چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟
در این مقاله بسیار کاربردی، می خواهیم به تحلیل کامل این بپردازیم که چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم؟ در واقع می خواهیم به طور کامل فرآیند پذیرش یک پروژه سئو را مورد بررسی قرار دهیم.
بسیاری از اوقات، در نظر نگرفتن نکات مربوط به یک پروژه و تحلیل نکردن آن پیش از انجام پروژه سئو، باعث شکست پروژه شده و هم به مجری پروژه و هم به مشتری، ضربه وارد می کند.
بنابراین بسیار مهم و حیاتی خواهد بود که پیش از انجام و اجرای یک پروژه سئو ، به طور کامل به تحلیل اولیه آن بپردازیم و سپس آن پروژه سئو را قبول نماییم.
توضیح در مورد مقاله فرآیند پذیرش پروژه سئو
این مقاله، به صورت کامل از روی ارائه بسیار عالی و فوق العاده کامل در جلسه پنجم دورهمی کندو توسط آقای امین اسماعیلی، نوشته شده است. البته بخش های به صورت جزئی به آن اضافه یا از آن کم شده است.
شما می توانید به لینک کامل این ویدئو که در منابع پایین مقاله آمده است، دسترسی داشته باشید و همچنین فایل های مربوط به این ارائه را دانلود نمایید.
این مقاله در آینده به روزرسانی خواهد شد و نکات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. در صورتی که می خواهید نکته ای را به این موارد بسیار حیاتی در فرآیند پذیرش پروژه های سئو خود، اضافه کنید، حتما در بخش نظرات آن را بیان نمایید تا به این مقاله اضافه شود.
توضیح کوتاه در مورد کندو
کندو یک دورهمی دوستانه برای انتقال تجربیات در زمینه سئو و مدیریت سایت است که به شرکت کنندگان خود کمک می کند تا از تجربیات دیگران برای ارتقای کسب و کار خود بهره مند شوند.
در این دورهمی ۳ ساعته ابتدا یک موضوع خاص در زمینه سئو به صورت تخصصی معرفی شده و پس از آن شرکت کنندگان نظرات و تجربیات خود پیرامون موضوع بحث را مطرح می کنند. شرکت در کندو برای همه آزاد است و بصورت ماهانه برگزار می گردد.
فرآیند پذیرش و اجرای یک پروژه سئو
هدف ما از انجام پروژه سئو ، همواره این می باشد که این پروژه به بهترین شکل ممکن انجام گردد. اما خیلی اوقات ممکن است شما یک پروژه سئو را به دلایل مختلف نپذیرید و این امری کاملا طبیعی است.
می توان گفت که قطعا رد کردن یک پروژه که قرار است به شکست منتهی شود یا شرایط لازم برای اجرای درست را نداشته باشد، بسیار بهتر از عدم موفقیت در آن پروژه می باشد.
در واقع شکست در یک پروژه، هم بر روی اعتماد به نفس خود شما تاثیر خواهد گذاشت و هم روی اعتماد و اطمینانی که مشتری به شما داشته است، تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.
می توان فرآیند پذیرش یک پروژه سئو را به مراحل اصلی زیر تقسیم نمود:
حرفهایترین و بهروزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ
تماس اولیه مشتری و دریافت اطلاعات پروژه سئو
می توان با قطعیت گفت که اولین تماس با مشتری، بهترین فرصت برای دریافت اطلاعات کامل از پروژه و تصمیم گیری در مورد پذیرش یا رد آن پروژه می باشد.
در این بخش سوالاتی آماده شده است که می تواند بسیار به تصمیم گیری نهایی ما در مورد قبول پروژه سئو کمک نماید:
در بخش سوالات مربوط به سایت، شما برای تشخیص شرایط فعلی سایت می توانید از سوال های زیر استفاده نمایید:
در بخش بعدی، سوالاتی را در مورد فعالیت های انجام شده، توان اجرایی مجموعه و اطلاعات جمع آوری شده از این سوابق مطرح می کنیم. این سوالات می توانند شامل سوالات زیر باشند:
تقریبا می توان گفت تا همین جا شما می توانید تا حدودی تشخیص دهید که پروژه برای شما جذاب هست یا اینکه نمی توانید پروژه را بپذیرید. اما اینکه همانجا به صورت تلفنی به مشتری اعلام کنید که پروژه را می پذیرید یا خیر، کار درستی نبوده و حتما یک بازه زمانی را برای اعلان نهایی نظر خود، در نظر بگیرید.
اما بهتر است برای قبول یا رد یک پروژه سئو، حتما سوالات اساسی زیر که در مورد لینک سازی می باشد را نیز، از مشتری بپرسید و سپس به تحلیل نهایی قبول یا عدم پذیرش پروژه بپردازید.
این سوالات به شرح زیر می باشند:
سوالاتی که در این سه بخش اصلی، از مشتری خود می کنید، به شما یک دیدگاه اولیه می دهد در مورد اینکه بتوانید آنالیز اولیه خود برای پروژه را انجام دهید.
در واقع این سه بخش اصلی عبارت بودند از:
- سوالات مربوط به بخش تکنیکال (Technical SEO)
- سوالات مربوط به بخش محتوا (Content)
- سوالات مربوط به لینک سازی (Link Building)
زمانی که اطلاعات بالا را گرفتید، حتما در پایان مکالمه، اطلاعات تماس مشتری را دریافت کرده و به او اعلام کنید که پس از بررسی و آنالیز اولیه، پیشنهادات خود را برای انجام پروژه، به او ارسال خواهید کرد.
نکات مهم که پیش از اعلام هزینه به مشتری باید در نظر داشته باشید
چند نکته می باشد که در تماس های اولیه با مشتری و پیش از ارائه پیشنهاد به او، باید آن ها را رعایت نمایید. این موارد عبارتند از:
آنالیز اولیه پروژه سئو
بر اساس اطلاعات جمع آوری شده که در بالا لیست شد، می توان یک بازه ۲۴ ساعته یا ۴۸ ساعته (یک یا دو روزه) می توانیم آنالیزی از پروژه داشته باشیم و ببینیم که چه خدماتی را می توانیم به مشتری ارائه بدهیم.
توضیح: به دلیل طولانی شدن، بخش مربوط به خدمات سئو، از این مقاله جدا شده است و در یک مقاله جداگانه به آن پرداخته شده است.
برای آنالیز اولیه سایت، شما باید موارد زیر را در نظر داشته باشید. دقت کنید که هدف تدوین استراتژی نیست بلکه به دنبال شناخت مقدماتی خدماتی هستیم که می توان به مشتری ارائه داد:
اگر بخواهید به صورت الگوریتمی (و با استفاده از if/else ) آن را نمایش دهیم، می توانیم از ساختاری به شکل بالا استفاده کنیم.
خط های سبز به این معنی می باشد، که شما این مرحله از آنالیز را رد کرده و وارد مرحله بعد می شوید. خط های قرمز نیز، نشان می دهند که شما باید شرط های دیگری را چک کنید و در صورت قابل رفع نبودن آن ها، از انجام پروژه انصراف بدهید.
در نظر داشته باشید که اگر سایت مشکلات جدی در زمینه سئو تکنیکال داشته باشد، هر چقدر که محتوا تولید کنید و یا هر مقدار که روی لینک بیلدینگ کار کنید، باز به نتیجه مورد نظر نخواهید رسید.
در واقع دراین مرحله باید به مشتری پیشنهاد داد که باید یک مرحله به عقب بازگردد و پیشنهاد طراحی سایت با رعایت اصول سئو تکنیکال را به او بدهید. شما به او پیشنهاد می دهید که به جای اینکه این هزینه را بر روی سئو سایت نماید، اگر یک سایت جدید طراحی نماید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.
کلیه نمودارهای ارائه شده در ادامه نیز، به همین صورت می باشند و ساختار آن ها، به همین شکل خواهد بود.
نمودار مرحله آنالیز اولیه بر اساس تولید محتوا، به صورت شکل بالا می باشد.
نمودار مرحله آنالیز اولیه بر اساس اینکه آیا می توانید از خدمات لینک سازی، برای مشتری خود استفاده کنید، به صورت بالا می باشد.
نتایج آنالیز اولیه پروژه سئو
پس از بررسی و آنالیز اولیه مسائل گفته شده در بالا، اگر به این نتیجه رسیدید که شانس موفقیت شما در پروژه پایین است، بهتر است تا انصراف خود از انجام آن را به مشتری اعلام کنید.
بسیار مهم است که حتما دلایل انصراف خود از پروژه سئو را به مشتری شرح دهید. به عنوان مثال باید بگویید که تکنیکال سایت دچار مشکل است و شما توانایی درست کردن آن را ندارید و یا سایت او تازه تاسیس است و فضای تولید محتوا نیز ندارد یا محتوای بسیار تخصصی دارد که شما نمی توانید آن را انجام دهید.
اگر هم تصمیم به همکاری با مجموعه مشتری را گرفتید، باید به صورت دقیق مشخص کنید که چه خدماتی، با چه هدفی و با چه هزینه ای به مشتری ارائه خواهید کرد.
در واقع شما باید به صورت دقیق اعلام کنید که چه کارهایی را برای پروژه سئو مشتری انجام می دهید و چه مدت زمانی برای انجام آن نیاز دارید و اینکه هزینه این موارد برای او چقدر می باشد.
برای اینکه مشخص کنید چه کارهایی را قرار است برای مشتری انجام دهید، می توانید به مقاله دسته بندی خدمات سئو مراجعه کنید. در مقاله بعدی بررسی خواهیم که برای تهیه پروپوزال سئو، چه مواردی را باید مدنظر قرار دهیم.
نتیجه گیری برای مقاله فرآیند پذیرش پروژه سئو
در این مقاله، به فاکتورهایی پرداخته شد که باعث می شوند که یک پروژه سئو را قبول کنیم و یا از انجام آن انصراف دهیم.
در ابتدا با این آشنا شدیم که در تماس اولیه با مشتری، چه اطلاعاتی از پروژه را باید از او دریافت کنیم. این موارد در سه حوزه تکنیکال، تولید محتوا و لینک سازی مورد بررسی قرار داده شد.
سپس به بررسی آنالیز و تحلیل اولیه پروژه، توسط خودمان پرداختیم. سه حوزه گفته شده در بالا، یعنی بخش سئو تکنیکال، روش های محتوا سازی و همین طور استراتژی ها و برنامه ریزی های لینک بیلدینگ، در این بخش مورد تحلیل اولیه توسط ما قرار می گیرد.
پس از انجام کلیه موارد بالا، حال می توانیم تصمیم بگیریم که آیا می توانیم پروژه سئو مورد نظر را قبول کنیم یا اینکه بهتر است از پروژه مورد نظر، انصراف دهیم.
ممکن است در تجربه های کاری شما، مواردی وجود داشته باشد که ما فراموش کرده باشیم تا در این مقاله قرار دهیم.
اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله ” چگونه یک پروژه سئو را بپذیریم ” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
راهنما برای مطالعه بیشتر:
برای تولید این مقاله، از ارائه آقای امین اسماعیلی در دورهمی کندو استفاده شده است. برای دسترسی به فیلم این کارگاه، می توانید از لینک زیر استفاده کنید:
راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:
شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید:
با سلام – خیلی خوب و کاربردی بود – یه مسیر روشن برای تازه کارها – ممنون از شما
سلام به شما دوست عزیز
بسیار خوشحالم که مورد استفاده شما قرار گرفته است.
تشکر فراوان
ممنون از مقاله خوبتون.واقعاااااا
یکم لقمه بیشتر تو دهن ما بزارید:))))))) کم کم به مقاله اضافه کنید که هر کدوم از تحلیل هایی ک گفتید چجوری سریع بهش دسترسی داشته باشیم .
باید از کدوم نرم افزار ها یا چجوری ؟
البته در حد مقاله :)))
وگرنه میشه آموزش کامل سئو
سلام به شما دوست عزیز
بسیار سپاسگزارم که وقت ارزشمند خودتان را گذاشتید که برای ما پیام ارسال کنید.
این مقاله، به طور کل نوشته شده از ارائه آقای امین اسماعیلی عزیز، در یکی از دورهمی های کندو می باشد.
شما می توانید با مراجعه به سایت http://candoclub.ir ، به صورت کامل تر، با مباحث مرتبط با تحلیل ها، پروژه ها، قیمت گذاری، KPI های ارائه به مشتری و سایر موارد مرتبط با سئو آشنا شوید. این سایت یکی از غنی ترین سایت ها در حوزه سئو فارسی می باشد که از تمامی اساتید سئو در ایران، ارائه ای در آن موجود می باشد. ارائه همه از جنس تجربه بوده و شما را با بسیاری از موارد در سئو پروژه های واقعی آشنا می سازد.
این مقاله از سری کارگاه های حضوری ای بود که در کندو برگزار می شد (که از بهمن ماه به دلیل کرونا، برگزار نشده است ) برای دسترسی به همه ویدئو ها به صورت رایگان هم می توانید به این لینک مراجعه کنید.
همچنین در ماه های آینده، قرار است تا مقالات بیشتر در حوزه سئو بر روی سایت قرار دهیم که با ثبت نام در خبرنامه ما، می توانید از آن ها اطلاع بیابید.
بازهم از لطف و توجه شما، سپاسگزارم
سلام وقت بخیر
من هم بی معرفتی دیدم این مقاله رو کسی بخونه و تشکر نکنه
واقعا عالی بود و خسته نباشید میگم
سلام به شما دوست عزیز
نظر لطف شماست. از اینکه وقت با ارزش خود رو گذاشتید تا پیام دلگرم کننده خودتون رو برای ما بفرستید، از شما کمال تشکر رو دارم.
نظرات شما، باعث انرژی گرفتن ما برای ادامه راه خواهد شد.
سپاس فراوان
سلام و عرض ادب:
به این میگن یک مقاله کامل و جامع و مشکل گشا :)
واقعا گوگل این مقاله را باید روی سرش بذاره جایگاه اول برای این مقاله به خدا کمه ….
واقعا کامل بود واقعاً …
سلام به شما دوست عزیز
از شما بسیار سپاسگذارم که وقت ارزشمند خودتون رو گذاشتید تا برای ما پیام ارسال کنید.
دیدگاه شما نسبت به این مطلب، نظر لطف شماست. پیام های دلگرم کننده شده، باعث خواهد شد این راه رو با قدرت بیشتری ادامه بدیم.
برای شما بهترین ها رو آرزو می کنم.
تشکر و سپاس فراوان
تشکر از شما بابت این محتوای ارزشمند .
کمک بسیار زیادی به من کرد.
امیدوارم که همیشه شاد، موفق ، سلامت ، ثروتمند و سعادتمند در دنیا و آخرت باشید .
سلام و روز شما بخیر
از شما سپاسگزارم که وقت ارزشمند خودتان را گذاشتید تا برای ما پیام های دلگرم کننده خود را ارسال کنید.
خیلی خوشحال هستم که مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته است.
از شما بسیار ممنونم