خدمات سئو شامل چیست؟
در این مقاله بسیار کاربردی، می خواهیم به طور کامل بررسی نماییم که خدمات سئو در یک پروژه، شامل چه بخش هایی می باشد.
در این مقاله به صورت کامل به لیست خدمات بهینه سازی سایت خواهیم پرداخت. در ادامه می آموزیم که چگونه باید پروپوزال انجام خدمات سئو را برای یک مشتری آماده نماییم.
پس از تحلیل و آنالیز اولیه یک پروژه سئو، می باید لیست خدماتی را که در پروژه سئو می توانیم به مشتری ارائه دهیم، به کارفرما ارائه دهیم.
این مقاله، دومین بخش از سلسله مقالات فرآیند پذیرش و انجام پروژه های سئو و انجام خدمات مرتبط در حوزه سئو می باشد. برای اینکه بتوانید یک پروژه سئو را بپذیرید، در ابتدا نیاز به تحلیل اولیه آن پروژه دارید.
در صورتی که با نحوه تحلیل اولیه یک پروژه و فرآیند پذیرش یک پروژه سئو آشنا نیستید، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:
توضیح در مورد مقاله لیست خدمات سئو
این مقاله، به صورت کامل از روی ارائه بسیار عالی و فوق العاده کامل در جلسه پنجم دورهمی کندو توسط آقای امین اسماعیلی، نوشته شده است. البته در قسمت هایی، به صورت جزئی به این نوشتار اضافه یا از آن کم شده است.
شما می توانید به لینک کامل این ویدئو که در منابع پایین مقاله آمده است، دسترسی داشته باشید و همچنین فایل های مربوط به این ارائه را دانلود نمایید.
این نوشتار در آینده به روزرسانی خواهد شد و نکات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. در صورتی که می خواهید نکته ای را به لیست خدمات سئو در این مقاله اضافه کنید، حتما در بخش نظرات آن را بیان نمایید تا به این نوشتار اضافه گردد.
توضیح کوتاه در مورد کندو
کندو یک دورهمی دوستانه برای انتقال تجربیات در زمینه سئو و مدیریت سایت است که به شرکت کنندگان خود کمک می کند تا از تجربیات دیگران برای ارتقای کسب و کار خود بهره مند شوند.
در این دورهمی ۳ ساعته ابتدا یک موضوع خاص در زمینه سئو به صورت تخصصی معرفی شده و پس از آن شرکت کنندگان نظرات و تجربیات خود پیرامون موضوع بحث را مطرح می کنند. شرکت در کندو برای همه آزاد است و بصورت ماهانه برگزار می گردد.
آشنایی اولیه با ۵ بخش اصلی خدمات سئو
در بخش قبلی این نوشتار، به صورت کامل به آنالیز اولیه یک پروژه سئو پرداختیم. در واقع با متریک هایی که برای تحلیل اولیه یک پروژه در نظر گرفتیم، می توانیم نتیجه گیری کنیم که آیا یک پروژه سئو را قبول کنیم یا آن را رد نماییم.
اگر پس از آنالیز اولیه، تصمیم به همکاری با مجموعه ای را گرفتید، باید دقیقا مشخص کنید که چه خدماتی، با چه هدفی و با چه هزینه ای را به مشتری ارائه خواهید داد.
در واقع شما به مشتری خود اعلام می کنید که چه کارهایی را انجام می دهید، این کارها چقدر زمان می برد و اینکه هزینه های هر بخش چقدر می باشد. به این صورت هیچ جای بحثی بین شما و مشتری باقی نخواهد ماند.
صحبت در مورد زمان انجام و همین طور هزینه های هر بخش از خدمات سئو، مبحث کاملا جداگانه ای هست که به صورت مجزا در یک مقاله دیگر به آن پرداخته خواهد شد. اما اینکه قرار است چه کارها و خدماتی برای سئو وب سایت به مشتری ارائه گردد، در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم.
به واقع حوزه های خدمات سئو بسیار گسترده بوده اما از بین آن ها، ما به رایج ترین آن ها پرداخته ایم و آن ها را به صورت اولیه، دسته بندی کرده ایم.
برای تهیه پروپوزال و ارائه به مشتری، باید ابتدا لیستی از خدمات سئو در نظر بگیریم. در واقع ما باید بر اساس سوالات و آنالیز اولیه پروژه، مشخص کنیم که دقیقا کدام یک از خدمات بهینه سازی سایت برای این پروژه، مورد نیاز است.
بعضی از این خدمات به هم وابسته هستد و بعضی از آن ها نیز، به همدیگر وابسته نیستند. این بستگی به پروژه ای دارد که قرار است خدمات به آن ها ارائه دهیم.
همین طور که پیش تر هم گفته شد، خدمات رایج در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت، بسیار متنوع و گسترده می باشد. برای هر پروژه بسته به شرایط آن، خدمات متفاوتی تعریف می شود. با این وجود، همیشه دقت کنید که در پروپوزال شما هر فعالیتی باید مشخص بوده و هزینه آن تعیین گردد.
به این نکته توجه کنید که اگر زمان و هزینه درستی برای خدمات بهینه سازی پروژه تخمین نزنید، معمولا در انتهای پروژه دچار ضرر و زیان خواهید شد. در واقع شما مجبور خواهید بود که کارهایی را روی آن پروژه انجام دهید، که قبلا برای آن صورت حسابی نفرستاده اید.
از طرفی چون دوست دارید که پروژه موفق بشود، شما فعالیت های اضافه دیگری بر روی پروژه انجام خواهید داد که از سمت کارفرما، عملا نادیده گرفته خواهد شد. در واقع اشتباه های ما در آنالیز و تحلیل اولیه و ارائه ندادن یک پروپوزال درست، باعث می شود که به دلیل ندیدن برخی موارد، عملا پولی بابت خدمات شما توسط مشتری در نظر گرفته نشود.
ما خدمات سئو را به ۵ دسته اصلی تقسیم کرده ایم (البته می توان خیلی آن را گسترده تر کرد) که این ۵ دسته عبارتند از:
در ادامه به بررسی هر کدام از این قسمت ها و توضیح هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.
حرفهایترین و بهروزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ
خدمات سئو تکنیکال
اولین بخش از خدمات بهینه سازی سایت، شامل خدمات سئو تکنیکال می شود. در این بخش، خدماتی به مشتری ارائه می شود که بیشتر مربوط به سرویس هایی است که می باید از لحاظ فنی، در سایت رعایت گردد.
در نظر داشته باشید که کلیه بخش های زیر را باید به صورت سرویس در پروپوزال خود تعریف کنید و مدت زمان انجام هر کدام و همین طور قیمت پیشنهادی برای آن را برای مشتری ذکر نمایید. این ها همه سرویس هایی هستند که شما باید برای آن ها زمان و انرژی صرف کنید.
خدمات سئو تکنیکال را می توان به بخش های کلی زیر تقسیم نمود:
در صورتی که می خواهید سایت خود را وبمستر تولز متصل نمایید و نقشه سایت خود و فایل robots خود را تست نمایید، می توانید از فیلم آموزشی رایگان زیر استفاده کنید:
در نظر داشته باشید، کلیه مواردی که به عنوان سئو تکنیکال در این بخش به آن ها اشاره شد، جزو پیش فرض وظایف شما در یک پروژه سئو نیست.
اگر یک پروژه ای به موارد تکنیکال برای سئو خود نیاز دارد، شما باید به صورت جداگانه، آن ها را در خدمات سئو خود ارائه دهید. در این صورت مشتری هم دقیق خواهد دانست که شما چه کارهایی برای او انجام داده اید.
خدمات بازاریابی محتوا
یکی دیگر از بخش های بسیار پر اهمیت در انجام خدمات بهینه سازی سایت، خدمات بازاریابی محتوا می باشد. این بخش نیز همانند سایر بخش ها، بسیار گسترده است اما می توان آن را به چندین بخش عمده و مهم زیر تقسیم کرد.
در نظر داشته باشید که همانند سایر قسمت ها، هر کدام از این خدمات، بخش مجزایی در پروپوزال شما خواهد بود و در نتیجه زمان و هزینه آن ها، به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.
ما این خدمات بازاریابی محتوا را به صورت زیر، تقسیم بندی کرده ایم:
نکته: ما در سایت وبمستر وردپرس، چک لیست هایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدف و همین طور تولید محتوا با کیفیت، فراهم کرده ایم. شما با استفاده از لینک های زیر می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید:
نکته: شما می توانید تمامی موارد بالا را در قالب یک پکیج به مشتری خود ارائه دهید یا کاملا به صورت مجزا، هر بخش را در پروپوزال خود، قرار دهید.
در صورتی که به طور مجزا می خواهید آن ها را به لیست خدمات سئو خود اضافه کنید، باید زمان و هزینه هر کدام را به صورت جداگانه محاسبه کرده و به مشتری اعلام نمایید.
خدمات لینک سازی
از دیگر بخش های مهم یک پروژه سئو، خدمات لینک سازی می باشد. به طورکلی ما این خدمات را به بخش های مختلف زیر تقسیم بندی کرده ایم:
نکته: ما چک لیستی را برای بررسی سئو داخلی آماده کرده ایم که عموما در پروژه های خود، از آن بهره می بریم. شما می توانید از طریق لینک زیر به این چک لیست دسترسی داشته باشید:
خدمات لوکال سئو
از دیگر خدماتی که می توانید در لیست خدمات بهینه سازی سایت، به مشتریان ارائه دهید، خدمات لوکال سئو می باشد. عموما این بخش از سایر خدمات ساده تر بوده و نتایج در آن ها زودتر توسط مشتری دیده می شوند.
برای خدمات سئو محلی، ما تقسیم بندی زیر را مد نظر گرفته ایم که شما می توانید در این سه حوزه، به مشتریان خود، سرویس ارائه دهید:
خدمات آنالیز و مشاوره سئو
در فرآیند مشاوره، شما به طور مستقیم هیچ فعالیتی بر روی سایت انجام نمی دهید ولی در تدوین استراتژی، زمان بندی و نحوه اجرا خدمات سئو، مشاوره و آموزش اولیه ارائه می دهید.
به عنوان مثال شما نه تولید محتوا برای مشتری انجام می دهید و نه اینکه مثلا رپورتاژ آگهی برای او انجام می دهید. در واقع شما فقط به مشکلات و راه حل های آن ها اشاره کرده و از مشتری می خواهید که با توجه به نکاتی که شما به او اشاره می کنید، خودش آن ها را انجام دهد.
خدمات مشاوره و همین طور آنالیز سئو، معمولا برای شرکت های بزرگ که تیم های اجرایی قوی در بخش های مختلف دارند، مناسب می باشد. به همین دلیل پیشنهاد آن به مجموعه های کوچک تر با بودجه بندی محدود منطقی نیست.
در این بخش، لیست خدماتی که قرار است به مشتری ارائه دهیم، خاتمه می یابد. حال باید پروپوزال خود را آماده کنیم و برای مشتری ارسال نماییم.
مرحله تهیه پروپوزال برای ارائه لیست سرویس های بهینه سازی
با شناخت خدمات سئو و بعد از آنالیز اولیه پروژه، دقیقا مشخص می کنیم که کدام یک از این خدمات را برای سایت مورد نظر مناسب می باشد. آن ها را انتخاب می کنیم و در پروپوزال خود، به همراه زمان انجام و هزینه های مرتبط با آن، قرار می دهیم.
برای ارائه یک پروپوزال خوب، شما می توانید نکات زیر را در ارائه پروپوزال به مشتری خود در نظر بگیرید:
معیارهای سنجش موفقیت در انجام خدمات سئو
معیارهای سنجش موفقیت برای هر خدمت، می تواند کاملا متفاوت باشد. حتی ممکن است معیار سنجش برای یک سرویس در پروژه متفاوت از پروژه دیگر باشد.
اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم، بعضی معیارهای درست، کاملا مشخص هستند. در این بخش به صورت لیست وار به بعضی از این موارد که می تواند به درستی یا به اشتباه مورد استفاده قرار بگیرند، اشاره شده است:
معیارهای مناسب برای سنجش موفقیت
معیارهای اشتباه در انجام خدمات سئو
در مقاله بعدی، به صورت مفصل در مورد معیارهای سنجش موفقیت صحبت خواهیم کرد. در واقع هدف ما تکمیل فرآیند تعریف پروژه، تهیه پروپوزال، قیمت دهی، عقد قرارداد و ارسال گزارش به مشتری می باشد.
این مقاله به مرور زمان تکمیل تر نیز خواهد شد.
حرفهایترین و بهروزترین مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ
نتیجه گیری برای مقاله لیست خدمات سئو
در این مقاله، به صورت تخصصی به این پرداختیم که خدمات سئو شامل چه بخش هایی می باشد.
در بخش نخست، ابتدا خدمات بهینه سازی سایت و ارائه آن به کارفرما را به پنج دسته کلی تقسیم کردیم. این پنج بخش شامل: خدمات سئو تکنیکال، بازاریابی محتوا، لینک سازی، لوکال سئو و آنالیز و مشاوره می باشند.
سپس بررسی کردیم که در هر بخش، چه خدماتی را می توانیم به مشتریان خود در حوزه سئو ارائه بدهیم. در نهایت هم به نکاتی اشاره کردیم که می باید برای تهیه پروپوزال نهایی، به مشتری خود ارائه دهیم.
ممکن است در تجربه های کاری شما، مواردی وجود داشته باشد که ما فراموش کرده باشیم تا در این مقاله قرار دهیم.
اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله ” خدمات سئو شامل چیست؟ ” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
راهنما برای مطالعه بیشتر:
برای تولید این مقاله، از ارائه آقای امین اسماعیلی در دورهمی کندو استفاده شده است. برای دسترسی به فیلم این کارگاه، می توانید از لینک زیر استفاده کنید:
راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:
شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید:
سلام
بهتر بود از ارائه کندو تقلید نمیکردید و این مقاله نمی نوشتید.
این ارائه ممخصوص اقای اسماعیلی هست .
و یا لااقل برای نگارش این مقاله از ایشون کسب اجازه میکردید
سلام به شما دوست عزیز
فکر می کنم شما اصلا از ابتدا درست مقاله رو نگاه نکردید. از همون ابتدا به این امر اشاره شده، ضمن اینکه لینک فیلم کندو و همین طور امین اسماعیلی عزیز، در متن موجود هست.
ضمنا، اجازه این نوشتار هم، گرفته شده و بعد نوشته شده. هدف این بوده که فیلم به متن تبدیل شود تا بتواند مورد استفاده بقیه افراد قرار بگیرد.
نکته جالب اینجاست که دقیقا بعد از این جلسه با هماهنگی امین عزیز، ارائه بنده در مورد قیمت گذاری سئو بود، که عملا از این متن هم، درون اون استفاده شده بود.
در ضمن، بد نیست در فضای مجازی، اول خودتون رو درست معرفی کنید و قبل از هر اظهار نظر، ابتدا سوال کنید و بعد نظر خودتون رو اعلام کنید.
حضور در فضای مجازی هم، مثل فیزیکی، دارای آداب هست. امیدوارم از این به بعد، جای دیگه که کامنت میذارید، لااقل اسم خودتون رو درست بنویسید.
نویسنده این متن کاملا مشخص است و ابایی جهت پنهان کاری ندارد.
خوشحال میشم در کندو بعدی (به امید خدا اولین جلسه حضوری بعد از کرونا) شما رو با اسم واقعی، زیارت کنم.
روز خوبی داشته باشید.
با تشکر ویژه از مدیریت و نویسندگان سایت بابت ارائه مطالب کاربردی و مفید،
من چندتا سئوکار فوق العاده توی سایت خدمات یاب دیدم که کارشون حرف نداره…