در این مقاله قصد داریم به نحوه انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت بپردازیم.
در ابتدا تعریفی اجمالی از دامنه و اجزای آن ارائه می دهیم.
سپس فرآیند و نکات مهم در انتخاب نام دامنه مناسب بررسی می گردد.
دامنه چیست؟
یک Url یا همان آدرسی که در بالای مرورگرتان می بینید، از چند بخش تشکیل شده است:
پروتکل ( protocol ) ، زیر دامنه ( subdomain ) ، نام دامنه ( second level domain ) و پسوند دامنه ( top level domain or Extensions domain ) .
معمولا به مجموعه نام دامنه و پسوند دامنه، دامنه گفته می شود.
برای انتخاب دامنه شما در یکی از دو وضعیت زیر قرار دارید:
برای حالتی که شما هنوز نام مناسبی انتخاب نکرده اید، ابتدا روش هایی برای انتخاب نام مناسب به شما ارائه می دهیم و بعد می گوییم چگونه بهترین گزینه ها را برای دامنه خود برگزینید.
برای حالتی هم که نام تجاری شما مشخص است شما باید با استفاده از نکات مربوط به انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، مناسب ترین نام دامنه را برای خود انتخاب نمایید.
انتخاب نام برای وب سایت یا تجارت شما
برای اینکه نامی جدید برای وب سایت خود پیدا کنید با روش های زیر چند نام را انتخاب می کنیم و سپس بر اساس فاکتورهای مهم برای انتخاب نام دامنه سایت موارد نامناسب را حذف کرده و در نهایت از بین گزینه های باقیمانده بهترین را انتخاب می کنیم.
ابتدا با چند روش ساخت اسامی برای وب سایت یا تجارت شما آشنا می شویم که عبارتند از:
الف – نام های خاص
اسامی انسان ها
نام وبسایت یا مجموعه تجاری شما می تواند اسم فرد یا ترکیبی از اشخاص باشد، مانند پوشاک هاکوپیان، طلای پرسته، Ferrari و Armani
همچنین اسامی مربوط به انسان ها می تواند مربوط به اسامی اساطیری ایران باشد یا سایر اسامی دیگر مانند: کورش، داتیس، راتین و علی بابا
اسامی حیوانات و گیاهان
سیمرغ، رخش، دارکوب، هدهد، سمند، سیب، پرتقال
اسامی اماکن جغرافیایی
دماوند، سهند، سبلان، آسیا، آرال
اسامی اشیا
مروارید، دیوار، شیپور، آپارات
ب-اسم عام، فعل، یا صفت
حکیم، طبیب، چابک، رسا، سیمین، تابناک، نمناک.
پ- نام های ادغام شده
شما می توانید دو یا چند نام یا کلمه را ادغام کرده و اسمی جدید نمایید:
سیاوود= سیاوش + داوود
Microsoft = microcomputer + software
Pinterest = pin + interest
ت- نام برند دو یا سه کلمه ای
نام برند و وب سایت شما می تواند توصیف کننده محصولات یا خدمات شما باشد، که می تواند به چند صورت باشد:
ترکیب یک صفت و یک اسم، ترکیب یک قید و یک فعل و یا ترکیب چند اسم، مانند:
دیجی کالا، پیک تیزپا، نی نی سایت، تاکسی یاب.
ث- خلق یک کلمه جدید
می توانید کلمات جدیدی خلق کنید که معنای خاصی نداشته باشند و ولی در ذهن مخاطبانتان ماندگار شوند.
مثل اسنپ، بامیلو، Google، Twitter.
برای انتخاب نام به روش های بالا می توانید یک جلسه طوفان فکری با اعضای تیم و یا سایر دوستانتان برگزار کرده و تعدادی اسم اولیه برای دامنه وب سایت خود انتخاب نمایید.
در مرحله بعدی ما نکاتی را به شما می گوییم که به شما کمک می کند اسم های نامناسب را از لیست خود حذف کرده و گزینه های مناسب را انتخاب نمایید.
نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت
نکاتی در مورد ثبت دامنه
نتیجه گیری : انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت
در مقاله انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، ابتدا با تعریف url و دامنه آشنا شدیم. دامنه خود از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.
سپس به معرفی روش هایی جهت انتخاب نام جدید برای وب سایت یا تجارت شما پرداختیم.
در بخش بعدی نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت پرداختیم.
ممکن است شما موارد بیشتری را در مورد انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ، بدانید، که ما فراموش کرده ایم تا در این مقاله قرار دهیم.
اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله “ انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
منابع بیشتر برای مطالعه :
راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:
شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید:
عالی بود
انتخاب نام دامنه کوتاه و برندسازی خیلی بهتره
کدوم سایت برتر دنیا از کلمات کلیدی استفاده کرده؟ هیچکدوم
گوگل تاثیر دامنههای منطبق بر کلیدواژه رو کم کرده
سلام به شما دوست عزیز
برند سازی بخشی از فرآیند های سئو هست (البته بخشی از فعالیت تیم دیجیتال مارکتینگ هم محسوب میشه)
بحث بهتر بودن و بدتر بودن نیست. پارامتر های مختلفی در سئو سایت و همین طور صفحات مختلف سایت تاثیر دارند که این مورد یکی از اون ها هست.
اینکه که فرمودید گوگل تاثیر دامنه های منطبق بر کلید واژه رو کم کرده، از کدوم منبع دارید این رو می گید؟ عموما گوگل مطالب مرتبط با الگوریتم های خودش رو، به صورت ابهام دار منتشر می کنه و هیچ وقت به صورت مستقیم به چیزی اشاره نمی کنه.
اگه اکانت جان مولر در توئیتر رو دنبال کنید و همین طور اکانت وبمستر گوگل رو، این رو می تونید در چند سال گذشته به وضوح ببیند.
بحث ما نیز درباره سایت های برتر دنیا نیست. ضمن اینکه همین حرف شما رو هم قبول ندارم. به عنوان مثال سایت های موبایل دات آی آر، سینما تیکت یا ورزش ۳ دقیقا از سایت هایی هستند که از کلمات کلیدی استفاده کرده اند.
یا سایت های خارجی مثل searchengingeland یا serachenginejournal نمونه های موفق خارجی هستند. حتی می تونید ارائه دهنده خدمات سئو رو مشاهده کنید که به تکرار از کلمه سئو در نام دامنه خودشون استفاده کرده اند و الان در جایگاه های بالا در نتایج هستند.
به هرحال، این پارامتر، یکی از پارامتر های تاثیر گذار هست و نکته این هست که در شروع یک کسب و کار که شخص سرمایه چندانی ندارد، بهترین راهکار برای ارتباط با یک حوزه فعالیت میشه. البته که برند سازی خیلی جواب میده اما هزینه بالایی داره و شما برای برند شدن، باید هزینه بسیار زیادی را بپردازید.
بهترین حالت وجود کلید واژه در متن دامنه است
سلام
حرف شما درسته و استفاده از کلمه کلیدی هم در سئو و هم در برندینگ تا ثیرگذار هست.
ولی گاهی اوقات رقبا و سایت های مشابه از کلمات کلیدی حرفه مورد نظر استفاده کردن و دامنه های خوب پر شده.
و نکته دیگه این هست که گاهی اوقات به علت طولانی بودن کلمه کلیدی موردنظر بهتر هست که استفاده نکنیم چون نام دامنه خیلی طولانی میشه .