند jpg و تصاویری که تعداد رنگ پایین تر و عکس های کوچکتری هستند با پسوند png در صفحه استفاده شوند.
بالا بردن زمان حضور بازدیدکننده درصفحه:
از مواردی که می توان گفت بسیار برای گوگل پر اهمیت می باشد، افزایش زمان ماندن افراد در صفحه می باشد. شما می توانید با طولانی تر کردن صفحات خود، زمان ماندن افراد را در صفحه خود بیشتر نمایید.
همچنین می توانید محتوای تولید کنید که به مانند یک دستورالعمل باشد و به همین دلیل فرد مجبور باشد تا آخر محتوا را مطالعه کند. از دیگر کارها در این زمینه، استفاده از ویدئو در داخل مقاله می باشد که باعث باقی ماندن بیشتر افراد در صفحه شما شده و در نتیجه باعث بهتر شدن UX و در نهایت بهبود رتبه شما در SERP خواهد شد.
به صورت کلی استفاده از انواع پست های چند رسانه ای و استفاده از فرمت هایی چون فیلم و صوت و پاورپوینت، باعث می گردد تا افراد زمان بیشتری را در صفحه شما بگذرانند.
از دیگر مواردی که باعث بیشتر ماندن افراد در سایت شما می شوند، استفاده از ابزارهای رایگان و همین طور معرفی و روش کار با آن ها می باشد. همچنین اینفوگرافیک نیز می تواند دراین زمینه بسیار برای این کار مفید باشد.
پایین آوردن نرخ خروج درصفحه های سایت:
از دیگر موارد بسیار مهم در On-Page SEO پایین آوردن نرخ خروج در صفحات سایت می باشد. شما می تواند با داشتن CTA های جذاب در درون صفحات خود، باعث پایین آوردن نرخ خروج در صفحه خود شوید.
همچنین استفاده از پاپ آپ هایی در صفحه به همراه دادن پیشنهاد های رد نشدنی در درون آن ها، بسیار بر کاهش نرخ خروج بر روی صفحات سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.
دکمه های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی در مقالات:
از بهترین موارد تاثیر گذار بر روی بهینه سازی داخلی صفحات سایت شما، به اشتراک گذاشتن مقاله یا صفحه شما در شبکه های اجتماعی و دریافت Social Signal برای آن ها می باشد.
سعی کنید در صفحه های سایت خود و خصوصا در مقالات سایت خود، از دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی، به خوبی استفاده کنید.
تشویق کردن کاربران به گذاشتن دیدگاه در صفحه های سایت شما:
گوگل به صراحت اعلام کرده است که در صورتی که شما کاربران فعالی بر روی سایت خود داشته باشید، این امر می تواند به طور زیادی باعث بهبود رتبه سایت شما گردد.
همانگونه که سعی می کنید تا کاربران را برای ارسال دیدگاه در صفحه خود تشویق کنید، از طرف مقابل برای افزایش نرخ تبدیل و همین طور در بسیاری از موارد افزایش فروش خود، می باید سعی کنید تا حد امکان پاسخ کاربران خود را به سرعت ارسال کنید.
بهتر است پس از پاسخگویی با متدی (عموما ارسال ایمیل یا اس ام اس) به کاربر اطلاع داده شود تا او دوباره به صفحه شما بازگردد. اولین نتیجه مثبت این امر، افزایش یافتن رضایت کاربران از سایت شما می باشد.
از طرف دیگر گذاشتن کامنت ها در صفحه، باعث بروزرسانی در صفحه سایت شما شده و در نتیجه باعث بهبود SEO Onpage برای صفحه شما می گردد.
چند نکته در گرفتن دیدگاه از کاربران می تواند برای شما مفید واقع گردد، عبارتند از:
- تشویق کردن کاربران به گذاشتن نظرات خود با روش های گوناگون
- پرسیدن سوال های بیشتر در هنگام پاسخ به یک سوال برای گرفتن نظرات بیشتر در یک صفحه
- استقبال کردن از نظرهای منفی کاربران سایت
- ایجاد محتواهای چالشی برای گرفتن نظرات موافق و مخالف بر روی آن
- ایجاد محتواهای انتقادی برای یک محصول یا یک گروه موفق یا یک مجموعه بزرگ
- ایجاد اولین کامنت ها و ارسال اولین سوالات توسط خودتان
نسبت متن به کد درون صفحه:
از موارد دیگر اهمیت دار در بهینه سازی صفحات داخلی سایت، بالا بودن نسبت متن به کد های HTML درصفحه شما یا همان Text to HTML Rate می باشد.
گفته می شود که نسبت text به html در صفحه، بهتر است عددی بین ۲۵ تا ۷۰ باشد.
حرفهایترین و بهروزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ
نتیجه گیری برای سئو داخلی سایت
برای انجام سئو داخلی سایت و همین طور سئو داخلی صفحه های سایت خود، می باید نکات زیادی را رعایت کنید.
برخی از نکات، نکات کلی می باشند که از آن ها با نام On-Site SEO یاد می گردد و برخی دیگر نکاتی هستند که باید برای هر صفحه رعایت نمود.
رعایت نکات فوق تقریبا می تواند به طرز چشمگیری باعث بهبود در بهینه سازی داخلی سایت شما گردد و همین امر باعث بهتر شدن صفحات سایت شما در نتایج جستجو گوگل خواهد شد.
مطالب گفته شده در این مقاله در بسیاری از سایت ها تست شده و نتیجه آن کاملا مثبت بوده است. با این وجود ممکن است مواردی از آن ها دارای درجه اهمیت پایین تر در On-Page SEO و برخی دیگر، دارای اهمیت بالاتری در سئو داخلی سایت باشند.
درستی کامل این مطالب زمانی به شما آشکار می گردد که از این موارد در پروژه های سئو خود بهره برده و آنگاه قضاوت کنید که آیا این موارد تاثیری بر روی سئو داخلی سایت شما یا همان On-page SEO خواهد داشت یا خیر.
ممکن است به نظر شما بعضی از موارد درست نبوده و یا شما موارد بیشتری را بدانید که ما فراموش کرده ایم تا در چک لیست انجام سئو داخلی سایت قرار دهیم.
اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به این مقاله اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
راهنما برای مطالعه بیشتر:
برای تولید مقاله چک لیست تولید محتوا ، از لینک های زیر استفاده شده است که برای مراجعه به آن ها می توانید از لیست زیر استفاده کنید:
راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:
شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید:
سلام یک سوال از شما در کامنتها برای گل اپارتمانی پرسیدن و شما به این خوبی پاسخ دادین
من به عنوان یک کاربر دیگر از پاسخ خوب شما به این سوال تشکر میکنم
من هم یک سوال به ذهنم رسید برای سایتهایی که چند کلمه کلیدی متفاوت دارن ، صفحه اول سایت رو روی کدوم کلمه باید سئو کنن ، مثلا من تو کار چاپ کارت ویزیت ، چاپ تراکت ، چاپ بروشور و ….هستم ،صفحه اول سایت رو روی کلمه چاپ تنها سئو کنم و جواب چیز دیگری است ؟
سپاس از حوصله شما برای پاسخ به کامنتها
سلام به شما دوست عزیز
بسیار سپاسگزارم که وقت ارزشمند خودتون رو گذاشتید تا پیام دلگرم کننده خودتون رو برای ما ارسال کنید. نظر لطف شما بوده و از این بابت ممنونم.
اما در مورد سوال شما: از این موضوع با عنوان کیورد تارگتینگ در سئو نام برده میشه. واقعیت این هست که افراد مختلف، روش های مختلفی در این زمینه دارند. این رو که عرض می کنم، بیشتر نظر من هست و ممکن است یک نفر دیگه، نظر دیگه داشته باشه.
از دید من، وقتی یک سایت، چندین نوع خدمات یا محصولات مختلف برای ارائه رو داشته باشه، بهتر هست صفحات جداگانه برای سئو هرکدوم از آن ها داشته باشه (این صفحات می تونند لندینگ پیج یا صفحات دسته بندی باشند که این هم باز سلیقه ای هست در بین سئو کاران) و صفحه اصلی بر روی نام برند سئو بشه.
این عموما کاری هست که ما انجام میدیم و به نظرم منطقی تر هست. اما میشه یک کلمه رو هم که برای شما از همه مهم تر هست، روی صفحه اصلی سئو کرد. اما به نظر من وقتی کاربر با اون کلمه وارد سایت بشه، عملا اون صفحه، باید تمرکز داشته باشه روی فقط یک کلمه که حواس کاربر متمرکز بشه بر روی اون محصول یا خدمت، حال در نظر بگیرید که علاوه بر اون، چون در صفحه اول میخواهیم همه خدمات رو معرفی کنیم، عملا این قضیه با قضیه تمرکز در یک صفحه (که از اصول اساسی دیجیتال مارکتینگ هست) منافات داره.
به همین دلیل من عموما تصمیم در این شرایط، بر این هست که مثلا کارت ویزیت، چاپ تراکت و سایر خدمات، در صفحات مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و صفحه اصلی برای نام برند شما و همین طور کلمه کلی حوزه سایت شما، یعنی مثلا خدمات چاپ سئو سئو بشه.
هر دو روش الان انجام میشه و هر دو هم جواب میده. این بستگی به نظر شما داره. من به نظرم این روش اول، منطقی تر هست.
در این زمینه، یک آموزش در سایت ما به عنوان «انتخاب کلمات کلیدی برای سئو» هست که می تونید ببینید. یک ویدئو آپدیت شده که حدود دو ساعت هم هست، تا چند هفته دیگه ویرایش میشه و در همین صفحه قرار داده میشه، که می تونید روش های تارگت گذاری در این زمینه رو باهاش آشنا بشید. این ها در واقع پروژه های واقعی هستند که آن ها را اجرا کرده ایم.
یک سری آموزش های کوتاه، در سایت آقای محسن طاووسی هست که می تونید ازشون استفاده کنید. چون آموزش های واقعا کاربردی و مفیدی هستند، به نظرم این چند ویدئو در سایت ایشون رو ببینید، این سوالات تون، قطعا رفع میشه.
می تونید کانال ایشون در تلگرام رو هم دنبال کنید چون قرار هست یه سری مطلب در مورد کیورد تارگیتنگ در سئو هم منتشر کنند که دقیقا ربط به همین موضوع شما رو داره.
راستی، من سایت شما رو هم دیدم، خیلی خوب و زیبا هست فقط حتما سایت رو https کنید چون یکی از فاکتورهای اساسی برای گرفتن جایگاه هست.
سپاس فراوان
بسیار عالی و کاربردی
با سلام
با تشکر از مطلب بسیار جامع و کامل تون
استفاده کردم
شاد و موفق و سلامت و ثروتمند باشید
سلام و روز شما بخیر
ممنونم بابت نظرات بسیار ارزشمند و دلگرم کننده شما. این مقاله هر چند وقت یک بار، آپدیت خواهد شد. امیدوارم که برای شما کاربردی بوده باشه.
بسیار سپاسگزارم بابت وقت ارزشمند خودتان که صرف کردید و پیام خودتان را برای ما ارسال کردید.
سلام و احترام
واقعا مقاله کامل و پرمحتوایی بود
سپاسگزارم
سلام به شما دوست گرامی
بسیار از شما ممنونم که وقت ارزشمند خود را گذاشتید، تا پیام خود را برای ما ارسال کنید.
نظرات مثبت و دلگرم کننده شما، باعث می شود که بتوانیم قدرتمند تر به راه خود ادامه دهیم.
منتظر آپدیت های بعدی مقالات سئو ما در سایت باشید. به زودی کلیه مقالات آپدیت خواهد شد.
از لطف شما بسیار ممنون و سپاسگزارم
سلام استاد عزیز
همانطور که از شما انتظار می رفت بسیار عالی و خوب و کامل جواب دادید. سپاسگزارم?
الان که جواب شما رو خوندم یک سوالی برام پیش آمد
این روندی که برای انتخاب کلمه کلیدی توضیح دادید برای سایتی هست که به صورت اختصاصی در مورد یک موضوع فعالیت می کنه
اما میخاستم بدونم برای سایت هایی که خبری هستند یا این سایت هایی که هرجور مطلبی در آن ها پیدا می شه مثلا بخاد در مورد تشک مطلب بنویسه باز هم تشک یک کلمه کلی محسوب میشه و برای سئو اصلا کلمه مناسبی نیست؟؟؟؟
چون این سایت فقط میخاد یه مطلب بنویسه و تمام
یه چند جمله ای هم در مورد انتخاب کلمه کلیدی در این سایت ها توضیح می دهید لطفا
در آخر باز هم از شما متشکرم که با وجود کار زیاد برای ما نیز وقت می گذارید.
سلام
لطف دارید، امیدوارم که تونسته باشم کمی درباره انتخاب کلمه کلیدی، به شما دید داشته باشم.
این روند که توضیح داده شد، فرقی نداره که سایت به صورت اختصاصی در مورد یک موضوع فعالیت می کنه و یا سایت خبری و یا هر سایت دیگری. در واقع در هر زمینه که بخواهید مطلب تولید کنید، باید کلمات مناسب اون حوزه رو انتخاب کنید و سپس شروع کنید روی اون ها برنامه ریزی کردن. این در مورد هر سایتی با هر زمینه ای فعالیتی، کاملا یکسان هست. توصیه می کنم حتما فیلم کارگاه که در کندو ارائه شده رو ببینید تا سوالات تون در این زمینه حل بشه.
به هرحال حتی اگر سایت خبری باشه، تشک یک کلمه کلی هست و خیلی مهم نیست که شما در تشک در صفحه اول و خط اول باشید، چون در واقع می توان گفت هیچ کاربری تشک خالی رو در گوگل سرچ نمی کنه و عموما سرچ ها مرتبط با این کلمه هستند، در سایتی هم که شما اشاره کردید، هیچ صفحه ای نمی بینید که در مورد تشک خالی، مطلب باشه و به صورت کاملا دقیق، این کلمه به عنوان یک دسته بندی در اون سایت مطرح شده.
روال کلی در هر صورت یکی هست: در کل، در هر زمینه ای که میخواهید مطلب بنویسید، باید ببینید که کاربران در اون حوزه دنبال چه چیز هستند، مطلب های با کیفیت عالی در اون زمینه تولید کنید تا ترافیک وارد شده به سایت خودتون رو افزایش بدید.
امیدوارم که تونسته باشم به سوال شما پاسخ بدم.
سلام آقای سلطانی نشان- وقت بخیر?
یه سوال داشتم در مورد انتخاب کلمه کلیدی متن
در یک آموزشی گفته بود نباید برای دو یا چند مطلب یک کلمه کلیدی انتخاب کنید (یعنی مثلا ۵ تا مطلب بنویسم در مورد سئو، کلمه کلیدی همه را هم سئو انتخاب کنم)
✔ اولا این موضوع درسته؟؟؟
اگر درسته شما به این آدرس نگاه کنید https://www.decokadeh.com/tag/%D8%AA%D8%B4%DA%A9/page/5/ ( این آدرس رو به عنوان نمونه فرستادم)
این سایتی است که در آن بالغ بر ۲۰ تا مطلب در مورد یک موضوع آماده شده است
الان به نظر شما تو این سایت برای کلمه کلیدی چی انتخاب کردند
حقیقت من از خودشون سوال کردم و اینجوری جوابم دادن ” برای کلید واژه شما باید از انتخاب کلید واژه هرمی استفاده کنید تا ورودی های صفحه مورد نظرت زیاد شده و در نتیجه کلمه اصلی که هدف اصلی بوده بالا بیاد”
اما چون متوجه نشدم گفتم از شما بپرسم
چون من میخام در مورد گل هایی که مناسب نگهداری در آپارتمان هست مطلب بنویسم
تو یک مطلب که نمیشه چون خیلی طولانی میشه حوصله طرف سر می ره
اگر بخام تقسیم بندی کنم برای انتخاب کلمه کلیدی و عنوانم نمی دونم چه کنم
مثلا بزارم بهترین گل های آپارتمانی ۱، بهترین گل های آپارتمانی ۲ و۳و….. این جوری بده یا اشکال نداره
بسیار از شما سپاسگزارم که با حوصله و صبر جواب سوالات ما را می دهید و برای شما استاد عزیز بهترین ها را آرزومندم?
سلام و روز شما بخیر
بسیار ممنونم که وقت گذاشتید و سوال بسیار خوب خودتون رو اینجا مطرح کردید.
مسلما در آموزشی که دیده اید، کاملا درست گفته شده، یعنی انتخاب یک کلمه کلیدی برای یک صفحه. سایتی هم که شما آدرسش رو فرستادید، دقیقا همین کار رو کرده و این رو با هوشمندی تمام هم انجام داده.
فکر می کنم اگر مطلب دیگر سایت ما با عنوان انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو رو بخونید، خیلی از ابهام های شما برطرف خواهد شد، البته یک ارائه هم داشتیم به صورت کارگاه که لینک فیلم اون کارگاه رو هم اینجا برای شما قرار میدم که می تونید اون رو ببینید و کامل توضیح دادیم که چه استراتژی ای برای انتخاب کلمات کلیدی باید داشته باشیم:
انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو:
https://wpwebmaster.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A6%D9%88/
فیلم کارگاه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو:
http://candoclub.ir/workshop/seo-keywords/
برای اینکه پاسخ خیلی طولانی نشه، در یک پاسخ دیگه در مورد سایتی که فرمودید و همین طور سایت خودتون، جداگانه توضیح میدم
عموما سایت ها یک عنوان کلی رو انتخاب می کنند و سپس یک دسته از کلمات کلیدی مرتبط با اون رو استخراج می کنند و سپس در مورد هر کدوم از اون ها، شروع می کنند به تولید محتوا (در ویدئو کامل توضیح داده شده که عموما چه کاری می کنیم) به عنوان مثال سایتی که شما فرستادید، از نظر شما در مورد تشک در تمامی صفحات، سئو رو انجام داده ، درحالی که اصلا این طوری نیست. تشک یک کلمه کلی محسوب میشه و برای سئو اصلا کلمه مناسبی نیست، همون طوری که می بینید، یک دسته بندی با نام تشک در نظر گرفته شده و سپس تیم این وب سایت، شروع به پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با تشک کرده اند که در واقع به آن ها کلمات کلیدی طولانی یا long tail keyword گفته میشه: یعنی کلماتی کلیدی با این عنوان ها: تشک یک نفره ، چه تشکی بخریم، خرید تشک مناسب، ویژگی های یک تشک استاندارد و …. (اون ها با ابزارهای که در مقاله بالا لینکش رو براتون ارسال کردم، مثل google suggestion و keyword planner و یا حتی google adwords فهمیده اند که مردم این چیزها رو که مربوط به تشک هست، سرچ می کنند و اون ها لیست کردند و سپس برای هرکدوم یک محتوا تولید کرده اند)با این کار عملا هم انواع بازدید کنندگانی که به دنبال این مطالب هستند رو به صفحات خودشون هدایت می کنند و هم به نوعی به گوگل این سیگنال رو می فرستند که مطالب مرتبط با تشک در سایت اون ها به فراوونی پیدا میشه و بنابراین گوگل هم تصمیم می گیره که در خیلی از سرچ ها که مرتبط با تشک هست، به نوعی مطالب این سایت را در صفحه SERP خود به کاربران نمایش بده. این در واقع استراتژی ای هست که همه سئو کاران از اون استفاده می کنند. حتما لینک فیلمی که در کندو هست رو ببینید تا کاملا متوجه این نحوه کار بشید.
اما در مورد سایت خود شما، دقیقا همین استراتژی گفته شده در فیلم رو می تونید جلو برید، یعنی مثلا شما میخواهید در مورد گل های آپارتمانی مطلب سئو شده تولید کنید، ساده ترین راه استفاده از پیشنهادهای خود گوگل هست، یعنی در گوگل سرچ می کنید و خود گوگل به شما نمایش میده که مردم دقیقا در مورد چه چیزی سرچ می کنیم ، من عکس مربوط به پیشنهاد های گوگل و همین طور بخش پایین صفحه SERP که مربوط به LSI های این صفحه هست رو برای شما قرار داده ام:
عکس اول مربوط به google suggestion هست:
عکس دوم مربوط به LSI ها هست:
در واقع شما می تونید شروع کنید به ساخت صفحه ها و مطلب هایی مثل زیر که به نوع ارتباط صفحات شما با موضوع گل های آپارتمانی رو نشون میده:
گل های آپارتمانی کم نور، زیباترین گل های آپارتمانی، گلهای آپارتمانی سایه دوست، بهترین گل های آپارتمانی، انواع گل های آپارتمانی، روش های نگهداری گل های آپارتمانی، گیاهان آپارتمانی گلدار، گل های مناسب آپارتمان
البته این تازه دسته بندی اولیه برای مطالب هست، بعد می تونید مطالب مربوط به هرکدام رو باهم ترکیب کنید یا همون طور که خودتون اشاره کردید، به صورت هرمی مطالب جدید تولید کنید، به عنوان مثال شما فقط یک مطلب با عنوان بهترین گل های آپارتمانی (البته بهتر است از modifier هایی که در مقاله بالا بهش اشاره کردم هم استفاده کنید تا عنوان شما کلیک بیشتری کسب کنه) میذارید و توی اون مثلا به ده گل به صورت خلاصه اشاره می کنید، بعدا برای هر کدام از این گل های ، یک مقاله کاملا مجزا می سازید، این یعنی شما الان یازده مقاله تولید کردید و همین طور می تونید از مقاله اول به همه این مقاله لینک بدید (ساخت Internal link) و سایر تکنیک های دیگه ای که نیاز دارید برای سئو داخلی…
بعد از اون می تونید روش های نگهداری از گیاهان رو به صورت مجزا در سایت بذارید و الی آخر، یعنی شما می تونید به این روش بی نهایت مطلب مرتبط تولید کنید و به این صورت گوگل بعد از مدتی تشخیص میده که سایت شما، یک سایت مرجع در زمینه گل های آپارتمانی هست و شروع می کنه توی سرچ های کاربران، نتایجی که از سایت شما رو ایندکس کرده، به کاربران نمایش دادن.
البته، باید سعی کنید که محتوا تولید شده، کیفیت لازم رو داشته باشد، الان چیزی که برای گوگل مهم هست، یونیک بودن مطلب و همین طور با کیفیت بودن مطلب هست و این باعث میشه که شما رتبه بهتری کسب کنید نه اینکه صرفا تعداد زیادی محتوا تولید کنید.
امیدوارم که تونسته باشم به سوال شما پاسخ داده باشم.
شاد و موفق و سلامت باشید.
ممنون بسیار مفید و کاربردی بود
سلام
از اینکه وقت گذاشتید و برای ما نظر مثبت خودتان را اعلام کردید، کمال سپاس و تشکر را داریم.
ممنون از شما . بسیار مطلب خوب و جامعی بود