نیازمندی های بالا آوردن سایت وردپرس

در این فیلم آموزشی، کلیه نیازمندی هایی که برای بالا آوردن سایت وردپرس به آن احتیاج داریم را بررسی خواهیم کرد.

برای راه اندازی و بالا آوردن یک سایت وردپرسی، در ابتدا به یک سری عوامل اولیه نیاز دارید.

در این فیلم آموزشی، ما به صورت کامل در مورد تمام چیزهایی که برای راه اندازی یک سایت وردپرس نیاز دارید، صحبت خواهیم کرد.

برای بالا آوردن سایت وردپرس به چه چیزهایی نیاز داریم

این ویدئو آموزشی، از سری آموزش های وردپرس در سایت وبمستر وردپرس می باشد که از صفر تا ۱۰۰ به آموزش وردپرس می پردازد. در صورتی که می خواهید از این سری آموزشی استفاده کنید، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

آموزش وردپرس

در کمتر از ۲۰ ساعت، بیشتر از ۹۰ درصد وبمستران، وردپرس را یاد بگیرید ((کاملا رایگان))

با اطمینان می توانیم بگوییم که بیش از ۹۰ درصد کسانی که در وب فارسی مشغول کار با وردپرس هستند، حتی موارد مقدماتی که در این سری آموزش ها گفته شده را نمی دانند. پس از همین الان شروع کنید
آموزش وردپرس

فیلم آموزش «برای بالا آوردن سایت وردپرس به چه چیز هایی نیاز داریم؟»

در این بخش شما می توانید ویدئو نیازمندی های بالا آوردن سایت با وردپرس را مشاهده نمایید:

مقدمه: برای بالا آوردن سایت وردپرسی به چه چیز هایی نیاز داریم؟

امروزه بیش از سی درصد سایت های دنیا با وردپرس کار می کنند. این یعنی از هر سه سایت، یک سایت با وردپرس بالا آمده است.

برای راه اندازی یک سایت با وردپرس، پیش از هر چیز، باید مواردی را فراهم کنید. در واقع شما باید پیش از راه اندازی سایت وردپرسی خودتان، این موارد را داشته باشید. این موارد  مهم عبارتند از:

  • ۱. داشتن یک نام دامنه

    اولین نیازمندی برای برپاسازی یک سایت با وردپرس، داشتن یک نام می باشد که از آن به عنوان نام دامنه یاد می شود.

  • ۲. فراهم کردن یک سرور

    برای راه اندازی یک سایت وردپرسی، حتما باید یک سرور داشته باشید. از این سرور با نام هاست یاد می شود. بنابراین حتما باید یک هاست را تهیه کنیم.

  • ۳. تنظیم کردن Nameserver های سرور را روی دامنه

    برای اینکه سایت شما توسط نام انتخابی شما روی سرور در دسترس باشد باید، Name server های سرور را روی دامنه تنطیم کنید.

    از طریق name server می توان فهمید که آیا اسم در سرور وجود دارد یانه. nameserver در اینترنت پخش می شود و کل nameserver های دنیا به آن دسترسی خواهند داشت .به این صورت می توان از بیرون به آن دامنه دسترسی داشت.

  • ۴. قرار دادن فایل های سایت وردپرس در جای مناسب

    بعد از اینکه نام دامنه شما در دسترس قرار گرفت، حال باید فایل های سایت خود را در روی سرور در جایی مشخص قرار دهید. به این وسیله وب سرور می تواند با  آمدن درخواست، به این فایل ها دسترسی داشته و پاسخ مناسبی به آن ها دهد.

  • ۵. ساخت دیتابیس برای نگهداری داده های سایت

    برای نگهداری داده سایت و همین طور داینامیک بودن آن، دیتا های سایت شما، باید در جایی نگهداری شود. برای این کار، از پایگاه داده باید استفاده شود.

    بنابراین برای راه اندازی سایت وردپرسی، باید یک دیتابیس بسازید تا داده های سایت وردپرس شما، در آن ذخیره گردد.

  • ۶. متصل کردن فایل های سایت و دیتابیس سایت

    برای اینکه داده های سایت به درستی بر روی صفحات به نمایش در آورده شوند، نیاز می باشد که اتصال بین فایل های سایت وردپرس و دیتابیس آن، برقرار گردد.

  • ۷. انجام تنظیمات مهم بر روی سرور و وب سرور

    سایت های وردپرس، برای اینکه پایدار بوده و همین طور از سرعت خوبی برخوردار باشند، باید تنظیمات مناسبی بر روی سرور آن ها، انجام پذیرد.

    برای اینکه سایت وردپرسی شما سریع لود شود، شما نیاز دارید تا تنظیمات مهمی را، هم بر روی سرور خود و هم بر روی وب سرور خود انجام دهید.

بالا آوردن سایت وردپرس

در این جلسه ما به بررسی چهار مورد اول می پردازیم. سپس در فیلم آموزشی بعدی، در مورد سه مورد بعدی یعنی تنظیمات سرور، صحبت خواهیم کرد.

ما در جلسه گذشته، به صورت کامل در مورد اینکه سایت ها چگونه کار می کنند، صحبت کردیم. در ابتدا پیش از شروع به بیان نیازمندی ها، ابتدا یک خلاصه کوتاه از جلسه گذشته بیان می کنیم.

یادآوری از جلسه گذشته: نحوه کارکرد سایت ها (یادآوری از جلسه قبل)

عموما برای دریافت اطلاعات یک سایت، باید فرآیندی انجام شود. کل این فرآیند بسیار ساده است. در ابتدا یک request یا درخواست، از مرورگر  کاربر به سمت سرور،  ارسال می  گردد. سرور نیز بر مبنای درخواست ارسال شده، پاسخی را به کاربر ارسال می کند.

وقتی بخواهیم به اطلاعات یک سایت دسترسی داشته باشیم نیاز به یک اپلیکیشن داریم. اپلیکیشن سمت کاربر که درخواست را در ارسال می کند، همان مرور گر است.

برای رسیدن درخواست به سرور، ابتدا این درخواست داده شده از طرف کاربر، باید از اینترنت بگذرد.

برای این کار، عملیات مسیریابی توسط دستگاه های بین راه انجام می گردد. به این وسیله، درخواست ارسال شده مسیر خود را پیدا کرده و به سروری که فایل های سایت آنجا قرار دارد، می رسد.

سمت سرور سایت،  سیستم عامل سرور از روی IP و Port  تشخیص می دهد که در خواست را به کدام برنامه ارسال کند. در واقع چون پروتکل استفاده شده، http یا https بوده و پورت مربوطه، ۸۰ یا ۴۴۳ می باشد، بنابراین درخواست رسیده، به وب سرور روی هاست، ارسال می گردد.

نحوه کارکرد سایت های وردپرسی

در سمت سرور، ما از یک stack یا پشته برنامه نویسی استفاده می کنیم. برای راه اندازی سایت با وردپرس، این stack می تواند مختلف باشد. عموما این stack برای برپاسازی سایت های وردپرسی به صورت LAMP یا LEMP می باشد.

پشته LAMP در واقع ابتدای حروف کلمات: Linux؛ Apache؛ MySQL و PHP می باشد.

این به این معنی است که  سیستم عامل سرور Linux بوده و وب سرور آن Apache ، دیتابیس آن mysql  و زبان برنامه نویسی سمت سرور آن PHP می باشد. با استفاده از این امکانات می توان صفحات وب را ساخته و به کاربر برگرداند.

گاهی جای وب سرور Apache از Nginx یا litespeed  استفاده می شود. درخواست به سرور فرستاده می شود و وب سرور با استفاده از زبان های برنامه نویسی صفحات  را می سازد و به کاربر بر می گرداند.

وردپرس یک سری فایل های از پیش آماده در هسته خود را دارا می باشد. حال وب سرور با استفاده از زبان PHP، داده های داینامیک را از دیتابیس گرفته و با قرار دادن در این فایل های هسته وردپرس، آن را با فرمت html به کاربر برگشت می دهد.

وب سرور هم، از طریق اینترنت جواب را به مرورگر کاربر برمی گرداند. در انتها نیز، مرورگر وظیفه دارد دیتایی که به صورت کدهای html و css و جاوا اسکریپت، دریافت کرده است را، به شکلی که کاربر بفهمد مثل متن ،عکس یا فیلم تبدیل کند و به او نمایش دهد.

در صورتی که می خواهید با HTML و نحوه کارکرد آن در صفحات وب آشنا شوید، می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

۱. خرید دامین (نام دامنه) برای بالا آوردن سایت وردپرس

نام دامنه و انتخاب آن، اولین کاری است که برای راه اندازی و بالا آوردن سایت وردپرس خود، به آن نیاز دارید. برای این کار نیاز هست تا یک دامین یا همان نام دامنه را برای خود خریداری کنید.

در واقع در فرآیند خریداری، شما یک نام کاملا یکتا یا unique را برای خود ثبت خواهید کرد. با ثبت این نام، عملا شخص دیگری نمی تواند از نام یا شناسه یکتای شما استفاده نماید.

برای خرید دامین و انتخاب آن، باید به یک سری شرکت هایی که سرویس خرید دامین را ارائه می دهند مراجعه کنید.

سوالات مهم پیش از خرید دامین یا نام دامنه

عموما یک سری سوالات عمومی، در مورد نام دامنه وجود دارد. این سوالات به شرح زیر می باشد:

دامنه چیست؟

ما در یک فیلم کامل آموزشی، در مورد معرفی انواع نام دامنه و انواع پسوند های دامنه های اینترنتی، صحبت کردیم. همچنین در مورد نحوه ثبت دامنه به صورت کامل توضیح داده ایم. برای دیدن این فیلم می توانید به مقاله «دامنه چیست؟» مراجعه کنید.

برای انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت، چه چیزهایی اهمیت دارند؟

ما در یک مقاله مجزا، به صورت کامل در مورد اینکه چطور باید یک نام دامنه مناسب، برای سایت خود انتخاب کنیم، صحبت کرده ایم. برای دیدن کامل این مقاله می توانید به صفحه «انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت» مراجعه نمایید.

فرآیند کلی به این شکل می باشد که برای خرید دامنه، باید به سایت های خرید هاست و دامنه مراجعه کنید.

سپس در قسمت ثبت دامنه اسم دامنه مورد نظر خود را سرچ می کنید. اگر  اسم قبلا ثبت نشده باشد شما امکان خرید آن دامنه را دارید.

در واقع اسم درخواست شده توسط شما، باید پیش از این توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد. در این صورت می توانید دامنه مورد نظر را خریداری کرده و به نام خود ثبت کنید.

در نظر داشته باشید که خیلی فرقی وجود ندارد دامنه را از کدام سایت خریداری می کنید.

خرید دامنه با پسوند ir چگونه انجام می شود؟

دامنه IR از جمله دامنه های CCTLD(country code top level domain)  است. در واقع دامنه های وابسته به نام کشورها، بسته به هر کشور ممکن است قوانین خاص خود را برای ثبت، داشته باشد.

سازمان ایرنیک nic.ir مسئول ساخت دامنه های ir است. برای ساخت دامنه با پسوند ir باید یک شناسه کاربری در سایت nic.ir داشته باشید. به این شناسه، شناسه ایرنیک یا  nic handle گفته می شود.

ابتدا باید یک شناسه کاربری ایرنیک ایجاد کنید. سپس از قسمت ورود به سامانه، وارد صفحه  کاربری خود می شوید و می توانید لیست دامنه های خود را ببینید.

ما در یک فیلم مجزا به صورت کامل در مورد نحوه ثبت دامنه در سامانه ایرنیک، صحبت کرده ایم. برای دسترسی به آن می توانید از مقاله «ثبت دامنه ir در ایرنیک» استفاده کنید.

آشنایی با بخش های مختلف در پنل کاربری سایت ایرنیک

پس از ثبت دامنه در یکی از سرویس های ثبت دامنه،  در قسمت دامنه های من در سایت nic.ir، می توانید دامنه های خود را ببینید.

در بخش دامنه های من، می توانید روی نام هر دامنه کلیک کرده و مشخصات آن را مشاهده کنید.

در این بخش، تنظیمات مختلفی وجود دارد که شما می توانید آن ها را به دلخواه خود تغییر دهید. در ادامه در مورد این موارد توضیح خواهیم داد.

سایت nic.ir برای خرید دامنه ir برای بالا آوردن سایت با وردپرس

شما در این بخش می توانید کلیه رابط هایی که برای دامنه تعریف می شوند را مشخص کنید.

هر فرد می توانند با شناسه خودش به یکسری از افراد یا شرکت ها، حق دسترسی برای تغییری بخشی از تنظیمات دامنه یا حساب کاربری خود را دهد.

به عنوان مثال  می توان  این یک فرد یا شرکت مجاز دیگر را، رابط مالی برای پرداخت ها یا رابط اداری و یا رابط فنی خود انتخاب کرد.

این امر باعث می شود شرکت هاستینگ بتواند به جای ما دامنه را ثبت کنند. نکته این است که باز صاحب امتیاز دامنه، خود فردی  که شناسه را ساخته و دامنه را خریداری کرده است.

می توانید به صورت جداگانه ابتدا nic handle یا شناسه ایرنیک را بسازید و سپس با دادن دسترسی لازم از پنل کاربری ایرنیک خود، خرید دامنه را از شرکت هاستینگ انجام دهید.

عموما گفته می شود که دامنه های ir برای SEO در همان کشور بهتر است. البته یکی از مشکلات  دامنه های ir این است، که  قابلیت  تبلیغات گوگل یا Google ads (به دلیل شرایط تحریم) بر روی آن ها وجود ندارد.

برای ثبت اطلاعات شخصی برای خرید دامنه را بهتر است مشخصات خود را به زبان انگلیسی ثبت کنید. پس از خرید دامنه یک ایمیل محتوی صورتحساب و  تاییدیه ثبت نام دامنه برای شما، ارسال می گردد.

۲. خرید هاست مناسب برای بالا آوردن سایت وردپرس

همانگونه که اشاره شد، دومین چیزی که برای راه اندازی یک سایت وردپرس نیاز داریم، فراهم کردن یک سرور می باشد.

در واقع از این سرور با نام هاست یاد می شود. به دلیل اینکه سایت ما قرار است که با وردپرس راه اندازی شود، لذا یکسری پارامتر ها برای هاست وردپرس نیاز دارید.

وردپرس به دلیل ساختاری که دارد، برای اینکه با سرعت مناسب و حداکثر کارایی خود، کار کند، نیاز به یک حداقل هایی دارد.

علاوه بر این نیاز هست که شما  config ها (یا تنظیمات) را روی سرور و فایل های وردپرس انجام دهید. این تضمین خواهد کرد که سایت وردپرس شما با حداکثر سرعت و توان اجرا گردد.

به عنوان مثال بهتر است سرور یا هاستی که انتخاب می کنید، دارای شرایط زیر باشد:

  • هارد هاست بهتر است هارد SATA قدیمی نباشد. مسلما هارد های  SSD یا NVME سرعت بالاتری در هنگام خواندن دارند و همین باعث بهتر شدن سرعت سایت خواهد شد.
  • بهتر است پهنای باند هاست محدود نباشد. این امر گاهی باعث دان شدن سایت شما می گردد.
  • محدودیت روی ورژن php و انتخاب برای آن نداشته باشد.
  • محدودیت در دسترسی برای تنظیمات روی سرور مثل زمان اجرا و memory limit نداشته باشد.
خرید هاست مناسب برای راه اندازی سایت وردپرسی

وقتی هاست می خرید خود شرکت یک پنل ای در اختیار تان می گذارد که می توانید دیتا های سرور را مدیریت کنید.

پنل های مختلفی برای مدیریت داده های سرور و سایت شما وجود دارد که پر استفاده ترین آن ها،  cpanel است. علاوه بر سی پنل، کنترل پنل هایی چون دایرکت ادمین و همین طور پلسک نیز، بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

عموما به سروری که محل آن یا location آن، در  داخل ایران قرار دارد، هاست ایران گفته می شود. به همین ترتیب هم،  سروری که محل آن در خارج قرار دارد، هاست خارج نامیده می شود. عموما هاست خارج ممکن است برای ایرانی ها گران تر باشد (به دلیل بالا بودن نرخ ارز).

یکی از دلایل خرید هاست خارج ایران، به دلیل پایدار بودن سایت و کسب امتیاز بهتر برای SEO می باشد. به دلیل اینکه اینترنت ایران stable نبوده و وضعیت پایدار ندارد (قطعی های بیشمار دارد) به همین دلیل ممکن است، دسترسی خزنده های موتور های جستجو، در هنگام crawl آن، به آن دسترسی نداشته باشند.

به همین دلیل برای اینکه ربات های گوگل همیشه به آن دسترسی داشته باشند و شما دچار افت جایگاه به دلیل در دسترس نبودن سایت تان نشوید، عموما از هاست خارج از ایران، استفاده می شود.

بر مبنای نیاز اینکه کسب و کار شما، باید چه شرایطی داشته باشد، می توانید تصمیم گیری که هاست شما در ایران یا خارج ایران قرار داشته باشد.

شما می توانید بر روی یک هاست، چندین دامنه را نیز هاست کنید. این یعنی می توانید با داشتن یک هاست، چندین سایت مختلف را بر روی آن بالا بیاورید. به این دامنه های اضافی Addon domain هم گفته می شود.

در صورتی که می خواهید با نصب وردپرس به صورت addon domain آشنا گردید می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

۳. تنظیم کردن Nameserver های هاست بر روی دامنه

پس از خرید هاست و دامنه، برای اینکه دامنه شما در دسترس باشد، باید Name server های دامنه خود را بر روی هاستی که خریداری کرده اید، تنظیم نمایید.

برای ست کردن نیم سرور های هاست بر روی دامنه، از روش های مختلف می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از دامنه ir استفاده می کنید، این کار را می توانید در پنل کاربری سایت ایرنیک انجام دهید.

پس از ثبت دامنه در یکی از سرویس های ثبت دامنه،  در قسمت دامنه های من در سایت nic.ir، می توانید دامنه های خود را ببینید.

در بخش مشخصات دامنه،  می توانید nameserver ها را عوض کنید. به عنوان مثال، برای عوض کردن Name server ها، می توانید روی آن ها کلیک کرده و وارد صفحه ای مشابه ای زیر شوید. حال در این بخش، می توانید سرور های نام دامنه خود را تغییر دهید.

البته شما می توانید برای تنظیم Name server های خود، از روش های دیگری که در فیلم آموزش نیز توضیح داده شده است، استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که پس از تنظیم کردن و ست کردن نیم سرور ها، ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا این تغییرات، در کلیه Nameserver ها در کلیه بخش های دنیا، پخش شده و در دسترس قرار بگیرد.

البته در سرورهای جدید، گاهی این امر در آن واحد هم انجام می شود؛ اما عموما بین ۶ تا ۴۸ ساعت ممکن است این کار به طول بیانجامد.

اگر هنوز dns ها تنظیم نشده باشند، برای دسترسی به سی پنل هاست خود، می توانید از آی پی سروری که متعلق به شماست، استفاده کنید.

در این فیلم در مورد آی پی اشتراکی سرور نیز به صورت کامل صحبت کرده ایم.

عوض کردن nameserver ها در پنل ایرنیک برای راه اندازی یک سایت با وردپرس

۴. قرار دادن فایل های سایت وردپرس بر روی هاست در جای مناسب آن

پس از ست شدن و تنظیم dns های سایت، حال باید فایل های سایت وردپرس را در جایی قرار دهید که وب سرور با آمدن درخواست، بتواند به آن ها دسترسی داشته باشد.

به این وسیله وب سرور خواهد توانست تا درخواست را به موتور PHP ارسال کند. PHP نیز با کمک این فایل ها و دسترسی به دیتابیس، صفحه مورد نظر را ساخته و در اختیار وب سرور قرار خواهد داد.

وب سرور وقتی درخواست برایش ارسال می شود، از روی تنطیمات سیستم عامل پوشه ای را که باید فایل های آن را برگرداند را انتخاب می کند. پوشه ای که به صورت پیش فرض برای این کار وجود دارد، پوشه ای با نام پوشه public_html است. البته این پوشه درتنطیمات سیستم عامل، قابل عوض شدن است.

در واقع وقتی درخواستی به وب سرور می رسد، برای ارسال پاسخ درخواست، به پوشه  public_html مراجعه می کند.

در صورتی که نام فایل به خصوصی داده شده باشد، وب سرور، فایل مورد نظر را بر می گرداند. اما در صورتی که فقط نام خالی (نام یک دایرکتوری داده شده باشد) وب سرور به دنبال فایل هایی با اسم هایی چون: index.html؛ index.htm؛ index.php یا index.asp می گردد و آن را بازگشت خواهد داد.

در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا هم موجود نباشد، لیست دایرکتوری های موجود را (در صورت داشتن Permission مورد نظر روی سرور) بازگشت خواهد داد. (که به آن directory listing هم گفته می شود)

پس با توجه به موارد گفته شده، مهم ترین و اصلی دایرکتوری بر روی سرور public_html می باشد که ما می باید، فایل های سایت وردپرس خود را برای راه اندازی، در این قسمت قرار دهیم.

قرار دادن فایل های راه اندازی سایت در جای مناسب توسط سی پنل

استفاده از سی پنل برای قرار دادن فایل های سایت وردپرس در پوشه public_html

CPanel پنلی برای مدیریت سرور یا هاست شما می باشد. کار سی پنل، مشابه کار control panel ویندوز شما می باشد. در بخش File manager سی پنل، می توانید فایل های روی سرور خود را مدیریت کنید.

برای قرار دادن فایل های وردپرس برای بالا آوردن سایت، از این File manager استفاده می کنید تا فایل های وردپرس را در پوشه public_html قرار دهید.

در صورتی که با نحوه کار با سی پنل آشنایی ندارید، می توانید از آموزش های زیر استفاده کنید:

نتیجه گیری برای مقاله بالا آوردن سایت در وردپرس

در این مقاله، ما به بررسی کلیه نیازمندی ها برای بالا آوردن سایت وردپرس پرداختیم.

در ابتدا این سوال را مطرح نمودیم که: «برای بالا آوردن سایت وردپرس، به چه چیزهایی نیاز داریم؟»

برای راه اندازی یک سایت در وردپرس شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  1. داشتن یک نام (خرید دامنه)
  2. فراهم کردن یک سرور (خرید هاست مخصوص وردپرس)
  3. تنظیم Nameserver های سرور روی دامنه
  4. قرار دادن فایل های سایت وردپرس بر روی سرور در جای مناسب
  5. ساخت دیتابیس  برای نگهداری از داده های سایت
  6. متصل کردن فایل های سایت به دیتابیس
  7. انجام تنظیمات مهم بر روی سرور و وب سرور سایت

در قسمت اول به بررسی خرید یک دامنه با پسوند ir و در سایت ایرنیک صحبت کردیم. سپس در مورد انواع هاست وردپرس و همین طور خرید هاست وردپرس صحبت نمودیم.

در ادامه توضیح دادیم که چگونه باید dns های سایت را تنظیم کنیم تا نام دامنه در دسترس قرار بگیرد.

در انتها نیز، در مورد محل قرار گیری فایل های یک سایت وردپرس صحبت کردیم. در این قسمت، به صورت ضمنی، با سی پنل و امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهد، آشنا شدیم.

ممکن است شما با موارد بیشتری در این حوزه آشنا باشید، که ما فراموش کرده ایم تا آن ها را در این مقاله قرار دهیم.

اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به  این مقاله اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نظر شما در درباره این مقاله چیست؟

راهنما برای خواندن سایر مقالات سایت به صورت دسته بندی شده:

شما می توانید از طریق لینک های کاربردی زیر به سایر مقالات سایت که کاملا بصورت طبقه بندی شده وجود دارد، مراجعه نموده و از آن ها استفاده کنید: